طبیعت پیامی به ساکنان کره زمین ارسال می‌کند

شهر: سازمان ملل متحد روز جهانی محیط زیست را برای افزایش آگاهی مردم برای حفظ محیط زیست و وادار کردن سیاستمداران به اتخاذ تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه‌های ‌جانوری، انتخاب کرده ‌است.

به گزارش شهر، غذایی که می‌خوریم، هوایی که نفس می‌کشیم، آبی که می‌نوشیم و جوی که باعث می‌شود تا سیاره ما (زمین) قابل سکونت باشد، همه از طبیعت سرچشمه می‌گیرند. همه چیز، حتی زندگی تک تک انسان‌ها و هر موجود زنده‌ای که تاکنون دیده و ندیده‌اید، مدیون طبیعت است.

هر ساله گیاهان دریایی بیش از نیمی از اکسیژن جو زمین را تولید می‌کنند، یک درخت بالغ هوا را تمیز و ۲۲ کیلوگرم دی اکسید کربن جذب می‌کند و در عوض اکسیژن به زمین هدیه می‌دهد. اما هنوز انسان‌ها با آن بدرفتاری می‌کنند. ما انسان‌ها بی توجه به مهر طبیعت، کمر به نابودی آن بسته‌ایم.

انسان و تنوع زیستی

۴۸ سال پیش یعنی ۵ ژوئن ۱۹۷۲، سازمان مل متحد برای نخستین بار کنفرانسی با موضوع «انسان و محیط زیست» در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) شد. هر سال ١۶خرداد (۵ ژوئن) در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود. سازمان ملل متحد هرساله رویدادهایی را برای روز جهانی محیط زیست به منظور افزایش آگاهی انسان‌ها برای محافظت از محیط زیست، برگزار می‌کند.  این جشن در ۵ ژوئن در بیش از ۱۰۰ کشور برگزار می‌شود.  

موضوع روز جهانی محیط زیست ۲۰۲۰، «تنوع زیستی» است. فراخوانی به منظور اقدام برای مقابله با از بین رفتن گونه‌ها و جهان طبیعی. جهان طبیعی که انسان‌ها، یک میلیون گونه گیاهی و جانوری را در خطر انقراض قرار داده‌اند و این درحالیست که تنوع زیستی شامل ۸ میلیون گونه گیاهی و حیوانی است.

در ۱۵۰ سال گذشته، پوشش صخره مرجانی زنده به نصف کاهش یافته است. طی ۱۰ سال آینده، ممکن است یکی از هر چهار گونه شناخته شده از کره زمین منقرض شوند. اقدامات انسانی از جمله جنگل زدایی، تجاوز به زیستگاه‌های حیات وحش، تشدید کشاورزی و تسریع در تغییرات آب و هوا، طبیعت را فراتر از حد مجاز خود مورد استفاده قرار داده است.  اگر ما در این مسیر ادامه دهیم، از بین رفتن تنوع زیستی پیامدهای شدیدی برای بشریت از جمله فروپاشی سیستم‌های غذایی و بهداشت در پی خواهد داشت.

ظهور ویروس کووید-۱۹ این واقعیت را تأیید کرده است که وقتی تنوع زیستی نابود می‌شود، در واقعیت از سیستمی پشتیبانی می‌کنیم که زندگی انسان‌ها را دچار اختلال خواهند کرد.

امروزه تخمین زده می‌شود که در سطح جهان حدود یک بیلیون مورد بیماری و میلیون‌ها مرگ و میر هر ساله در اثر بیماری‌های ایجاد شده توسط ویروس‌ها رخ می‌دهد. همچنین حدود ۷۵ درصد از کل بیماری‌های عفونی انسانی توسط حیوانات به مردم منتقل می‌شود. طبیعت پیامی برای ساکنان کره زمین ارسال می‌کند. انتظار می‌رود نامگذاری موضوع امسال، فرصتی را برای حرکت و آگاهی عمومی از طبیعت و محافظت از آن فراهم کند.

سازمان ملل متحد، در بیانیه امسال اعلام کرده است:

«امسال، موضوع روز جهانی محیط زیست «تنوع زیستی» است؛ نگرانی که هم فوری و هم ضروری است. وقایع اخیر از آتش سوزی در برزیل، ایالات متحده و استرالیا گرفته تا آلودگی در سراسر آفریقای شرقی و هم‌اکنون یک بیماری همه گیر جهانی نشان از وابستگی متقابل انسان‌ها و شبکه‌های متنوع زیستی، دارد. اما ما واقعاً اهمیت آن را می‌دانیم؟ شاید نامگذاری این روز به درک اهمیت آن کمک کند.»

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =