ثابت ماندن سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده تا تایید قانون جدید

شهر: سهم شهرداری‌ها از درآمدهای عوارض مالیات بر ارزش افزوده تا زمان تصویب نهایی این لایحه و تایید آن از سوی شورای نگهبان، مطابق با سال ۱۳۹۹ محاسبه می‌شود.

نمایندگان در نشست علنی عصر  (سه شنبه ۵ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰،به دولت اجازه دادند تا سهم شهرداری‌ها را از درآمدهای حاصل شده از عوارض مالیات بر ارزش افزوده تا زمان تصویب نهایی این لایحه و تایید آن از سوی شورای نگهبان، مطابق با سال ۱۳۹۹ محاسبه کند. هم اکنون و بر اساس قانون کنونی مالیات بر ارزش افزوده، سهم شهرداری ها و دهیاری ها ۳ درصد برابر با ۱۵ هزار میلیارد تومان است؛ امادر لایحه دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده که در انتظار نظر شورای نگهبان است،  سهم شهرداری ها ۴ درصد تعیین شده است.

حالا و بر اساس آنچه که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ موافقت کردند، دولت می تواند، در سال آینده تنها تا زمان تایید نهایی لایحه دائمی شدن مالیات بر ارزش افزوده، قانون سال ۱۳۹۹ را اجرا کند. آنان همچنین با حذف جزء ۱ و اصلاح جزء ۲ بند (ک) تبصره ۶ ماده واحده این لایحه به دلیل موازی کاری با لایحه دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، موافقت کردند. آنطور که در جزء ۱ بند (ک) که حذف شد، آمده بود؛ مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷/۲/۱۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی تا لازم الاجرا شدن این قانون در سال ۱۴۰۰ تمدید می‌شود.

همچنین نمایندگان در ادامه بررسی این بند، با اصلاح جزء ۲ بند (ک) نیز موافقت کردند. براساس جزء ۲ اصلاح شده بند (ک) تبصره ۶؛ مادامی که لایحه دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده لازم الاجرا نشده باشد، سهم هر یک از دستگاههای ذینفع از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۰ مطابق با قانون سال ۱۳۹۹ است.

به گزارش شهر، بعد از سال ها تلاش شهرداری ها و دهیاری‌ها برای داشتن سهمی برابر با دولت از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده، آبان امسال نمایندگان مجلس افزایش سهم شهرداری ها از این منبع درآمد از سه درصد به چهار درصد را تصویب کردند. در حال حاضر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کنندگان کسر می شود، یک درصد خرج سلامت می شود، ۳ درصد سهم شهرداری ها و دهیاری ها است و ۵ درصد به خزانه دولت واریز می شود. آنچه که شهرداری ها و شورای شهر به دنبال آن بودند این بود که با افزایش ۳ درصدی سهم شهرداری ها به ۴ درصد، حق السهم دولت و شهرداری ها برابر و تبدیل به دو سهم ۴ درصدی شود.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 8793

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =