گشایش ۳ ایستگاه جدید آتش نشانی

شهر: با افتتاح رسمی سه ایستگاه آتش نشانی جدید، مجموع ایستگاه‌های موجود در شهر تهران به ۱۳۳ ایستگاه خواهد رسید. افتتاح ایستگاه‌های جدید به کاهش زمان رسیدن آتش نشانان به محل حادثه کمک می‌کند.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در گفتگو با شهر، ضمن اشاره به افتتاح سه ایستگاه جدید آتش نشانی، توضیح داد: البته دو ایستگاه وجود داشته اما به صورت رسمی افتتاح نشده بود. یکی از ایستگاه‌ها جابه‌جا شده و دیگری هم به صورت رسمی هنوز افتتاح نشده است. اما سومین ایستگاه به صورت رسمی به مجموع ایستگاه‌های موجود اضافه می‌شود.

او با بیان اینکه تعداد ایستگاه‌های آتش نشانی به عدد ۱۳۳ می‌رسد، افزود: یکی از ایستگاه‌ها در منطقه ۳ محدوده میرداماد قرار دارد، ایستگاه دیگر در منطقه ۱۲ محدوده خیابان سعدی و ایستگاه سوم در حریم منطقه ۱۹ محدوده صالح آباد است.

ملکی درباره تجهیزات مورد نیاز این ایستگاه‌ها، بیان کرد: تعدادی تجهیزات عملیاتی جدید به این ایستگاه‌ها اضافه خواهد شد. بخشی از لوازم و تجهیزات تولید داخل هستند و بخشی دیگر نظیر البسه و پمپ‌ها وارداتی هستند.

به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران؛ ایستگاه‌های آتش نشانی در ابتدای فعالیت به صورت حداقل نیرو و تجهیزات آغاز به‌کار می‌کنند تا به مرور زمان تجهیزات تکمیل شوند.

او درباره ساخت ایستگاه‌های جدید، گفت: آتش نشانی طبق برنامه‌ای که دارد هرچندماه یک‌بار باید تعمیرات ایستگاه‌های آتش نشانی را انجام دهد یا اینکه اگر زمان رسیدن آتش نشانان به محل حادثه طولانی است باید برای کاهش آن، ایستگاه جدیدی در آن محدوده شناسایی شده، بسازند.

ملکی در ادامه افزود: افتتاح ایستگاه‌های جدید به کاهش زمان رسیدن آتش نشانان به محل حادثه کمک می‌کند و تأثیر بسزایی در رفع خطرات ناشی از حادثه در آن محدوده‌ها خواهد داشت.

آتش نشانی در سال‌های گذشته از جهت سخت افزاری بسیار مطلوب عمل کرده است. بیشتر تجهیزات آتش نشانی وارداتی و بسیار گران قیمت هستند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ضمن اشاره به افزایش قیمت خرید زمین در تهران، گفت: با این حال شهرداری برای آتش نشانی تأمین زمین را در دستورکار خود قرارداده و این اقدام را انجام می‌دهد. هزینه ساخت ایستگاه‌ها بسیار بالاست اما باز هم کار درحال انجام است. بیشتر خودروهای آتش نشانی وارداتی هستند. هزینه خرید یک نردبان آتش نشانی تا ۴۰ میلیارد تومان هم می شود. یک دست لباس عملیاتی کامل تا ده‌ها میلیون تومان هزینه دارد و این درحالی‌ست که سازمان آتش نشانی  حدود ٤ هزارنفر آتش نشان دارد.

ملکی، سازمان آتش نشانی تهران را با وجود تمامی مشکلات حاضر بسیار پیشرو تر از شهرها و حتی سایر استان‌ها دانست و افزود: چرا که بعضاً بسیاری از شهرها یک دست لباس عملیاتی حرفه‌ای یا نردبان ویژه را ندارند.

او با تأکید براینکه آتش نشانی کار یک سازمان یا نهاد نیست، توضیح داد: بخش اعظم کار آتش نشانی به همکاری شهروندان (رعایت اصول ایمنی، نهادینه کردن فرهنگ ایمنی و ...) مربوط می‌شود. باتوجه به گرانی اقدامات سخت افزاری، بسیاری از کشورها به سمت اقدامات نرم افزاری نظیر فرهنگ سازی روی آورده‌اند. البته اقدامات نرم افزاری کار یک یا دو سال نیست و نیاز به برنامه‌ای بلند مدت دارد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در پایان تأکید کرد: اگر هم‌اکنون شهر تهران در این راستا آغاز فعالیت کند شاید ۲۰ سال دیگر به شهر ایده آل خود در زمینه رعایت اصول ایمنی و ... برسد. رسانه‌ها، نهادهای آموزشی و فرهنگی، صدا و سیما و ... نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف نرم افزاری دارند. مجموعه رفتار ایمن شهروندان به همراه اقداماتی که سازمان‌های ذی مدخل باید انجام دهند، شهر ایمن را می‌سازد.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 8680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =