مبارزه با ساخت و سازهای غیرمجاز با همکاری دستگاه های متولی

شهر: شرایط بازار مسکن و وضعیت اقتصادی باعث شده که برخی از افراد سودجو ساخت و سازهایی غیر مجاز در ایام پایان سال ۱۳۹۹ در ناحیه ۳ منطقه یک انجام دهند که شهرداری منطقه در کنار سایر دستگاه های متولی، اقدام به مبارزه با این پدیده و جلوگیری از این فعالیت ها کرده است.

سید حمید موسوی شهردار منطقه یک در گفتگو با خبرنگار شهر با بیان اینکه معمولا در  ایام پایان سال رشد ساخت و سازهای غیر مجاز و تخلفات مشابه را در اکثر نقاط شهر شاهد هستیم، گفت: در سال های ۱۳۹۸ و ۹۹ علاوه بر موضوع برخورد با معضل بساط گستری و سد معبر در میدان تجریش و خیابان شهرداری  با این مساله مواجه بودیم که برخی از افراد سودجو ماهیت کارشان را عوض کردند و به سمت ساخت و سازهای بدون پروانه روی آوردند و برابر قانون هر ملکی که بدون پروانه ساخته شود تخلف است و یکی از ماموریتهای ذاتی شهرداری برخورد با تخلف است.

او با تاکید بر اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز اگر گسترده شود می تواند تاب آوری شهر را کاهش و ایمنی شهر و شهروندان را به مخاطره بیندازد، افزود: با توجه به اهمیت این موضوع به این نتیجه رسیدیم که همه دستگاهها با نقش آفرینی در کنار هم، در راستای حفظ حقوق عمومی شهروندان، رعایت قوانین و مقررات، جلوگیری از تضییع حقوق عامه مردم همچنین جلوگیری از کاهش تاب آوری شهر و تشدید احداث ساختمانهای ناایمن گام بردارند.

موسوی ادامه داد: بر همین اساس با همکاری دیگر مقامات مسئول اعم از فرماندار، ریاست داددسرا و معاون دادستان در این مدت توانستیم با انجام بازدیدها و تشکیل جلسات مختلف ابعاد و زوایای پنهان و پیدای این موضوع را مورد  بررسی و همه عوامل موثر در کاهش این تخلفات را در کنارهم قرار دهیم تا تکلیف قانونی و انتظاری که مردم از مدیریت شهری و دستگاههای مسئول دارند را به نحو احسن انجام دهیم.

شهردار منطقه یک درباره ساخت و سازهای غیرمجاز در ناحیه ۳ این منطقه در روزهای اخیر انجام شده، توضیح داد: این ناحیه با توجه به کم بودن عرض معابر و فقر شدیدی که بابت سرانه ها و خدمات وجود دارد، از نظر میل به تخلف، ناحیه ای خاص است. علاوه بر این، شرایط بازار مسکن و وضعیت اقتصادی باعث شده که برخی از افراد سودجو نسبت به فعالیت های وسوسه کننده ای مثل ساخت و سازهای غیر مجاز اقدام کنند. ساخت و سازهایی که از پایداری لازم برخوردار نیستند،  مصالح مناسب در آن به کار نرفته  و اصول فنی، مهندسی، بهداشتی و ضوابط شهرسازی در آن رعایت نشده و همه این موارد از مصادیق قانون ماده ۱۰۰ شهرداری و تبصره یک ماده ۱۰۰ است. ضمن اینکه در بحث تاب آوری نیز به استناد بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، وظیفه جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و ورود به این مساله را داریم.

به گفته موسوی، آمار مالکین، سازنده ها و افرادی که در اجرای این تخلفات همکاری می کنند، کاملا مشخص است و تلاش می کینم آنطور که شایسته مردم است با این پدیده مبارزه کنیم.

او با اشاره به مشاهده چند مورد از این تخلفات در بازدیدهای میدانی و تاکید بر ایستادگی قاطعانه مدیریت شهری در مقابل هرگونه تخلف ، عنوان کرد: در جلسات مشترک با حضور دستگاه های مرتبط این مساله مطرح شد که این تخلفات صرفا یک تخلف ساختمانی نیست بلکه ایمنی و پایداری شهر را به مخاطره می اندازد و حقوق عمومی را تضییع می کند و ورود به تخلفی که جنبه عمومی دارد و شهر را تهدید می کند نیاز به قاطعیت و حضور و حمایت بیشتر دستگاه های نظارتی، قضایی، انتظامی و خدمات رسان دارد.

*عکس تزیینی است.

خبرنگار: علی سی پی

۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
کد خبر: 9599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =