از ریل انضباط مالی و فیزیکی خارج نشوید

شهر: شهردار تهران گفت: بعد از انقلاب اسلامی سال ۹۹ سخت ترین سال مدیریت شهری در تهران بود ولی با این وجود ریل انضباط مالی و فیزیکی در شهرداری گذاشته شد و مدیر آینده شهر باید در این مسیر حرکت کند.

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران با حضور در جلسه روز سه شنبه -١٧ فروردین- شورای شهر تهران با اشاره به شرایط سخت ایجاد شده در اثر کرونا گفت: متاسفانه آمار ابتلا و فوتی های کرونا در تهران افزایش پیدا کرده است.

او با اشاره به اینکه جلسه هم اندیشی روز یکشنبه هفته آینده با اعضای شورای شهر به سال ۱۴۰۰ معطوف خواهد شد، بیان کرد: به طور قطع سال ۹۹ یکی از سخت ترین سال های نظام مدیریت شهری بعد از انقلاب اسلامی بود. همراه با تورم شدید که تأثیر خود را بر افزایش خدمات در شهر گذاشته بود و کاهش درآمدها  از سوی دیگر شرایط کرونایی نیز وجود داشت . با این وجود شهرداری تهران شرایطی را  در جهت قول هایی که به مردم داده بود ایجاد کرد.

شهردار تهران انضباط مالی و فیزیکی در شهر را قول هایی خواند که مدیریت شهری به مردم وعده داده بود و گفت: امیدوارم سال جدید که سال انتخابات و تغییر است تلاش کنیم نگاه نضباط مالی و فیزیکی به دور از آنکه چه کسی مدیر شهر باشد ادامه پیدا کند.

حناچی افزود: برای نهادینه شدن این تجربه نیاز است چند دوره در شهر پشت سر گذاشته شود و امیدواریم هر فردی که به عنوان مدیر شهر انتخاب می شود این مسیر را تعقیب کند. این ریل گذاشته شده است و اعضای شورای شهر هم در قانون برنامه سوم و هم در بودجه سالانه اثرات این روند را مشاهده کرده اند.  

پیروز حناچی با اشاره به تحقق بودجه ۹۰ درصدی و اقدامها انجام شده در سال ۹۹ گفت: هنوز تمام اقدامها به صورت کامل روی سامانه شفافیت قرار نگرفته و بخش های غیرنقد نیز روی سامانه ننشسته است اما به صورت قطعی تا ابتدای اسفند ماه تحقق بودجه نقدی و غیرنقدی که نزدیک به۷۰ درصد است در روزهای پایانی سال با توجه منابعی که از مالیات بر ارزش افزوده دریافت شد و اتفاقاتی که در حوزه غیرنقد افتاد که عمدتا مربوط به بخش حمل و نقل بود تحقق بودجه به بالای ۹۰ درصد رسید.


شهردار تهران با اشاره به اوراق مشارکت سال ۹۹ گفت: مسئله اوراق مشارکت سال ۹۹ با عاملیت بانک شهر حل شد و در جلسه ای که با حضور معاون اول رئیس جمهور و مسئولان بانک مرکزی برگزار شد بانک شهر به عنوان بانک عامل پذیرفته شد. یکی از مشکلات مجمع عمومی بانک، بحث افزایش سرمایه بود که تعقیب خواهد شد.


حناچی افزود: موضوع بورسی شدن همشهری و شهروند نیز تعقیب شده است. شهروند برای ورود به بورس مشکلات کمتری دارد اما موسسه همشهری به دلیل زیان انباشته سنوات طولانی با مشکلاتی مواجه است که در جلسات بعدی در این باره گزارش ها ارائه خواهد شد. 


او به تحولات دیگر در سال گذشته اشاره کرد و افزود: تحولات در حوزه حمل و نقل در سال گذشته یک نقطه عطف بود. بهره برداری از ۳۹ کیلومتر مترو، بهره برداری از ۷/۵ کیلومتر از خط ۶، بهره برداری  ۲۶ ایستگاه جدید از جمله ایستگاه های شهید ستاری، تربیت مدرس، یادگار امام، اشرفی اصفهانی، امیرکبیر، برج میلاد، چهل تن دولاب، قیام، آهنگ در خط ۷ وعده هایی بود که به سرانجام رسید.

حناچی در ادامه گفت: بدون مناسب سازی، هیچ ایستگاه مترو ای افتتاح نشده است و تنها در سال ۹۹، ۱۰۴ دستگاه پله برقی و ۵۷ آسانسور با این هدف که فضاها مناسب سازی شوند به بهره برداری رسانده ایم. 
او ادامه داد: بهره برداری از ۲۴ رام قطار که شامل ۱۶۸ دستگاه واگن یک طبقه می شود، بهره برداری از ۳ رام در سال ۱۳۹۹ و بهره برداری از یک رام قطار سه واگنه ملی و رونمایی از آن که روز پنجشنبه همین هفته با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی انجام می شود. اقدام قبلی در این زمینه صرفا عقد قرارداد بود که در هفته جاری رسما اجرایی می شود.


حناچی به انتشار اوراق مشارکت به میزان ۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اشاره کرد و گفت : ۳ هزار میلیارد اوراق مشارکت بابت اورهال کردن ناوگان مترو در سال ۱۳۹۹ دریافت شد. ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و ۱۲۰ دستگاه مینی بوس نیز به ناوگان اتوبوسرانی تهران افزوده شده است.بازسازی و تعمیرات ۵۵۰ دستگاه اتوبوس دوکابین در دستور کار قرار گرفته است که در سال ۹۹، ۷۴ اتوبوس دو کابین بازسازی شد و به ناوگان حمل و نقل اضافه شد.


حناچی ادامه داد: نوسازی ۴ هزار و ۳۰۲ دستگاه تاکسی در سال ۹۹ در دستور کار بود. توسعه سامانه های هوشمند حمل و نیز توسعه زیادی در توسعه حمل و نقل تهران دارد در دستور کار بوده و با سرعت تعقیب شده است. 


او با اشاره به طرح های عمرانی در شهر تهران نیز گفت: اجرای بیش از ۷۰۰ هزار تن آسفالت در سال گذشته در سطح تهران داشته ایم که عمدتا توسط کارخانه های داخلی انجام شد. اصلی ترین بحران قیر است این بحران در کشور وجود دارد و وزارت راه نیز با این دغدغه درگیر است. این موضوع در دولت در حال تعقیب است. 
او ادامه داد: حدود ۳۰۰ کیلومتر مسیر پیاده و دوچرخه در سطح شهر توسعه پیدا کرده و سازمان WHO نیز تأکید بسیاری بر آن دارد و در شرایط کرونایی یکی از راهکارهای شهرهای پیشرفته دنیا نیز همین موضوع است. 


حناچی به بهره برداری از بزرگراه شهید رستگار به طول ۷ کیلومتر اشاره کرد همچنین از تکمیل خیابان استاد معین که تبدیل به یک خیابان اجتماعی شده است خبر داد و گفت: شهرداری منطقه۹ به دلیل آنکه این خیابان مانند خمیر به راحتی قابل شکل گیری است اقدامات اجتماعی خوبی را برای جذب نظر شهروندان محلی و منطقه ای انجام داده است.


او افزود: بال غربی زیرگذر گلوبندک نیز افتتاح شده است و تا خرداد بال شرقی نیز افتتاح می شود. بخش عمده ای از پروژه های هیدرولیکی شهر دیده نمی شوند و زیر زمین در حال اجرا هستند انجام شده است. به همین دلیل به طور مثال دور میدان آزادی در ایام بارش ها آبگرفتگی شدید نداشته ایم. همچنین محور قطار تهران – تبریز به طول ۹ کیلومتر به شدت در حال پیگیری  و انجام است. اقدامات لازم برای باغ نیایش در خیابان علامه انجام شده است و همین طور گلباغ خیالستان زندگی در منطقه ۸ در محله سبلان در حال پیگیری است. 


شهردار تهران به برخی اتفاقات نادر که سال ها از آن گذشته بود و در سال ۹۹ به سرانجام رسید نیز اشاره کرد و توضیح داد: پروژه فداییان اسلام بعد از سالیان سال به نتیجه رسید. در کمیسیون ماده ۵ مصوب شد. بحث بافت های فرسوده هم در کمیسیون ماده ۵ و هم در شورای عالی شهرسازی به تصویب رسید. بخش هایی از محدوده های محلات که شرایط افزوده شدن به بافت فرسوده به منظور استفاده از تسهیلات دولت را داشتند مشکل حل شد. نفر آباد شهرری با نگاه معماری ایرانی اسلامی مورد تصویب قرار گرفت. محله کن، فرحزاد به تصویب رسیده شد. همین طور نگاه جدید در میدانگاه های شهری و بهره برداری از آنها که امیدواریم با شدت بیشتری تعقیب شود. بازنگری در طرح تفصیلی ۱۰۸ هکتاری برج میلاد که گود خطرناک برج و شیوه بارگذاری آن هم در همین طرح تعیین تکلیف شد.


او به حوزه برنامه ریزی و بودجه نیز اشاره کرد و گفت: تحولات زیادی در این حوزه به وجود آمد. شیوه بودجه ریزی سال ۱۴۰۰ که هنوز ابلاغ نشده است . ارزیابی عملکرد سازمان ها و شرکت ها به شیوه عملی با اطلاعاتی که از خودشان به دست آمد در دستور کار بود. کاهش نیروی انسانی شهرداری تهران به زیر ۶۰ هزار نفر از اتفاقاتی بود که توسط این حوزه تعقیب شد. با تصویب شورا تغییراتی در این حوزه ها در سال ۱۴۰۰ ایجاد خواهد شد.


شهردار تهران گفت: سال ۹۹ در عین شرایط سخت سال پر برکتی بود که بدون حمایت های شورای شهر میسر نمی شد. تلاش کردیم که شهرداری درگیر مسائل حاشیه ای انتخابات نشود .

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 9577

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =