تجربیات مقابله با بحران ایران باید تبدیل به دانایی شود

شهر:عبدالرضا گلپایگانی ،معاون معماری و شهرسازی شهر تهران اعلام کرد که ایران با توجه به حوادث زیاد باید بهترین نیروهای مقابله با بحران را داشته باشد و این تجربیات را به دانایی تبدیل کند.

به گزارش شهر، عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در مراسم اختتامیه جشنواره سوانح طبیعی- مسابقه ملی طراحی اسکان موقت- که بعد از ظهر امروز در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: همان طور که می‌دانید کشور ما پر از حوادث تلخ و ناگواری از زلزله، سیل و جنگ بوده‌ایم که خانه‌های مردم را ویران کرده است. اسکان موقت و اضطراری و ساخت و ساز بعد از حادثه به عنوان یک موضوع جدی در تجربه همه کسانی است که در چنین شرایطی قرار دارند. با توجه به حادثه خیزی کشور، جا دارد ایران تربیت کننده نیروهای با تخصص بسیار بالا در زمینه مسائل مرتبط با مدیریت بحران باشد. 
گلپایگانی ادامه داد: ما تجارب زیادی در کشور درباره مقابله با بحران داریم که باید تبدیل به دانایی شود چرا که در مواجهه با حوادث تلخ نمی‌توان همه تجربه درست ساخت و ساز و اسکان موقت را عملیاتی کرد؛ این یعنی این که بین تجارب گرانقیمتی که در کشور وجود دارد و دانش و دانایی ،دره عمیق و فاصله زیادی وجود دارد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران افزود: از دو سال پیش که توفیق خدمت در شهرداری را داشتم ممنوعیت ساخت و ساز مراکز حساس روی گسل زلزله را تصویب کرده بودند و برخی  واهمه داشتند که اگر ما این کار را انجام بدهیم آیا ساخت و ساز در شمال تهران لطمه  ببیند. 
گلپایگانی بیان کرد: ما در حوزه شهرسازی شهرداری تهران روی بازتوزیع تراکم ساختمانی در شهر کار کرده بودیم که یکی از نمونه‌های آن طرح ممنوعیت ساخت و ساز بیش از ۴ طبقه روی گسل مشا بود که با مقاومت زیادی روبرو شد گویی باور نداریم که زلزله چقدر مهم است.
او با اشاره به این مطلب که ما در شهر تهران با پدیده فرونشست زمین مواجهیم، گفت: فرونشست زمین در مناطق  ۱۷، ۱۸ و ۱۰ مشاهده می‌شود که در حال پیشرفت به سمت مرکز شهر است. 
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در ارتباط با الزام دیواربند (وال‌پست) نیز گفت: در دیوار بند یا وال پست هم که یک موضوع جدی است و در آیین نامه ۲۸۰۰ روی آن تاکید شده است ما به سختی توانستیم آن را جا بیندازیم. آنقدر اصرار کردیم و پیگیری کردیم تا جاافتاد.
او در ارتباط با اقدامات این معاونت در مقاوم سازی در شهر تهران عنوان کرد: محدوده بافت فرسوده از ۲ هزار هکتار به ۳ هزار هکتار را  افزایش دادیم تا با مشوق‌های شهرداری به سمت مقاومت سازی شهر برویم.
گلپایگانی در پایان گفت: در تهران ۲۶ بوستان شهرداری تهران به مخازن آب آشامیدنی مجهز شد که یکی از ضرورت‌های شهر تهران در شرایط بحرانی است. 

۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
کد خبر: 8732

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =