۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 9638

«کوچه رنگی» خواست شهروندان بوده است

جابه‌جایی گودها و سکونتگاه‌های غیررسمی خیلی موفق نبوده است
«کوچه رنگی» خواست شهروندان بوده است

شهر: علاوه بر شهرداری تهران نزدیک به ۳۰ ارگان دیگر در محلات مسئول هستند یعنی در ستاد بازآفرینی کلانشهر تهران که متناظرش در مناطق هم وجود دارد ۳۰ ارگان محتلف هم حضور پیدا می‌کنند.

راضیه رضابیگی ثانی، مدیر سیاستگذاری و برنامه ریزی راهبردی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، بر لزوم مشارکت شهروندان در برنامه های توسعه محله‌ای تاکید کرد و افزود: در گام‌های نخست برنامه توسعه محله‌ای، شهرداری تهران به سمت مشارکت  شهروندان و دعوت از تمام شورایاری‌های مناطق حرکت کرد که نمونه آن در طرح کوچه رنگی قابل مشاهده است.

او در واکنش به  برخی انتقادها درباره کوچه رنگی و اینکه رنگ نمی‌تواند مشکلات محلات کم برخوردار را حل کند، توضیح داد: در این رابطه نمیتوان قانون کلی گذاشت، در برخی محله‌ها رنگ و استفاده از آن بسیار موثر بوده و خواست مردم بوده است از جمله در محله باغ آذری در منطقه ۱۶ و بسیاری از محله‌های دیگر.

به گفته رضابیگی؛ در برخی از محله‌های تهران شرایطی وجود دارد که نیازمند اقدامات خاص و بسیار زیرساختی است. درواقع اگر قرار بر انجام کار اساسی و اصولی در آن مناطق و محله‌ها باشد، باید کار بلندمدت و مطالعه شده انجام شود. گرچه اقدامات اساسی اینچنینی در برنامه‌هایی که در سال‌های گذشته وجود داشته مانند جابه‌جایی گودها و سکونتگاه‌های غیررسمی خیلی موفق نبوده است؛ چرا که حس تعلق مردم به مکانشان را از بین می‌برد و در این جا به جایی‌ها بعضا برخورد قهری با مردم می‌شود.

 مدیر سیاستگذاری و برنامه ریزی راهبردی شهرداری تهران، گفت: مثلا درباره گود «باغ آذری» طرحی وجود داشته و قرار بوده ساکنان این گود جابه‌جا شوند و گود پر شود؛ اما چندین دهه مغفول مانده و طرح به جایی نرسیده است.

او با بیان اینکه در شرایط کنونی اقدامات بلندمدت خوب است؛ اما زمانی که امکانات و همکاری میان‌دستگاهی وجود داشته باشد، افزود: ممکن است در کوتاه مدت یک رنگ مشکلاتی که در پس آن محله و منطقه وجود دارد مانند مسایل اجتماعی، اقتصادی، فقر و نابرخورداری را حل نکند؛ اما به طور موقت می‌تواند روحیه و سرزندگی را به محله ببخشد و در چند نمونه این  مهم، رخ داد مانند کوچه رنگی منطقه ۹ که طرحی گسترده بود و استقبال خوبی از جانب مردم شد.

دولت در شهر تهران یک صدم شهرداری هم سهم ایفا نمی‌کند

رضابیگی در عین حال معتقد است؛ علاوه بر شهرداری نزدیک به ۳۰ ارگان دیگر در محلات مسئول هستند یعنی در ستاد بازآفرینی کلانشهر تهران که متناظرش در مناطق هم وجود دارد ۳۰ ارگان محتلف هم حضور پیدا میکنند؛ چرا که در سطح محله خدمات رسانی می کنند. از جمله کاربری‌های بهداشتی و درمانی و آموزشی و... از طرف دیگر شهرداری متولی برخی مسایل نیست یا در مورد آب، برق و گاز شهرداری متولی نیست؛ اگر مشکلی هم ایجاد می‌شود ناشی از نبود مدیریت یکپارچه شهری و هماهنگ است.

به گفته او؛ در مباحث تملیکی، اداره میراث فرهنگی تهران یا اوقاف یا نهادهای دیگر که ملک دارند حاضر به همکاری یا واگذاری ملک نیستند، شهرداری هم به دلیل نبود زمین مناسب در بسیاری از محله‌ها مشکل دارد مثلا در منطقه ۱۰ زمین‌هایی را باید تملک کند تا کاربری خدماتی ایجاد کند. بنابراین شهرداری در برخی موارد دستش باز نیست و در همین حد هم خیلی سهم بزرگی را ایفا کرده است.

مدیر سیاستگذاری و برنامه ریزی راهبردی شهرداری تهران؛ با بیان اینکه دولت هم باید بخشی از اعتبارات در توسعه محلات را پرداخت کند، ادامه داد: دولت در شهر تهران یک صدم شهرداری هم سهم ایفا نمی کند، اینجاست که باید این پرسش مطرح شود که آیا شهرداری واقعا می‌تواند و نمی‌کند؟ یا شهرداری تنها متولی بخشی از اقداماتی است که باید در محله‌ها انجام شود.

۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 9638

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =