سالاری: دژباغ کن الگویی برای حفظ میراث باغات تهران است

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در جریان مراسم کلنگ زنی پروژه دژباغ کن در منطقه۵ تهران با تاکید بر حفظ باغات گفت: از مهمترین اولویت های مدیریت شهری جدید صیانت از باغ ها، فضای سبزو میراث های طبیعی و دارایی های ارزشمند شهراست و پروژه هایی مثل دژباغ کن محرک توسعه هستند که ضمن اینکه بخشی از سرانه های فرهنگی، اجتماعی و تفریحی محله را پوشش می دهد، می تواند یک الگو سازی برای اهالی کن باشد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه۵، در آستانه مبعث رسول گرامی اسلام(ص) کلنگ دژباغ در محله کن با حضور اعضای شورای شهر تهران، مدیرعامل سازمان نوسازی، امام جمعه بخش کن و شهردار منطقه ۵ بر زمین زده شد.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در مراسم کلنگ زنی پروژه دژباغ کن افزود: این محدوده در اصل یک ظرفیت عظیمی داشت به عنوان باغات انبوه کن یا باغات انبوه شهر تهران که طی دهه های گذشته به آن بی توجهی شد و بخش عمده ای از آن از بین رفت.

او با بیان اینکه از مهمترین اولویت های مدیریت شهری جدید صیانت از باغ ها، فضای سبزو میراث های طبیعی و دارایی های ارزشمند شهر است ،گفت: من و همکارانم در شورای شهر توانستیم با مشارکت دوستان شورایاری و امام جمعه سابق و همه اهالی طرح موضعی ۱۰۷۰ هکتار باغات کن و کشت اجباری در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب برسانیم. سال ها مطالعه در این باره انجام شده بود و بالاخره اهالی کن و قبل از تهران بزرگ اینجا بودند و باید به فکر این اهالی باشیم.

سالاری با تاکید بر اینکه جلسات کارگروه کن به صورت هفتگی برگزار شود افزود: در کنار طرح موضعی، طرح تفصیلی محله کن در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسید. دغدغه هایی در این زمینه از سوی شورایاران و جوانان به درستی مطرح شده بود. در این جلسات بروز و ظهوری از جوانان این محله دیدم که ادبیات گفتمانی آنها شهرسازی و معماری بود و امروز این دوستان از من بهتر این مسائل را درک کردند و رویکردهای مشارکتی همین است.

عضو شورای شهر تهران گفت: اگر در شورای شهر و شهرداری برای این محدوده این وقت را می گذاریم صرفا برای اهالی کن نیست بلکه برای کل پایتخت است. در ادبیات باغات دو نوع باغ داری داریم؛ باغات به هم پیوسته و انبوه و باغات تک باغ. کن، سوهانک و فرحزاد تنها باغات به هم پیوسته هستند و صیانت از آن کمک به شهر تهران و مجموعه شهری است.

او در پایان گفت: امیدواریم این نگاه های کیفی تجلی اش در آینده مشخص شود. سازمان نوسازی به عنوان کارفرمای کار عملکرد خوبی داشته و امیدوارم حتی زودتر از موعدی که قول دادند افتتاح کنند. این پروژه ها محرک توسعه هستند که ضمن اینکه بخشی از سرانه های فرهنگی، اجتماعی و تفریحی محله را پوشش می دهد، می تواند یک الگو سازی برای اهالی کن باشد و بگوید می توانید این معماری فاخر را برای ایجاد یک فضای تفرجگاهی ایجاد کنید و صیانت از باغات از لحاظ مادی هم به نفع آنها خواهد بود.

۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 9224

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =