بنای تاریخی قصر فیروزه به عنوان موزه به روی شهروندان باز می شود

شهر: مذاکراتی بین شهرداری تهران و نیروی دریایی سپاه پاسداران در حال انجام انجام است تا امکان بازدید شهروندان از بنای تاریخی قصر فیروزه به عنوان موزه اسلحه برای روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته فراهم شود.

مرتضی رحمان زاده، شهردار منطقه ۱۳ در گفتگو با شهر، درباره تبدیل بنای تاریخی قصر فیروزه به موزه گفت: سال گذشته طی بازدیدی که به همراه رییس امور نهادها و فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مجموعه تاریخی قصر فیروزه انجام شد، قرار شد که این فضا در اختیار شهروندان قرار بگیرد و از آن به عنوان موزه استفاده شود.

او با اشاره به اینکه مدیریت این مجموعه در اختیار سپاه پاسداران است، افزود:  بعد از این بازدید جلسات دیگری در سطح شهردار تهران انجام شد و پیگیری هایی نیز از طرف شورای شهر و رییس کمیته مشارکت های مردمی این نهاد انجام شد و در حال حاضر بحث راه اندازی این بنا به عنوان موزه اسلحه و امکان بازدید شهروندان از این مجموعه برای روزهای پنجشنبه و جمعه در دست بررسی است.

رحمان زاده با بیان اینکه جزییات اجرایی این طرح هنوز نهایی نشده  است، ادامه داد: این تفاهمنامه در سطح شهرداری تهران و معاونت برنامه ریزی و امور شورا در دست رسیدگی است و به محض اینکه تنظیم تفاهمنامه انجام شود، طرح عملیاتی می شود ولی در حال حاضر اعتبار خاصی برای این موضوع در سطح شهرداری منطقه ۱۳ وجود ندارد.

کاخ فرح‌آباد (قصر فیروزه)، ساختمانی متعلق به دوره قاجار در دوشان تپه که انتهای خیابان پیروزی واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۳۳۱ به‌عنوان یکی ازآثار ملی ایرانبه ثبت رسیده است.

به دستور مظفرالدین شاه قاجار ساخت کاخ سلطنتی فرح‌آباد در سال ۱۲۸۱ در دهکده فرح‌آباد، در شرق تهران آغاز شد و در سال ۱۲۸۳ به پایان رسید. این کاخ  با الگو گرفتن از طرح کاخ «تروکادرو» پاریس، به شکل نیم دایره و با چند ردیف ایوان‌های روباز دورتا دور ساختمان و گنبد فیروزه‌ای بر سقف آن ساخته شد. کاخ فرح آباد در سال ۱۳۵۵ پس از چندین سال مرمت شد اما در سالهای بعد به عنوان موزه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تغییر کاربری داده شد، موزه ای که بازدید از آن در حال حاضر برای عموم شهروندان مجاز نیست.

خبرنگار: علی سی پی

۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =