۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 9082

گفتگو شهر با مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات

فروش ملک الزاما به معنای کم شدن دارایی‌ها نیست

مساحت دارایی‌های به دست آمده سال ۱۳۹۹، ۱۰ برابر دارایی‌های فروخته شده است
فروش ملک الزاما به معنای کم شدن دارایی‌ها نیست

شهر: دارایی‌ها به دست آمده در سال ۱۳۹۹ از نظر مساحت ۱۰ برابر و از نظر ارزش ریالی پنچ برابر بیشتر، نسبت به املاک و زمین‌هایی است که فروخته شده است، خرید و فروش دارایی در شهرداری یک امر طبیعی است و اینطور نیست که به دلیل بی پولی ملک و یا زمینی فروخته می شود.

محمدنادر محمدزاده، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، با بیان اینکه شهرداری مجموعه‌ای است که مدام در حال به دست آوردن ملک و واگذاری ملک است، در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر شهرفروشی در دوره مدیریت جدید شهری توضیح داد: فروش ملک لزوما به معنای کم شدن دارایی‌ها نیست و حداقل در سال ۱۳۹۹ دارایی‌هایی شهرداری چه از نظر مساحت و چه ارزش ریالی به مراتب بیشتر از آن چیزی است که فروخته شده است.
به گفته او؛ دارایی‌ها به دست آمده در سال ۱۳۹۹ از نظر مساحت ۱۰ برابر و از نظر ارزش ریالی پنچ برابر بیشتر نسبت به املاک و زمین‌هایی است که امسال فروخته شده است، خرید و فروش دارایی در شهرداری یک امر طبیعی است و اینطور نیست که به دلیل بی پولی ملک و یا زمینی فروخته می شود. 
محمدزاده، فروش دارایی‌ها را جزء خصلت و ماهیت فعالیت های شهرداری دانست و توضیح داد: شهرداری بخشی از دارایی‌هایش را صرف احداث بوستان، خیابان و ... می‌کند و بخش دیگری از املاک هم که شهرداری نمیتواند از آنها بهره برداری کند، باید فروخته شود و یا ممکن است در قبال بدهی، توافقات مالی و یا دیگر موارد واگذار شود. بنابراین نمی توان گفت که شهرداری اگر ملک فروخت یعنی دارایی هایش را از دست می دهد در حالی که باید دید در مقابل آن، چه چیزی به دست می‌آورد.  
او با بیان اینکه فروش ملک لزوما رخداد اشتباهی نیست، به افزایش ۳۳ درصدی پیش بینی درآمدهای شهرداری حاصل از فروش ملک در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: در بودجه سال ۱۳۹۹، ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد سازمان املاک در نظر گرفته شد. این در شرایطی است که عملکرد پارسال کمتر از ۶۰۰ میلیارد تومان بود، رقمی که برای امسال باید به دست بیاید، چهار برابر درآمد سال ۱۳۹۸ است. 

پیشنهاد واگذاری فضاهای خدماتی شهرداری به بخش خصوصی
مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، ادامه داد: تعهدات سازمان در سال ۱۳۹۹نسبت  به ۱۳۹۸رشد بزرگی داشته و می توان گفت رشد ۳۳ درصدی برای سال بعد در یک پایه بزرگ ضرب شده است و تحقق درآمدهای حاصل از فروش ملک در سال آینده کار سختی است، مگر اینکه شهرداری تهران رویکرد خود را در حوزه نگهداری املاک تغییر دهد. 
آنطور که محمدزاده گفته است: بخشی از املاک شهرداری تهران در ظاهر خدماتی است؛ اما ضرورت ارایه آن خدمات به صورت یارانه ای توسط شهرداری در برخی مناطق وجود ندارد، مثلا بیش از ۷۰۰ مکان ورزشی متعلق به شهرداری در سطح شهر تهران وجود دارد که  باید  ۸۰ درصد از آن‌ها  در مناطق کم برخوردار شهر باشد. اما بخشی از اماکن ورزشی در مناطق یک تا و پنج شهرداری وجود دارد که فضاهای با ارزشی هستند و نیازی نیست توسط خود شهرداری اداره شوند!  چرا که این مناطق برخورداری هستند و بهره برداری از این اماکن توسط بخش خصوصی کاملا اقتصادی است . 
او گفت: شهرداری تهران باید درباره مولدسازی در حوزه املاک ورود پیدا کند و املاکی از این دست که فعالیت آن از اهداف و وظایف مستقیم شهرداری نیست را به بخش خصوصی با شرط حفظ کاربری فرهنگی، ورزشی و یا ... واگذار شود، اما در مناطقی کم برخوردار که بخش خصوصی ورود پیدا نمی کند همچنان متولی اصلی شهرداری باشد. اگر این رویکرد عملی شود، تحقق بودجه امکان پذیر است.
محمدزاده این را هم گفت که: این پیشنهاد هم به شهردار تهران ارایه شده و مخالفتی هم نشده اما؛ نیاز به تشکیل کمیته دارد که از یک هزار و ۵۰۰ ملکی که در خدمات عمومی استفاده می شود دسته بندی شده و مشخص شود کدام نیاز به تقویت و دریافت یارانه  مدیریت شهرداری دارد و یا کدامیک باید با حفظ کاربری واگذار شود. 

۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 9082

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =