زمین‌های تصرفی محدوده رود دره درکه آزاد شود

شهر: جابه‌جایی پلاک‌ها در محدوده رود دره درکه و فرحزاد، تبدیل مکان به فضای قابل استفاده برای همه مردم، اتصال محدوده با محلات پیرامون و تقویت اقدامات التیام بخش برای افزایش کیفیت زندگی از جمله اهداف در دستور کار مدیریت شهری در این محدوده است.

به گزارش خبرنگار شهر، نشست بررسی و بازدید از طرح احیا و بازپیرایی رود دره فرحزاد و درکه، با حضور الکساندر فدولوف، رئیس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد UNODC ، پروویداس، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران، رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران، مشاور شهردار در امور رود دره‌ها، معاون بین‌الملل مرکز ارتباطات شهرداری شهردار منطقه ۵، سرپرست شهردار منطقه ۲ و جمعی از کارشناسان و پروژه برگزار شد. در جریان این نشست، مشکلات و مسائل رود دره فرحزاد و درکه مطرح شده  و طرح‌های پیشنهادی ارائه شد. همچنین مسئولان و کارشناسان به صورت حضوری از رود دره فرحزاد، سکونت‌گاه غیررسمی اسلام‌آباد در حاشیه روده درکه بازدید کردند.

زهیر صباغ‌پور، معاون بین‌الملل مرکز ارتباطات شهرداری در ابتدای این نشست، گفت: مرکز ارتباطات تلاش کرده است ارتباطات بین المللی را افزایش دهد. ظرفیت این سازمان ها زیاد است و ما تلاش می کنیم از این پتاسیل ها استفاده کنیم.

محمود کلهری، شهردار منطقه ۵، نیز ضمن تشکر و قدردانی با بیان اینکه لذت از طبیعت و محیط زیست حق طبیعی همه مردم است، گفت: امروز فقط از بخش کوچکی از رود دره فرحزاد بازدید می شود اما  این مکان دارای موقعیت فوق‌العاده است.

کلهری ادامه داد: شعار این دوره از مدیریت شهری تهران شهری برای همه است در همین راستا تمرکز تهران آن است که شهر را برای استفاده همگان آماده کند. این محدوده پتانسیل های فراوان داشته و امیدوار هستیم که در آینده بتواند به مکانی برای جذب گردشگر تبدیل شود.

کاوه حاج علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز ضمن تشکر از اینکه نمایندگان سازمان‌های خارجی دعوت را پذیرفتند، گفت: این محدوده یک سکونت‌گاه رسمی غیر رسمی با قدمت ۵۰ ساله است. رود دره درکه یکی از عناصر اساسی اصلی سازمان طبیعی شهر تهران است و باید برای حفظ و احیای آن کوشید. دفاتر توسعه محلی نیز به دنبال همین راه حل هستند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه  سازمان نوسازی به دنبال اهداف محیط زیستی است، افزود: ما می‌خواهیم این فضای عمومی را در اختیار همه شهروندان تهران قرار دهیم و در این راستا ناگزیریم زمین‌های تصرف شده را آزاد کنیم. اما تلاش‌مان این است که این کار را به حداقل برسانیم. 

او ادامه داد: در اینجا ۷۰۰ پارسل وجود دارد و حداقل ۱۷۰ پارسل باید جابه‌جا شود. هدفمان این است که با جابه‌جایی حداقلی،  زمین های شهرداری را شناسایی کرده و برای جابه‌جایی در اختیار مردم قرار دهیم. ما می‌خواهیم این محدوده از حالت جزیره‌ای بیرون آمده و نیازمند باز تنظیم زمین هستیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران یکی از نیازهای ساکنان منطقه را آموزش دانسته و گفت:  دفاتر ما با اجتماعات محلی ارتباط دارند، پروژه ما مسیر مشخصی دارد. اگر بخواهم جمع بندی کنم باید بگویم جابه‌جایی پلاک ها در محدوده، تبدیل مکان به فضای قابل استفاده برای همه مردم، اتصال محدوده با محلات پیرامون، تقویت اقدامات التیام بخش برای افزایش کیفیت زندگی، اهداف اساسی ماست و ما آماده همکاری هستیم.

در ادامه مشاور شهردار در امور رود دره‌ها  نیز با اشاره به حضور نمایندگان سازمان های بین المللی در نشست گفت: خواسته اصلی ما آن است که شما تجارب تان را درباره نحوه مشارکت مردم برای اجرای چنین طرح هایی به ما بدهید.

دیانا اصغرزاده، در ادامه خلاصه‌ای از مطالعات انجام شده روی رود دره فرحزاد را ارائه داد و گفت: بر اساس مطالعات، رود دره ها از نظر اکوسیستم دارای اهمیت فراوان هستند و پتانسیل های فراوانی دارند. احیای رود دره ها، می تواند شرایط زیست محیطی تهران را بهبود داده و نقش اساسی در مبارزه با سیل بازی کند.

او با بیان اینکه ۶۰ سال توسعه بی رویه به رود دره های تهران آسیب زده و در حال مرگ هستند، گفت: دفن زباله کانالیزه کردن و بی توجهی آسیب‌های جدی به رود های تهران وارد کرده است. این اماکن پنهان و دور از چشم هستند، به همین دلیل امنیت اجتماعی در آن‌ها کاهش یافته و پر از مشکلات اجتماعی هستند، مکانی برای وقوع جرم محسوب می‌شوند.

اصغرزاده با بیان اینکه شهرداری امروز از رویکرد توسعه صرف به بهسازی رسیده است، افزود: طرح احیای رود دره فرحزاد شامل اقداماتی همچون مدیریت زباله، احیای که سیستم اکوتوریسم و احیای قنات هاست و تا امروز اقداماتی همچون مدیریت آب انجام شده است. 

خبرنگار: فرانک جواهری

۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 8610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =