کارگاه ملاقات با شهر، منجر به شناخت بیشتر شهر برای شهروندان می شود

مدرس عکاسی دانشگده هنرهای زیبای دانشگاه تهران گفت: پازل گمشده تهران، تاخیر در احیای شهر و منع ساخت و سازهایی است که خیابانها را خصوصی کرده است.

مهدی وثوق نیا، مدرس عکاسی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار شهر با بیان اینکه خیابان¬های تهران مانند هر نقطه¬ای از ایران در حال از دست دادن هویت خود هستند، گفت: نگاه آرمانی به پایتخت، آن را شهری شاخص وفاقد خطا نشان میدهد. ولی پازل گمشده تهران، تاخیر دراحیای شهر و منع ساخت و سازهایی است که خیابان¬ها را خصوصی کرده است.

وثوق نیا با بیان اینکه برجسته ترین بخش خیابان فضای بین زیستگاه و جامعه است گفت: اگر هویت خیابان با هویت تاریخی شهروندان پیوند داشته باشد موجب پیوستگی آنها می­شود. به طور مثال اگر در میدان حسن آباد قدم بزنید احساس بی گانگی نمی کنید، چون هویت فردی را در خیابان پیدا میکنید. اما در حال حاضر روند مدرنیته، عامل شباهت خیابان¬های تهران شده است.

 این مدرس عکاسی ادامه داد: شهرهایی مانند توکیو، پاریس، دراین زمینه از تهران متفاوت نیستند. به خاطر حجم بالای مسافرت به این شهرها، گاهی هویت ممتاز آنها نابود میشود البته بازیابی هویت شهر تنها به عهده شهرداری نیست. شهروندان نیز با درک اینکه شهر بخشی از زندگی آنها است میتوانند در این مسیر تعامل کنند.

به گفته او، شناخت تهران از شاخصه¬هایی است که به شهر معنا میدهد، بررسی عناصر مدرن تهران و زیبا سازی ایستگاه¬های اتوبوس، مغازه¬ها، فروشگا¬ها سبب میشود، شهروندان روح شهر را درک کنند.

این مدرس عکاسی درباره تاثیر گذاری کارگاه ملاقات با خیابان در افزایش کیفیت زندگی شهری گفت: فلسفه این کارگاه این است که شهر را مورد واکاوی قرار دهد و نقاط ضعف و قوت شهر را به شهروندان معرفی کند. این کارگاه یک جریان تازه است که در آن تعاملی بین عکاس، جامعه شناس، مستندساز و معمار صورت میگیرد تا به میزان اندکی آگاهی بخشی ایجاد شود.

او در پایان افزود: گارگاه ملاقات با خیابان بستری فراهم کرد که تهران از جهات مختلف بررسی شود. نتایج عکس¬های کارگاه برای مخاطب پرسشگر و دارای سواد بصری است که میخواهد درباره شهر اطلاعات بیشتری کسب کند.

۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 9383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =