پژوهش ها باید معطوف به حل مساله باشند

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور گفت: به لحاظ ساختاری و بودجه ای اقدامات شهرداری های کشور در حوزه پژوهش چارچوب مند شده است.

به گزارش شهر ،مهدی جمالی نژاد، رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور در حاشیه دیدار خود از مرکز مطالعات و برنامه ریزی با بیان این مطالب افزود: شاهد این مساله هستیم که مشکلاتی مانند: ترافیک و آلودگی هوا همچنان در طول دهه های اخیر در این شهر لاینحل باقی مانده است و حل این موضوع مستلزم ۲ اقدام است: یکی یافتن علت العلل ها که این مشکلات به نوعی اثر تبعی آنها محسوب می شوند و دومی توجه به امر کاربست پژوهش ها.

او ادامه داد: نگاه آینده نگرانه به مسایل شهری باید در اولویت قرار گیرد، حل مسایل شهری مستلزم بهره گیری از ابزارها و راه حل های خلاقانه و نوآورانه است و مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران به عنوان اتاق فکر شهرداری تهران و یکی از کانون های ملی برنامه ریزی می تواند نقش موثری در این خصوص ایفا نماید.

معاون عمرانی وزیر کشور بیان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که اکنون کلانشهرهای کشور به ویژه شهر تهران با آن روبه روست، افزایش مهاجرت است، به نظر می رسد که باید مطالعات گسترده ای در خصوص دلایل مهاجرت به این کلانشهر انجام شود و لازم است تا در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران یک کمیته ای به صورت تخصصی روی این مساله کار کنند.

او در ادامه با اشاره به دلایل عدم اجرای مدیریت یکپارچه شهری در کشور، یادآور شد: به رغم اینکه لزوم اجرای مدیریت یکپارچه شهری از اوایل دهه ۸۰ مطرح شد و در برنامه های سوم، چهارم و پنجم توسعه کشور نیز به لزوم اجرای آن اشاره شده است، اما تا کنون مدیریت یکپارچه شهری نتوانسته نه تنها در تهران بلکه در سایر کلانشهرهای کشور اجرایی شود.

جمالی نژاد تاکید کرد: دلیل اصلی عدم اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری مقاومت دستگاه های دولتی در مقابل واگذاری برخی از اختیارات به شهرداری هاست. اما لازم است که در خصوص ضرورت اجرای این طرح مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ضمن ارتباط با سایر دستگاه های اجرایی و خدماتی شهر تهران درخصوص دلایل ضروری اجرای مدیریت یکپارچه شهری تحقیق کند. همینطور، اطلاعات و نتایج پروژه ها را در اختیار سایر شهرداری ها قرار دهد.

او در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به لزوم استفاده از تکنولوژی های نوین در اداره شهرها گفت: اداره شهرها در شر ایط کنونی نیازمند استفاده بهینه از دانش نوین و تکنولوژی های پیشرفته است و مدیریت شهری با رصد تحولات و پیشرفت های سایر علوم، آنها را می تواند در حل مسایل شهری مورد استفاده قرار دهد.

او در انتهای صحبت ها به لزوم جاری بودن سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه های مدیریت شهری اشاره کردند و همچنین بر لزوم تعامل و بهره گیری از ظرفیت نهادهای بین المللی تاکید نمودند. در این جلسه گزارش عملکرد و پروژه های این مرکز توسط رئیس مرکز ارائه شد و زمینه های همکاری در سطح ملی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

خبرنگار: نوشا دبیری مهر

۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳
کد خبر: 9476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =