۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 9430
شهروندان تهران آینده آن را رقم می‌زنند

مدیرکل فرهنگی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: بنا نیست در تهران ۱۴۰۰ تعیین تکلیفی برای تهران آینده صورت بگیرد، تهران آینده با مشارکت همه افراد ساخته می‌شود، کما اینکه اساسا شکل‌گیری تهران با همراهی همه اقوام اتفاق افتاد بود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معانت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، صبح روز جمعه ۶ فروردین دبیرخانه تهران ۱۴۰۰ برای آشنایی و گفتگو با هنرمندانِ مهمان تهران، تور رسانه‌ای و ویژه‌برنامه نیم‌روزه‌ای را در خانه مینایی برگزار کرد. در این مراسم علاوه بر خیام خوانی و اجرای موسیقی بوشهری توسط محسن شریفیان و گروه لیان، از کاروان نوروزی پیک امید و عروسک گردانی در سطح شهر نیز بازدید شد.

محی الدین فاضلیان، مدیرکل فرهنگی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این مراسم گفت: نوروز برای تهران ۱۴۰۰منبع الهام بود. نوروز امسال را خیلی وسیع‌تر نگاه کردیم زیرا هم محلی برای تغییر بود و هم نقطه وصل به گذشته. تهران نیز کاراکتر « وصل دارد» در واقع همه قومیت‌ها برای رشد، تحول و به هم رسیدن به تهران می‌آیند ، کنار هم قرار گرفتن واژه تهران ۱۴۰۰ به ما یک آستانه مکانی زمانی داد برای تغییر و وصل؛ تغییر از از تهران بتنی به انسانی، از خودرو محور به انسان محور، وصل گذشته به آینده و از همه مهم‌تر اتصال شهروندان به یکدیگر.

او با بیان اینکه نگاه ما و شعار ما در تهران ۱۴۰۰ « جان ما جان شهر»  بود، اضافه کرد: ما در تهران ۱۴۰۰ از جسم و کالبد شهر عبور کرده و با جان شهر سروکار داریم. جان شهر را مردم تهران با همه تنوع و تکسری که دارند تشکیل می‌دهند. نگاه ما این است که تمام شهروندان تهرانی و همه آن‌هایی که به نوعی با تهران سروکار دارند که همه مردم ایران می‌شوند را صدا زده و بگوییم « جان تو، جان شهر» است.

فاضلیان با بیان اینکه تمرکز ما این است که فضای شهر متفاوت و رنگی باشد به نحوی که این تغییر به چشم مردم بیاید و فضای شاد و پرنشاطی ایجاد شود، تاکید کرد: به ویژه آنکه بنا داشتیم شهر غم‌زده ناشی از شیوع کرونا را بهانه و دستاوریزی قرار دهیم تا تغییر ریل و مدیریتی در فضای شهر ایجاد کنیم. از ۲۰ اسفندماه همزمان با مبعث پیامبر برنامه‌های ما تحت عنوان کارناوال‌های شادی شروع شد و پراکندگی آن در تمام نقاط تهران و برای تحقق شعار « تهران، شهری برای همه» بود. تا ۱۲ فرورودین ۴۴۰ اجرا تعریف شده بود اما با توجه به استقبال مردم برنامه بیشتری اجرا خواهد شد.

واکنش به حواشی حاجی فیروز و رها کردن نمادین توپ در میدان آزادی

فاضلیان ادامه داد: تحویل سال به نسبت گذشته بسیار متفاوت بود؛ در میدان آزادی مراسم رها کردن توپ را با همکاری ارتش جمهوری اسلامی برگزار کردیم که این اقدام نیز بتواند خاطره و تحویل سال متفاوتی را برای مردم رقم بزند. در جوار برج آزادی اجرای علیرضا قربانی را طی دو شب داشتیم.

مدیرکل فرهنگی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری گفت:پیرامون ایده «وصل» از دوستانی که در حوزه موسیقی اقوام و نواحی صاحب نام بودند، استفاده کرده و از آن‌ها خواهش کردیم که این فضا را به چند علت برای مردم تهران ایجاد کنند. از طرفی موسیقی نواحی و اقوام ریشه در فرهنگ ما دارد؛ در واقع با این موسیقی هم شادی می‌کنیم و هم در عزای ما حضور دارد و خیلی از ما خاطرات مختلفی با این ملودی‌ها و نواها داریم. تهران از آن جهت که محل وصل اقوام بوده؛ در ایام نوروز این فرایند تکرار شود.

فاضلیان اضافه کرد: از طرفی با توجه به شیوع بیماری و اینکه بسیاری از مردم امکان حضور در شهرهای مختلف ایران را ندارند؛ تلاش کردیم که این شهرها را در تهران و در کنار همدیگر داشته باشیم. اجراهایی که صورت گرفته سبب بازخورد مثبت شده و همه مردم با همه تفاوت‌ها را کنار یکدیگر جمع کرده و خاطره نوروز ۱۴۰۰ را ماندگار کرده و می‌کند. برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰ در طول سال ادامه خواهد داشت و فضای متفاوت طراحی محیطی، نشاط و شادی که برخلاف گذشته مردم را دعوت نمی‌کند بلکه در کنار آن‌ها قرار می‌گیرد، برای ما موضوعیت داشته و طبق آن پیش رفتیم.

 او با اشاره به محور خاطره‌انگیر ولیعصر به عنوان یکی از نقاط کلیدی شهر گفت: شهرداری تهران در پی ثبت جهانی این خیابان است؛ خیابانی که قدمت ۱۰۰ ساله دارد و در دوره‌های مختلف محوریت داشته است. از طرفی دارای یک وجه نمادین است؛ جنوب تهران را به شمال وصل می‌کند. چنارهای تهران دربرگیرنده طبیعت شهر هستند که در نهایت خیابان را به ارتفاعات تهران می‌رسانند.  

مدیرکل فرهنگی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری اضافه کرد: بخشی از برنامه نوای نواحی در نقاط مختلف خیابان ولیعصر از میدان راه آهن تا باغ فردوس و میدان تجریش طراحی شده است.

فاضلیان همچنین در توضیح اظهار نظر مطرح‌شده درباره حذف صورت سیاه حاجی‌فیروز گفت: بحث حاجی فیروز طی دغدغه‌ای مطرح شد و آقای دکتر جوادی یگانه از اختیارات خود استفاده کرده و از منظر دیگر که جامعه‌شناسی بود به مسئله پرداختند. موضوعاتی از این دست باید تبدیل به گفت‌وگوی میان دانشی شود، موضوعی که در تهران ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است. تهران گفت‌وگو کم دارد و باید به سمتی برویم که گفت‌وگوهای عمومی یا موضوع و دانش‌محوری شکل بگیرد.

مدیرکل فرهنگی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری با بیان اینکه نگاهمان به حاجی‌فیروز نگاه سانسوری نبوده است، تاکید کرد: یک تعلیقی بوده تا برای دغدغه‌ای که مطرح شد تعیین تکلیف کنیم اما حاجی فیروز با شمایل متفاوتی در کارناوال‌های ما حضور دارد و نگاهمان ممیزی نبود. فرصت مغتنمی است تا باب گفت‌وگو باز شود. اساسا نگاهمان حذفی نبوده است.

او در واکنش به انتقاداتی درباره شلیک توپ در میدان آزادی گفت:شهرداری طبیعتا چون دغدغه ابنیه و حفظ میراث تاریخی و ارزشمند را دارد با هماهنگی نهاد تخصصی خود یعنی ارتش این اقدام را انجام است. طی این شلیک فقط صدا تولید شده و موجی که ایجاد کرده؛ از بادی که می‌وزد نیز به مراتبط کم‌تر بوده و همه موضوعات به لحاظ حفظ امنیت شهروندان و ابنیه بررسی شده است. این اقدام از آن جهت بوده که سنت قدیمی که از گذشته داشتیم را احیا کنیم و شرایط متفاوتی را ایجاد کنیم؛ رویداد تحویل سال ۱۴۰۰ به این شکل رقم خورد.

برای آینده تهران تعیین تکلیف نمیکنیم

فاضلیان در پاسخ به این پرسش آیا در تهران ۱۴۰۰ تصوری از آینده تهران به نمایش گذاشته می‌شود یا نه تاکید کرد: ما در اسفندماه و فروردین‌ماه بنا داشته و داریم که فضای متفاوت بصری را در شهر ایجاد کنیم و جریان ۱۴۰۰ تازه با این اتفاقات آغاز می‌شود. موضوعی که شاید در همین نشانه‌های بصری نیز مشخص باشد این است که؛ ما درباره تهران یک نشان و نماد نرسیدم.

مدیرکل فرهنگی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری با بیان اینکه برای تهران ۱۴۰۰ به یک لوگوی داینامیک رسیدیم، تا هر کس نشان خود را در آن ببیند، گفت: شعار اصلی ما در این فرایند این است که « تهران تو چه شکلی است». بنا نیست تعیین تکلیفی برای تهران آینده صورت بگیرد، تهران آینده با مشارکت همه افراد ساخته می‌شود، کما اینکه اساسا شکل‌گیری تهران با همراهی همه اقوام اتفاق افتاد بود. آنچه در تهران هم‌اکنون می‌بینیم طبق برنامه ریزی مبنی بر فضاسازی محیطی بوده است و باید با یک کار مشارکتی شامل دانش شهرسازی و غیره تهران قرن جدید ساخته می‌شود.

نوای نواحی ایران باید به گوش جهان برسد

شریفیان دبیر جشنواره نوای نواحی در پاسخ پرسشی مبنی بر اینکه انتخاب اقوام مختلف برای اجرای موسیقی در رویداد تهران ۱۴۰۰ براساس چه المان‌هایی بوده است، گفت: ما بنا نداریم که موسیقی محلی را از بطن و خواستگاه خود جدا کنیم؛ از بهترین گروه‌های موسیقی شهری را برای این رویداد استفاده کردیم که به اعتقاد من اتفاق بسیار خوبی است.

او ادامه داد: نه تنها در شهرهای ایران بلکه موسیقی نواحی مختلف ما باید در سراسر جهان به گوش مردم برسد و حکم یک پستچی داریم. اصلا موافق محبوس کردن موسیقی در ناحیه خود نیستم.در تهران فضای خیلی خوبی ایجاد کردیم و شهروندان شاد می‌شوند.

اجرای کمپین نور،شهر، امید همزمان با فرارسیدن نیمه شعبان

در ادامه فاضلیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر تشریح اقدامات شهرداری برای نیمه شعبان گفت: دنیمه شعبان‌های تهران به نور و  آذین بندی گره خورده است، سنتی که بدون دخالت و تصدی گری فضای حاکمیتی مردم خود آن را ایجاد می‌کردند و گاهی نیز توانسته موثر باشد و خاطرات کودکی تا امروز ما را بسازد.

مدیر کل فرهنگی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اضافه کرد: بنابراین در نظر داریم کمپین «نور، شهر، امید »که از میلاد امیرالمومنین آغاز کرده‌ایم را ادامه داده و مردم را دعوت کنیم که در پنجره‌ها و یا بالکن‌های خود چراغ را روشن کنند. همچنین شهرداری کاروان‌های توام با موسیقی با یک طراحی متفاوت در کوچه و خیابان‌ها به گردش درخواهد آورد.

فاضلیان تاکید کرد: سازمان زیباسازی شهرداری نیز اقداماتی مبنی بر آذین بندی و چراغانی انجام خواهد داد. در عین حال برنامه های شهرداری در شب نیمه شعبان در دست اقدام است اما به علت این که قطعی نشده در این خصوص وعده‌ای نمی‌دهم، انشالله در روز نیمه شعبان جشن موسیقیایی در تهران برگزار خواهیم کرد.

او اضافه کرد: معتقدم هر دخالت و تصدی‌گری در کار و سنتی که مبتنی بر حرکت مردم بوده است، آن را از بین خواهد برد. ممکن است در فضای جشن و شادی نیمه شعبان در کنار مردم قرار بگیریم تا آن را تقویت کنیم اما دخالت نه.

فاضلیان با بیان اینکه در آغاز این کمپین به مساجد، کسبه و ساختمان‌های شهرداری اقلامی داده می‌شود که در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: این اقلام برای شهرداری بار مالی خواهد داشت و در سطح شهر نیز جلوه گر نخواهد بود و تنها برای شروع این کمپین تدارک می‌بینیم.

۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 9430

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =