حمل و نقل عمومی ارز ٤٢٠٠ تومانی نیاز دارد

شهر: رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه هیچ یک از مصوبات حمل و نقلی دولت در یک سال اخیر اجرایی نشده است ، گفت: دولت باید به حمل و نقل عمومی مانند یک کالای اساسی توجه کند و ارز ۴۲۰۰ تومانی به حمل و نقل عمومی تعلق گیرد.

به گزارش خبرنگار شهر، محسن هاشمی ، رئیس شورای شهر تهران در هفتمین جشنواره جایزه تهران که عصر امروز (۲ اسفند)گفت: این مراسم در سالروز ورود ویروس کرونا در کشور شکل گرفت و باید یادی کنیم از همه کسانی که از دست دادیم. یک و نیم  فوتی رسمی در طول یک سال داشتیم که تعداد فوتی ها سه برابر هر سال در جنگ تحمیلی است. 
او ادامه داد: تهران یکی از کلانشهرهای جهان است و می توان با شهرهای اقماری اطراف آن را یک ابرشهر دانست. جمعیت شهر اکنون در روز به ۱۰ میلیون نفر رسیده و مساحت آن ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار کیلومتر است. در طول سال ها با پژوهش ها درباره تهران به گذشته تهران بسیار پرداخته شده و تعداد کتب در مورد تهران از مرز ۱۰۰ کتاب عبور کرده است.
او با بیان اینکه حال و آینده تهران باید به تهران پژوهی اضافه شود، افزود :حمل و نقل، آسیب های اجتماعی، پسماند، نحوه شهرسازی و ... مواردی است که می تواند داخل بحث تهران پژوهی گنجانده شود. نباید تنها به وضع تهران در گذشته که عمدتا در این مراسم به آن پرداخته می شود توجه کرد. تهران ١٠ میلیونی می طلبد که نگاه انسان محور به موضوع تهران پژوهی پیدا کنیم و پژوهش انسانی را از پژوهش آجری که به وفور انجام شده بیشتر کنیم.
هاشمی گفت: از دولت هاشمی رفسنجانی تا دولت روحانی همیشه اولین بحث انتقال پایتخت بوده است. به جای اینکه دولتمردان به فکر این باشند که تهران را شهر بهتری برای ۱۰ میلیون نفر حاضر کنند به فکر انتقال هستند. معلوم نیست با این جمعیت زیاد باید چه کرد؟ همیشه بحث این است هزاران میلیارد برای جابجایی پایتخت هزینه شود اما وقتی حرف از صدها میلیون برای اصلاح تهران زده می شود همه جا می زنند. وقتی دولتی تصمیم کلان انتقال پایتخت می گیرد چرا هزینه را برای اینکه تهران کلانشهر مناسب برای همه شهروندان شود نمی کند.
او ادامه داد: در پژوهش ها دیده شده که امکان پذیر است تهران شهری برای زندگی شود. خیلی از کشورهای دنیا این کار را تجربه کردند. اینکه چرا دولتمردان در سیاست ها در مورد تهران کاری نمی کنند معلوم نیست. از ابتدای انقلاب این بحث مطرح بود که در تهران پول خرج نکنیم که مهاجرت به تهران کاهش یابد. همین صحبت ها باعث شده شاخص های زندگی در استان ها از تهران بهتر شود. تهران در اکثر موارد در شاخص ها بین  ۳۱ استان جایگاه بالاتر از ۲۵ است.
هاشمی بیان کرد: ۴۳ شهر اقماری در اطراف تهران شکل گرفته که چسبیده به تهران است و نمی توانیم آنها را جزو تهران فرض نکنیم . با در نظر گرفتن این ایده که به سمت تهران انسانی برویم تا آجری می توانیم به این نتیجه برسیم که تهران را آباد کنیم.
او در بحث حمل و نقل تهران گفت: در مورد حمل و نقل در تهران از نظر عمق پژوهشی کار کمی شده است. برای هر سیستم حمل ونقل باید مبدا و مقصد سفرها مشخص شود تا کریدور های حرکتی مردم مشخص شود و سیستم حمل و نقل مناسب برای آن کریدور در نظر گرفته شود. هیچ شهرداری تا کنون مبدا و مقصد مردم در تهران را بررسی نکرده است.
او ادامه داد: در بحث حمل و نقل و کرونا دچار مشکل هستیم . در مغازه ها مردم را مجبور به ماسک زدن می کنیم و از طرف دیگر یک میلیون نفر را با حمل و نقل عمومی جابجا می کنیم. حتما در واگن های مترو ویروس زنده کرونا وجود دارد و این در حالی است که۱۵۰ نفر در یک فضای کوچک بسته به هم چسبیده اند. 
او افزود: راه مبارزه افزایش تعداد قطارها و تشویق مردم به استفاده نکردن از مترو بوده است. کاملا مشهود است هم سیستم سلامت هم دولت و هم شهرداری در حمل و نقل عمومی در دوران کرونا بسیار ناموفق عمل کرده اند. 
او گفت: ١٠ کارخانه اتوبوسرانی در کشور داشتیم که می توانستیم تولید کنیم. ۴ کارخانه واگن سازی برای تولید داشتیم و لازم بود به بحث حمل و نقل مانند یک کالای اساسی توجه شود. اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی مانند گندم می دهیم باید به حمل و نقل عمومی هم ارز ۴۲۰۰ تومانی بدهیم. تعجب می کنم دولتمردان چرا توجه نمی کنند. دلیل این امر نگاه غیر انسانی به شهر است. 
مردم را تحت فشار می گذاریم به رستوران نروند اما در مترو و حمل و نقل عمومی آنها را کنار هم قرار می دهیم.
او گفت: هیچ کدام از مصوبات دولت در یک سال اخیر در موضوع حمل و نقل اجرایی نشده که جای بررسی دارد.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
کد خبر: 8710

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =