۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 8703
از شفاف‌سازی مناقصات تا الکترونیک شدن کفن و دفن

فاطمه رحمانی: شهرداری تهران، امروز از ۱۲ پروژه خود در زمینه هوشمندسازی و حذف فرایندهای دستی که بیشتر در حوزه خدمات شهری است، رونمایی کرد.

به گزارش شهر، شهرداری تهران، امروز از ۱۲ پروژه خود در زمینه هوشمندسازی و حذف فرایندهای دستی رونمایی کرد، تعداد زیادی از این ۱۲ پروژه مربوط به حوزه خدمات شهری به دلیل ارتباط بیشتر شهروندان با این بخش است.

شفاف سازی در مناقصات

نخستین سامانه‌ای که از آن رونمایی شد، سامانه مدیریت الکترونیک مناقصات شهرداری تهران بود و به اعتقاد مدیران شهری، این سامانه یکی از مهم ترین زیرساخت‌های حرکت به سمت شهر هوشمند در شهرداری محسوب می شود. هدف این سامانه حذف گردش کار دستی تمام فرایندهای شهرداری است که از ابتدا تا انتها در این سامانه انجام می‌شود. با عملیاتی شدن فاز جدید این سامانه تمامی مراحل از انتشار آگهی تا دریافت و بارگذاری اسناد و مدارک لازم جهت شرکت در مناقصات و مزایده‌ها و همچنین برگزاری کمیسیون‌های معاملاتی و نیز صورت‌جلسه‌ها تماماً به صورت الکترونیک انجام خواهد شد. مناقصات با امضای دیجیتال انجام و پاکت های قیمت هم با الگوریتم های رمزگذاری شده ارایه می‌شود. این سامانه یکی از زیرشاخه‌های سامانه جامع معاملات شهرداری است و دو بخش اصلی دارد که یکی مربوط به درون شهرداری است و اسناد به صورت آنلاین قابل مشاهده است.

خدمات الکترونیکی کفن و دفن

سامانه بعدی، «سامانه خدمات الکترونیکی بهشت زهرا (س)» است، این سامانه خدمات به شهروندان را یکپارچه و الکترونیک می کند و سبب ایجاد شفافیت هم در خدمات و قیمت می شود، از طرف دیگر از مراجعه حضوری به میزان زیادی می‌کاهد چرا که خدماتی مانند؛ رزرو مراسم، اکو، میز و صندلی پرداخت اینترنتی و... در سامانه ارایه می‌شود. در خواست آمبولانس هم به صورت سیستمی مدیریت می شود و به کمک این سامانه عملا خودروها به صورت خودکار حرکت میکنند. همچنین بخش دریافت نظرات و انتقادهای شهروندان هم در سامانه دیده شده است.  

سامانه مکان‌محور عملیات بحران

مدیران شهری بر این باورند این سامانه سبب می‌شود تا اقدامات شهرداری در مواقع بحران بهتر، موثرتر و سریع تر از گذشته باشد. در این سامانه که به سامانه های دیگر متصل است نقشه و اطلاعات دقیقی از شهر تهران وجود دارد.

سامانه «نهال»

سامانه دیگری که در مراسم امروز رونمایی شد، در حوزه خدمات شهری به نام «سامانه نهال» در حوزه مدیریت فضای سبز و بوستان‌ها است. در این سامانه، تمام اطلاعات موجود در بوستان‌ها و  فضای سبز معابر اطلاعاتش بارگذاری شده و مبنای مدیریت و نگهداشت فضای سبز قرار می‌گیرد. به طوری که برای تک تک درختان شناسنامه مشخص شده و برای نخستین بار چمن کاری و گلکاری از یکدیگر تفکیک می شود. تاکنون اطلاعات ۹۰۰ بوستان اعم از تاریخچه، وسعت، نوع مبلمان بوستان و عکس و فیلم در این سامانه که با همکاری چهار تیم تخصصی بخش خصوصی انجام شده، بارگذاری شده است. مدیران شهری بر این باورند که سامانه «نهال» سبب می‌شود تا با اطلاعات و جزییات بوستان ها و فضای سبز هم در صورت وضعیت پیمانکار اثرگذار باشد و هم در مدیریت و نگهداشت بوستان ها و فضای سبز.

سامانه سلامت الکترونیک

این سامانه، یکی از مهم ترین سامانه های شهرداری در جهت ارتقای کیفیت خدمات با محوریت خدمات شرکت شهر سالم است. نوبت دهی الکترونیک، پذیریش، انواع خدمات پزشکی، اتصال به نرم افزار بیمه، اتصال به سامانه میز کار شهرداری تهران و تهران من از ویژگی‌های این سامانه است.  سامانه سلامت الکترونیک شهرداری تهران به سامانه های بیرونی مانند ثبت احوال، پزشکی قانونی سامانه سپاس (سامانه پرونده الکترونیکی سلامت) متصل است و قرار است مبنای ایجاد پرونده الکترونیک و حذف نسخه کاغذی دفترچه بیمه باشد.

سامانه ردیابی و مدیریت ناوگان خودرویی

ناوگانهای خودرویی زیادی در بدنه شهرداری تهران وجود دارد و پیش از این پایگاه داده داشتند اما به سامانه های درونی خود و همینطور شهرداری متصل نبودند؛ اما حالا با رونمایی از سامانه ردیابی و مدیریت ناوگان خودرویی، در بستر یکپارچه قرار می‌گیرند تا هم کنترل کافی بر آنها باشد و هم به صورت برخط تمام اطلاعات ناوگان ها را در اختیار شهرداری قرار بگیرد. خودروهای آتش نشانی، حوزه خدمات شهری و حوزه بحران هم به این سامانه اضافه شدند و به زودی خودروهای خدمات اجتماعی هم اضافه می‌شود. دراین سامانه مجموعه اطلاعات لحظه ای هم به صورت صورت وضعیت برای پیمانکاران پایش و مسیر و توقفها تحلیل می شود.  

ساماندهی بناهای تاریخی و ارزشمند

یکی از کاربردی‌ترین پروژه‌ای که از آن رونمایی شد؛ سامانه‌ای در حوزه شهرسازی به نام «سامانه مدیریت بافت و بنای تاریخی» است که به دلیل توجه ویژه مدیریت جدید شهری به بناهای تاریخی با کمک حوزه شهرسازی اطلاعات مکانی، عکس، فیلم و ... بناهای تاریخی چه آنها که به عنوان میراث فرهنگی ثبت شده‌اند و چه آنها که واجد شرایط تاریخی هستند در سامانه بارگذاری شده و به صورت سامانه مرکزی در اختیار سایر سامانه‌های شهری چه دورن شهرداری و چه در معرض شهروندان قرار گرفته است. همچنین آتش نشانی و ستاد گردشگری به سامانه مدیریت بافت و بنای تاریخی دسترسی دارند.   

آنطور که ابوالفتح شادمهری، مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران توضیح داده است؛ هم اکنون اطلاعات بناهای تاریخی بیش از ۳۰۰ بنای ثبت شده و یک هزار و ۳۰۰ بنای ارزشمند در سامانه بارگذاری اعمم از نوع معماری، نوع کاربری، قدمت، شماره ثبت و شناسانه بارگذاری شده است. همچنین اطلاعات یک هزار و ۲۰۰ مکان رویداد از حصار ناصری جمع آوری و در سامانه بارگذاری شده است.  

به گفته شادمهری؛ این سامانه با سازمان میراث فرهنگی استان تهران و وزراتخانه مربوطه ارتباط دارد و شهرداری اعلام آمادگی کرده تا اطلاعات سامانه را در اختیارشان قرار دهد چرا که، میراث فرهنگی خود، این اطلاعات را با دقت و وسعت ندارد.

نسخه جدید پرتال شهرداری تهران

پرتال شهرداری تهران با کمک مرکز ارتباطات و امور بین الملل به روزرسانی و از نسخه جدید آن رونمایی شد. درواقع پرتال جدید قرار است برای همه شهروندان و شهر تهران باشد نه شهرداری تهران. همچنین نسخه جدید ، یک پرتال خدمت رسان بر مبنای نیازمندی‌های گروه های هدف یعنی ساکنان شهر تهران، گردشگران و صاحبان مشاغل است. در این سامانه اخبار، رویدادها، اطلاعات مکانی و گردشگری شهر تهران برای عموم شهروندان قابل مشاهده و دسترسی است.

سامانه‌های حوزه صنایع و مشاغل

امروز همچنین از سه سامانه مربوط به ساماندهی مشاغل و صنایع شهرداری تهران رونمایی شد. نخستین سامانه مربوط به ساماندهی دست فروشان و غرفه داران است که سد معبر یکی از مشکلات همیشگی بوده؛ اما حالا این ابزار به مدیریت روز بازارها و شب بازارها کمک می کند و سبب می‌شود تا تخصیص فضاهای ساماندهی شده عادلانه و الکترونیک انجام شود.

سامانه دیگر، سامانه مدیریتی تخلفات بند ۲۰ است که مربوط به شکایات شهروندان از مشاغل مزاحم در بافت مسکونی است. این فرایند در سامانه جدید، به طور کامل بازنویسی شده و با اتصال به سایر سامانه‌های مرتبط رسیدگی به شکایت های شهروندان را شفاف می‌کند. سومین سامانه، سامانه مدیریت کیوسک های شهری؛ روزنامه فروشی و فروش گل بوده که تا پیش این فرایندها دستی بود شفافیت نبوده ؛ اما حالا تمام فرایند الکترونیک شده است.  

در این مراسم از «سامانه اشراف» که با حوزه حراست شهرداری تهران مرتبط است رونمایی شد، در این سامانه اقداماتی در حوزه حراست برای نخستین بار انجام می‌شود و گامی بزرگ در مسیر هوشمند امنیت و امنیت هوشمند است.  

۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 8703

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =