شهرداری در برخورد با تخلف، نگاه سیاسی ندارد

شهر: اگر ملکی بدون پروانه ساختمانی مبادرت به انجام عملیات ساختمانی کند، بر اساس ماده ۱۰۰ قانون شهرداری از کار جلوگیری به عمل می آید و شهرداری در برخورد با تخلف، نگاه سیاسی ندارد و همواره تابع مقررات و ضوابط است.

سید حمید موسوی، شهردار منطقه یک در گفتگو با خبرنگار شهر درباره وضعیت محله جماران و لزوم اجرای قانون محدودیت ارتفاعی در این محله گفت: یکی از ماموریت های شهرداری برخورد و رسیدگی به تخلفات ساختمانی است. در این دوره از مدیریت شهری درحوزه صدور پروانه در منطقه یک پرونده طبقه اضافه در سال های ۱۳۹۸ و ۹۹ به صفر رسیده ولی با این وجود، درآمدها محقق شده و توانستیم در ریل طرح تفصیلی حرکت کنیم و ثابت کردیم که با رعایت قانون و طرح تفصیلی و بدون متکی بودن به تصمیمات سلیقه ای می توان شهر را اداره کرد.

او افزود: در رابطه با تخلفات ساختمانی اگر ملکی بدون پروانه ساختمانی مبادرت به انجام عملیات ساختمانی کند، مامور هستیم بر اساس ماده ۱۰۰ قانون شهرداری  از کار جلوگیری به عمل آوریم و در صورت جلوگیری نکردن نیز طبق قانون متخلفین باید به مراجع قضایی و شبه قضایی معرفی شوند و در برخورد با تخلف، نگاه سیاسی نداریم. از این رو شهرداری منطقه یک نیز همواره تابع مقررات و ضوابط است و طبق آخرین قانون ابلاغ شده در مورد محدودیت ارتفاعی جماران اقدام خواهد کرد.

موسوی توجه زیاد رسانه ها به این موضوع را به واسطه اهمیت و ارزشهای تاریخی و معنوی محله جماران دانست و ادامه داد: حفظ این ارزشها فرض لازم برای شهرداری تهران است، ممکن است که تخلفی در گوشه ای از شهر از چشم ماموری پوشیده بماند و آثار و پیامدهای آن تخلف در حد همان پلاک محدود شود ولی در جایی که حریم ارتفاعی دارد و قرار است که افراد شهر نسبت به این نقطه تعلق مکان داشته باشند یا نسل بعدی بتواند به عنوان یک مکان رویداد از این محله یاد کند  لازم است حساسیت ها راجع به این نقطه از شهر افزونی پیدا کند و بر همین اساس نیم طبقه یا یک طبقه مازاد در محله جماران اهمیت بیشتری پیدا می کند.

شهردار منطقه یک با بیان اینکه بعضی از ارزشها را اگر از دست بدهیم و مکانها را دچار اغتشاش بصری کنیم، شاید دیگر در آینده در ثبت آن به عنوان یک اثر میراثی و معنوی دچار مشکل شویم بنابراین در برخورد با این تخلف شهرداری وظیفه خود را با دقت بیشتری انجام داد و باعث شد برخی از رسانه ها و گروهها نسبت به این موضوع واکنش هایی نشان دهند، اضافه کرد: امروز محله جماران مکانی است که تنها متعلق به منطقه یک، شهر تهران و نسل امروز نیست و باید از تمام مکانهایی مانند جماران که روزی رویداد بزرگ تاریخی در آن شکل گرفته صیانت کنیم. علاوه بر این در تاریخ معاصر ما شاید بسیاری از تحولات جهانی و بین المللی ماحصل جریانات و اتفاقات آن مقطع از تاریخ بوده و نمی توان به راحتی از آن عبور کرد.

چندی پیش بعد از تخریب طبقه خلاف ملک نهاد ریاست جمهوری توسط شهرداری در محله جماران، با فشار نهاد ریاست جمهوری، محدودیت ارتفاعی جماران شورای عالی معماری و شهرسازی محدودیت ارتفاعی جماران (محدودیت و ساخت و ساز تا چهار طبقه بالای همکف با سطح اشغال ۶۰درصد) لغو شد اما در اوایل بهمن ماه اجرای مصوبه شورای عالی شهرسازی مبنی بر لغو محدودیت ارتفاعی جماران با رأی دیوان عدالت اداری متوقف شد.

خبرنگار: علی سی پی

۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 8614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =