۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 8662
شهر انسان محور، نیازمند برند است

غلامحسین محمدی گفت: با توجه به این که شهرهای بزرگ دنیا نشان برتر را برای خود انتخاب کرده اند، شهر تهران نیز حرکت از یک شهر سازه محور به شهری برای همه و انسان محور تبدیل است نیاز به داشتن یک نشان برای تهران بیشتر احساس می شود.

به گزارش خبرنگار شهر، غلامحسین محمدی رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران صبح چهارشنبه-۲۹ بهمن- در نخستین جلسه شورای راهبری نشان برتر تهران با ارائه گزارشی درباره فرآیند اجرایی نشان برتر گفت: با توجه به این که شهرهای بزرگ دنیا نشان برتر را برای خود انتخاب کرده اند و رویکرد جدید شهر تهران نیز حرکت از یک شهر سازه محور به شهری برای همه و انسان محور تبدیل است نیاز به داشتن یک نشان برای تهران بیشتر احساس می شود. 
محمدی برند را نقشه راه استراتژی شهر دانست و اضافه کرد: برندسازی به رقابت شهر با سایر شهرهای جهان کمک می کند . برند سازی می تواند گردشگری را تقویت و تجربه ای مطلوب برای توریست ها فراهم کند. این مزیت های رقابتی به نقطه کانونی شهر تبدیل می شود.
او تاکید کرد: ما می خواهیم در ساخت نشان برتر تهران فرآیندی را طی کنیم که عناصر دیداری و کلامی و رفتاری همه شهروندان تهرانی را در خود جمع کند. تهران تصویر مخدوشی دارد که نتیجه روش های مدیریتی پیشین در تهران است .
او با تاکید بر وظیفه شهرداری برای ارائه نشان برتر طبق قانون گفت: در برنامه پنجم توسعه، شهرداری تهران ملزم شده است که نشان برتر تهران را مشخص کند ، شورای راهبری نشان برتر  نیز برای تحقق این وظیفه تشکیل شده است.
احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه گفت: بسیاری از هنرمندان که در تهران بالیدند و رشد کردند از شهرهای دیگر آمده اند. تهران یک ویژگی قبل از پایتختی دارد و ان این است که پذیرای همه بوده است .در اولین گزارش های سفرنامه نویسان که از تهران عبور کرده اند آمده است که خانواده های مسیحی در اینجا ساکن بوده اند .
او افزود: اولین موقوفه تهران مربوط به یک خانواده کرمانشاهی و دوره صفویه بوده است. در نخستین آمارگیری های تهران هم می بینیم که از عرب ها یا ترکمن ها و کردها در تهران هستند. تهران طوری بوده است که اگر حتی در ولایت خودشان عده ای دعوا داشتند در تهران در کنار هم با صلح زندگی می کنند. 
سیدمحمد بهشتی رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز در این جلسه با تاکید بر هویت تاریخی تهران گفت: برخی شهرها مثل شهرهای حاشیه جنوبی خلیج فارس هستند که به شکل مصنوعی برای آنها برند ساخته می شود . برخی شهرها تاریخی و دارای ارزش های تاریخی هستند . در بسیاری از مواقع این شهرها به دلیل بحران هایی که داشته اند ارزش هایشان را غبار می گیرد. باید دید این ارزش ها چیست و از آنها غبار روبی کنند. 
او افزود: تا یکی دو دهه پیش تحصیلکرده های ما هم تهران را شهری بی هویت می دانستند. وقتی برای شورای اول تهران توضیح دادیم که تهران شهری تاریخی است برایشان جالب بود. 
بهشتی با بیان این که چرا اخیرا به سراغ برند تهران رفته ایم و چرا در سال های اخیر جامعه به دنبال برندها رفته است، گفت: به نظر می رسد احوال مردم تهران تغییر کرده است و بنا به تغییر احوالشان است که تقاضای برند هم برای تهران ایجاد شده است. 
توجه جامعه به برند شهر می گوید که الان زمان پرداختن به آن است و سی سال پیش زمان آن نبود چون مسائل کمی معتبر بود و مدیریت شهری هم کمیت را دنبال می کرد. 
او با بیان این که «برندسازی به دنبال کیستی شهر است »، افزود: زمانی که سیطره کمیت در شهر تهران بود زندگی در شهر نبود اما حال شهر تهران رو به بهبود است و شواهد فراوانی هست که اهالی شهر سعی می کنند به فضای شهری کیفیت ببخشند و مدیریت شهری هم متناسب با آن دگرگون می شود. 
بهشتی در ادامه گفت: چیزهایی در شهر است که ویژگی تهران به عنوان پایتخت است. تمام پایتخت های قدیمی ایران در زمانی که پایتخت می شوند نخبگان جامعه در همه زمینه ها آنجا ساکن می شوند. این خصوصیت پایتخت بودن در ایران است و اختصاص به تهران ندارد. تهران از زمانی که پایتخت می شود این خصوصیت را دارد.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 8662

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =