۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
کد خبر: 8733
تثبیت ریل جدید مدیریت شهری باید تبدیل به مطالبه عمومی شود

شهر:تغییر ریل مدیریت شهری باید تبدیل به مطالبه عمومی حتی در بین آیندگان شود امیدواریم با این ساز و کار و ایده‌ها آینده روشنی برای شهر تهران رقم بخورد.

به گزارش خبرنگار شهر، غلامحسین محمدی، مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در نشست دورنگاه ارتباطات شهر تهران که امروز یکشنبه – ۳ اسفند ۱۳۹۹ در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: در ۶ ماه آخر این دوره از مدیریت شهری هستیم و نیاز است که در این چند ماه، علاوه بر فعالیت های مصوب، از عملکرد این دوره مدیریت شهری دفاع و آن را برای مردم تشریح کنیم. این نیاز بر اساس یک تمنای سیاسی نیست و مهمتر از آن برای تثبیت روند و برنامه ای است که منطبق بر نظر و عقیده شهروندان و کارشناسان است.
او افزود: در نظرسنجی که با همکاری ایسپا انجام شد نگاه مردم به شهر پرسیده شد، در بحث مقایسه سازه محوری و انسان محوری، انتخاب‌های مردم نشانگر این است که آنها به ایده های یک شهر انسان محور توجه جدی تری دارند. در این نظر سنجی همچنین، مردم برتری پیاده و عابر و استفاده از مدهای حمل و نقل پاک را در برابر توسعه بزرگراه ها و اتوبانها و هزینه کرد برای خودوهای شخصی، حمل و نقل عمومی و هزینه کرد در آن و برتری توسعه قلمرو عمومی در برابر هر امری که به اختصاصی سازی فضاهای شهر توجه می کند را به عنوان انتخاب خود و ایده اصلی مدیریت  شهری  انتخاب کردند. از نظر مردم مشارکت آنها در مدیریت شهری بر تصمیم گیری بالا به پایین و تصمیم گیری مدیریت فردی برتری دارد و توجه به نمای ساختمان ها، خانه های تاریخی، میراث معنوی و شناسنامه شهر بر هر چیز دیگری تفوق دارد. 
محمدی با بیان اینکه حدود ۳۰ سال دوره مدیریت  سازه محور در شهر تهران وجود داشت و این دوره بنا به درخواست های  شهروندان به پایان رسید، ادامه داد: از حدود سال ۶۸ که در شهرداری تهران مقرارت خودکفایی شهرداری و ایجاد درآمد از طریق منابع خود شهرداری به وجود آمده تا به امروز شهری به مردم تحویل داده شد که کیفیت و رضایت زندگی در آن بسیار کمرنگ است و این مسیر دیگر قابل ادامه نیست. اگر می خواهیم در این شهر زندگی کنیم باید قواعد شهر انسان محور را بپذیریم. مسائلی مانند هوای پاک، حمل و نقل عمومی، کاهش آسیب های اجتماعی و شفافیت و مبارزه با فساد برای مردم اولویت دارد و اگر این روش را به عنوان قاعده کلیدی انتخاب کنیم باید روش مدیریتی مان عوض شود، موضوعاتی مانند توجه به منابع پایدار برای مصارف عمومی و نه برعکس. نباید سراغ  فروختن شهر به هر نحوی برویم. این روش، اسلامی، عادلانه، منصفانه و ناجیانه نیست که شهر را بفروشیم و چیزی که برای مردم اولویت ندارد بسازیم.
مشاور شهردار تهران با تاکید بر اینکه منظور از روش مدیریتی گذشته معطوف به یک دوره شهرداری و شهردار اسبق نیست بلکه روش مدیریتی در یک دوره سی ساله است، اضافه کرد: روش گذشته منسوخ شده و این روش جدید جزو دستاوردهای بزرگی است که باید نهادینه شود و مسیری جز این به توسعه رانت، فساد و بی انضباطی و بی مبالاتی در شهر می‌انجامد. 
رییس مرکز ارتباطات شهرداری با بیان اینکه امروز از فساد گذشته خبری نیست و منابع پایدار شهری وجود دارد، روشی که مبتنی بر اسلام، قانون، تقوا و تعهد مدیریتی تراز جمهوری اسلامی است که باید ادامه پیدا کند و از این رویکرد پاسداری شود، عنوان کرد: در دوره ای که تورم بیش از ۷۰۰ درصد بوده و منابع درآمدی شهر به یک پنجم کاهش پیدا کرده، فروش تراکم از ۱۸ میلیون متر مربع در سال ۹۰ به ۶ میلیون متر در سال ۱۳۹۹ کاهش پیدا کرده است. در منطقه یک که فساد و رانت در ساخت و ساز وجود داشت، فروش تراکم و طبقه اضافه در فاصله سال های ۹۰ تا ۹۹ به صفر رسیده است و این مسئله نیاز به تقوای مدیریتی دارد و باید به عنوان روابط عمومی شهرداری تهران در مدت زمان باقی مانده از مدیریت شهری، این روش و رویکرد جدید را با صدای بلند و بی لکنت فریاد بزنیم. 
او با اشاره به وابستگی معتادگونه مدیریت شهر در دوره گذشته به تراکم گفت:  میزان این بیماری و اعتیاد به صفر رسیده است و امروز کارها با کمترین فساد و تخلف به پیش می‌رود و به جرات می توان گفت که امروز در شهرداری فساد سیستماتیک وجود ندارد. علاوه بر این با پدیده ای روبرو بودیم که تلاش می‌کرد از سرمایه‌های زیستی شهر اعم از کوه باغ و زمین سوء استفاده کند و امروز این روند متوقف شده و همه این فضاها به قلمرو عمومی تبدیل می شود و برنامه ها در جهت توسعه قلمرو عمومی است و نه بر عکس آن.
او اضافه کرد: طرح تفصیلی اجرایی و فرآیندها اصلاح و پروانه‌ها اتوماسیونی شده و با این تغییر فرایندها به نقطه ای رسیدیم که از فساد جلوگیری شود وتلاش کردیم با شفافیت و پاسخگویی اعتماد مردم را به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه، احیا کنیم. همچنین در بحث منابع درآمدی شهر، دو لایحه که درآمد پایدار برای کلانشهرها دارد پیگیری شد. علاوه بر این در نگهداشت شهر حدود ۵۰ درصد هزینه ها کاهش پیدا کرده است.
محمدی  با بیان اینکه در حوزه عدالت اجتماعی گام‌های جدی برداشته شد، توضیح داد: با چهار هزار و ۵۰۰میلیارد تومان در سال ۹۰ می توانستیم نزدیک به ۷۵ کیلومتر مترو  بسازیم ولی اتوبان دوطبقه  ساختیم که حدود یک درصد مردم از آن استفاده می کنند در حالی که نزدیک به ۳۰ تا ۵۰ درصد مردم می توانستند از مترو استفاده کنند. در چندسال اخیر اما بخش اعظمی از بودجه شهرداری در حمل و نقل عمومی هزینه شده است، بیش از ۲۰ ایستگاه مترو در این وضعیت بی ثباتی اقتصادی، تحریم و کرونا که هزینه ساخت یک کیلومتر مترو ۲۰ برابر شده، تا امروز راه اندازی شده و  ۵۰۰ دستگاه اتوبوس که ۲۵۰ دستگاه آن وارد شده و مابقی در حال ورود است. همچنین خط ۱۰ مترو کلنگ زنی شده و حدود هفت کیلومتر از انتهای خط های ۳ و ۴ و ۶ افزایش لاین داشته ایم و پروژه های کم هزینه و پر بازده محله محور،انجام شد.
مشاور شهردار تهران با بیان اینکه امروز اگر امکانات شهر هوشمند را نداشتیم در بحث ترافیک حداقل ۱۰ درصد افزایش ترافیک را شاهد بودیم و سوپر اپ تهران من که در این دوره راه اندازی شد و در چندین رقابت بین المللی مورد تقدیر قرار گرفت، ترافیک تهران را از روی زمین به شاهراه های مجازی منتقل می کند، یادآور شد: تاثیرات این سیاست‌گذاری‌ها سالیان بعد مشخص می شود و با همه این تحولات، تغییر ریل در ابتدای کار قرار دارد و باید به روزی بیاندیشیم که بودجه شهر تهران از منابع پایدار تامین شود و تا آن روز فاصله زیادی داریم و این تغییر ریل باید تبدیل به مطالبه عمومی حتی در بین آیندگان شود و با این ساز و کار و ایده‌ها آینده روشنی خواهیم داشت.

خبرنگار: علی سی پی

۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
کد خبر: 8733

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =