۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 8869

قطار ملی؛ برآیند توان وطنی/ ۵

هیچ محدودیتی برای تولید انبوه قطار ملی وجود ندارد

گفتگوی شهر با دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته
هیچ محدودیتی برای تولید انبوه قطار ملی وجود ندارد

شهر: متولی اصلی تولید واگن ملی، شرکت واگن سازی تهران است. سهم این شرکت در تولید یک رام قطار ملی هفت واگنه برابر با ۴۵ درصد است. به گفته مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران، این شرکت امکان تولید ۳۶۰ دستگاه واگن در سال را دارد.

 مجتبی گلشنی، مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران در گفتگو با شهر، با تأکید براینکه متولی اصلی تولید واگن ملی، شرکت واگن سازی تهران است، افزود: کشور با تولید یک رام قطار ملی به این نتیجه رسیده است که امکان ادامه این مسیر برای تولید انبوه را دارد. اگر تأمین مالی توسط نهادهای داخلی صورت گیرد بدون توجه به تحریم‌های اعمالی می‌توان تولید انبوه را پیش برد.

او نکته مهم و محرک اصلی برای تولید انبوه واگن‌های ملی را تأمین منابع مالی ذکر کرد و گفت: اگر واگن‌ها ساخت داخل باشند بسیار ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی خواهند بود.

گلشنی با بیان اینکه ۴۵ درصد از تولید یک رام قطار ملی برعهده شرکت واگن سازی تهران است، اضافه کرد: در این ۴۵ درصد، شرکت واگن سازی هیچ محدودیتی در ظرفیت تولید ندارد. ضمن اینکه شرکت واگن سازی تهران امکان تولید ۳۶۰ دستگاه واگن در سال را دارد. رئیس بانک مرکزی و شهردار تهران به دنبال این هستند که منابع مالی تولید ۴۲۰ دستگاه واگن را تأمین کنند. اگر قرارداد ۴۲۰ دستگاه واگن با شرکت واگن سازی تهران منعقد شود، پس از ۱۸ ماه نخستین گروه‌ تولیدی تحویل داده می‌ شود. شرکت واگن سازی تهران می‌تواند در طول مدت یک سال و شش ماه (پس از گذشته ۱۸ ماه) تمامی ۴۲۰ دستگاه واگن را تحویل دهد.

مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران ضمن اشاره به همکاری سه مجموعه برای تأمین قطعات یک رام قطار ملی، توضیح داد: تولید رانش بر عهده جهاد دانشگاهی، سیستم ترمز بر عهده شرکت تیوان ترمز ریلی و تولید بوژی بر عهده شرکت مپنا لکوموتیو است. درحال حاضر جهاد دانشگاهی سیستم رانش را آزمایشگاهی تولید می‌کند. اگر قرار بر تولید ۴۲۰ دستگاه واگن باشد باید تأمل کرد که آیا جهاد دانشگاهی امکان تولید انبوه و تحویل به موقع سیستم‌های رانش به شرکت واگن سازی تهران را دارد یا خیر.

او در ادامه تأکید کرد: اگر سه مجموعه مذکور همپای ما قطعات موردنیاز را تولید کنند و به موقع تحویل دهند، شرکت واگن سازی تهران برای تولید ۴۲۰ دستگاه واگن در مدت زمان ذکر شده هیچ مشکلی نخواهد داشت.

گلشنی درباره سهم شرکت واگن سازی تهران برای تولید یک رام قطار ملی، گفت: سه سال گذشته زمانی که این سمت را برعهده گرفتم عمق داخلی سازی در واگن سازی تهران برابر با ۲۵ درصد بود که به مرور زمان به ۴۰ درصد رسید. درحال حاضر اگر قرار بر تولید انبوه قطار ملی باشد، این سهم به ۴۵ درصد خواهد رسید.

او ضمن تأکید بر توانمندی این شرکت برای تولید انبوه و بومی سازی قطارهای مترو، بیان کرد: مجموع حدود یکهزار و ۵۵۰ دستگاه واگنی که در مترو تهران وجود دارد و ۲۰۰ واگنی که در سطح شهرستان‌هاست، حدود هزار و ۷۵۰ الی هزار و ۸۰۰ دستگاه می‌شود. از این تعداد هزار و ۱۵۰ دستگاه توسط واگن توسط شرکت واگن سازی تهران و ۷۷ دستگاه واگن توسط شرکت واگن پارس تولید شده و باقی از خارج کشور وارد شده است. اگر پروژه تولید ۴۲۰ دستگاه واگن به شرکت واگن سازی تهران واگذار شود، سیستم ما به هیچ وجه ناتوانی برای انجام کار ندارد. شرکت واگن سازی پس از اتمام پروژه ۷۰ دستگاه واگن دیگر سفارشی دریافت نکرد و به همین خاطر فعالیتی نداشته است. علت عدم فعالیت در این مدت، نبود سفارش است.

مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران درباره کاهش هزینه‌های تولید قطار، گفت: تولید یک رام قطار نسبت به نمونه‌های خارجی حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد کاهش قیمت داشته است. اگر تیراژ تولید و سفارش بیشتر شود این کاهش قیمت کمتر از ۲۰ درصد نخواهد بود.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 8869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =