۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 9057

قطار ملی؛ برآیند توان وطنی/ ۱۱

تولید انبوه قطار ملی، توسعه پایدار اقتصادی ایجاد می کند

کارآفرینی ناهنجاری‌های اجتماعی و بزهکاری را کاهش می دهد
تولید انبوه قطار ملی، توسعه پایدار اقتصادی ایجاد می کند

شهر: تولید انبوه قطار ملی که به زودی از آن رونمایی می شود می تواند به رونق بخشی ده ها کارخانه، ایجاد دستکم ۱۵ هزار شغل و در نهایت ایجاد اشتغال دائمی به عنوان مهم‌ترین مولفه‌ پایداری اقتصاد بیانجامد.

محمدحسین جبل عاملی، مشاور و مدرس برندیگ، بازاریابی و توسعه کسب و کار در گفتگو با شهر، درباره ابعاد اقتصادی «تولید انبوه قطارهای ملی مترو»، توضیح داد: مهم‌ترین مولفه‌های پایداری اقتصاد، ایجاد اشتغال دائمی است؛ یعنی اشتغالی که به صورت امن، طی سالیان سال برای نیروی کار تکرار شود. باید فرد با ورود به شغلی جدید در صورت پیش نیامدن مشکل، بتواند با خیال راحت به تأمین معاش بپردازد.

جبل عاملی با بیان اینکه شغل خاصیت اقتصادی، توسعه‌ای و اجتماعی دارد، اضافه کرد: زمانی‌که یک فرد وارد بازار کار می‌شود، درآمد خود را در داخل کشور صرف مایحتاج روزانه می‌کند. این قضیه باعث می‌شود که فرد با بدست آوردن درآمد آن را به بخش‌های دیگر اقتصاد داخلی هم تزریق کند و چرخه اقتصادی ایجاد شود.

این مدرس تبلیغات دانشگاه ضمن اشاره به کاهش ارزبری در تولید محصولات داخلی، گفت: زمانی که سیستم به توان تولید یک محصول نظیر واگن مترو برسد، ارزبری کاهش می‌یابد. چرا که ظرفیت تولید در گذشته وجود نداشته و محصول از خارج وارد کشور می‌شده و واردات محصول به کشور یعنی هزینه کرد ارزی بیشتر. با تولید داخلی محصولات می‌توان به صرفه جویی ارزی دست پیدا کرد و هزینه خرید محصول را در داخل وارد چرخه اقتصاد کرد. برای ساخت یک رام قطار ملی از فولادی استفاده می‌شود که در کارخانه فولاد کشور تولید شده پس در عمل با خرید محصول از کارخانه فولاد می‌توان به رونق اقتصادی آن کارخانه کمک کرد. اگر این یک رام قطار ملی به تولید انبوه برسد ۱۰ها کارخانه و شرکت دیگر به رونق اقتصادی می‌رسند.

جبل عاملی درباره بعد اجتماعی این موضوع، توضیح داد: نیرویی که مشغول کار است، زندگی متعادلی را تجربه می‌کند و این یعنی دور شدن از آسیب‌ها و نابهنجاری‌های اجتماعی و کاهش بزهکاری و خشم.

به گفته او؛ این فرآیند غیر از تولید انبوه اگر توسعه علمی هم داشته باشد می‌تواند پتانسیل صادرات را هم برای مجموعه ایجاد کند که همین مهم سبب اضافه شدن رونق بیشتری به سیستم می‌شود.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به سوال که چه زمان آثار ایجاد شغل در تولیدات انبوه داخلی قابل رویت است، توضیح داد: بعد پایداری اقتصادی و توسعه اجتماعی یک پدیده زمان بر است. اما ذاتاً از زمانی که محصول به تولید انبوه برسد آثار آن در سه بعد مذکور قابل لمس و مشهود است.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 9057

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =