تشکیل ۲ تیم حرفه ای جستجو و نجات بین المللی در سال ۱۴۰۰

شهر: رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خبر داد که دو تیم حرفه ای جستجو و نجات بین المللی تشکیل خواهد شد که تخصص و تجهیزات ویژه مقابله با حوادث دارند.

رضا کرمی محمدی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفتگو با شهر درباره برنامه های امسال این سازمان در زمینه توسعه شتاب نگارهای زلزله بر روی گسل های اطراف تهران گفت: از آنجا که این شتاب نگارها قیمت بالایی دارند افزایش هشت شتابنگار بر روی گسلهای اطراف تهران در دستور کار امسال است. البته برخی سازمان ها مثل شرکت آب و فاضلاب و شرکت گاز تهران هم شتابنگارهای مشابهی دارند و مذاکراتی صورت گرفته است که از آن شتاب نگارها نیز به صورت مشترک استفاده شود. علاوه بر این شتاب نگارها که مربوط به سامانه هشدار سریع زلزله هستند و در خارج شهر روی گسلها نصب شده اند، شتابنگارهایی نیز در داخل شهر برای استفاده در سامانه تخمین خسارت زلزله نصب شده است که تعداد آنها تاکنون به حدود هفتاد عدد رسیده است. 
او در پاسخ به این سوال که تهران چه تعداد شتاب نگار برای پیش بینی زلزله لازم دارد، گفت: البته عبارت پیش بینی زلزله صحیح نیست و سامانه مذکور برای هشدار سریع زلزله تنها چند ثانیه قبل از رسیدن امواج زلزله به شهر تهیه شده است. در این سامانه هر چه بیشتر شتابنگار داشته باشیم بهتر است چرا که طول گسلهای اطراف تهران زیاد است و لازم است در فواصل مناسب بر روی این گسلها شتابنگار نصب شود. تعداد پیش بینی شده در برنامه ۵ ساله شهرداری حدود ۵۰ شتابنگار است. 
کرمی درباره این که آیا امکان تولید این شتابنگارها در ایران وجود دارد، گفت: شتابنگارهای مربوط به سامانه هشدار سریع باید تجهیزات بسیار حساسی باشند که ساخت آنها تکنولوژی بالایی لازم دارد. در حال حاضر کشورهای پیشرفته نیز در سامانه هشدار سریع خود از همین شتابنگارهایی استفاده می کنند که در تهران بکار رفته و سازنده آنها یکی از کشورهای اروپایی است. البته شتابگارهایی که در کشور ساخته می شوند نیز قابلیت استفاده در سامانه تخمین خسارت و کاربردهای دیگر را دارند که ما نیز حتما از آنها استفاده خواهیم کرد.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره اتصال سازمان های خدماتی در مواقع بحرانی به سامانه هشدار سریع زلزله گفت: در این زمینه تلاش هایی شده است اما انجام این هماهنگی ها همه به دست ما نیست.  ما اطلاع رسانی ها را در این زمینه انجام داده ایم و اعلام کرده ایم که سازمان ها می توانند به سیستمهای ما متصل شوند و سیگنالهای هشدار را در زمان زلزله احتمالی دریافت نمایند. البته خیلی سازمان ها نیز درخواستشان را برای اتصال به این سامانه به ما داده اند و هماهنگیهایی نیز در زمینه چگونگی بهره برداری آنها از سامانه هشدار سریع صورت گرفته است.
او با بیان این که «بهره برداری از این سامانه نیاز به زیرساخت هایی دارد تا سیگنال هشداری که از سامانه ما دریافت می شود در سازمان های مربوطه منجر به اقدامات مشخصی شود » ادامه داد: فراهم کردن این زیرساختها در سازمانهای مربوطه و نیز هماهنگی های لازم برای تعریف و آماده سازی سازمانها برای انجام اقدامات لازم در هنگام دریافت هشدار، فرآیندی دارد که فکر می کنم مقداری طول بکشد. این فرآیند آغاز شده و درحال انجام است و انشالله بزودی منجر به ارتقاء فراوان زیرساختهای کشور ما در مقابله با بحران زلزله خواهد شد.
کرمی ادامه داد: در خصوص سازمان هایی که زیر نظر شهرداری هستند مشکلات در هماهنگی ها و زیرساختها کمتر است مثل مترو و آتش نشانی. چون زیرساخت های ما یکسان و به هم متصل است آتش نشانی به تکمیل ارتباطش با سامانه نزدیک است. وضعیت در مترو پیچیده تر است اما آنجا هم در حال انجام است.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره اقدامات این سازمان در پیک چهارم بحران کرونا گفت: شهرداری تهران مصوبات ستاد ملی کرونا و قرارگاه عملیاتی آن را همواره رصد می کند و اقدامات خود را در تمام زمینه ها کاملا بر اساس این مصوبات و با جدیت انجام می دهد. 
کرمی درباره برنامه های دیگر سازمان در سال جدید گفت: امسال اگر بتوانیم دو تیم جستجو و نجات بین المللی را با همکاری سازمان آتنش نشانی و هلال احمر زیر نظر سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل می دهیم . تقریبا همه کشورها این تیم ها را دارند و هنگامی که بحرانی اتفاق می افتد با هماهنگی هایی که از قبل انجام شده است در همان روز اول حادثه تیمهای بین المللی برای کمک به جستجو و نجات مجروحین وارد کشور شده و اقدامات لازم را انجام می دهند. برنامه ما این است که دو تیم سنگین جستجو و نجات را با تجهیزات کامل تشکیل دهیم. هماهنگی هایی در این زمینه از طریق وزارت امور خارجه لازم است که در حال انجام است. ضمن این که تجهیزاتی که این تیم ها نیاز دارند تجهیزات خاصی است که تهیه آنها هم منابع زیادی لازم دارد و در حال تلاش برای تامین آن هم هستیم. 
او درباره اقدامات سازمان مدیریت و پیشگیری برای مقابله با بحران هایی که در کوه های شمالی تهران اتفاق می افتد گفت: به نظر من کوهستان تهران یک مسئول نظارت و هماهنگی فنی می خواهد و تا جایی که من به یاد دارم استانداری تهران این مسئولیت را به عهده دارد. ما در شهرداری تهران امکاناتی را فراهم نمودیم تا در صورت بروز شرایط سخت برف و سرما در داخل شهر اقدامات لازم را انجام دهیم. در این راستا در سال قبل تعدادی سنسور اعلام برخط ارتفاع برف و دما در مناطق شمالی تهران نصب شد که از این سنسورها برای اطلاع به موقع مدیران از شرایط یخبندان و بارش برف و انجام اقدامات پیشگیرانه اشتفاده خواهد شد. برای کوهنوردان نیز در سال گذشته تابلوهایی نصب کرده ایم که هشدارهای لازم نسبت به شرایط آب و هوایی کوهستان را مطابق با اطلاعات سازمان هواشناسی به شهروندان ارائه می دهد تا نسبت به شرایط لحظه ای مسیر کوهنوردیشان مطلع باشند. این تابلوها بعد از حادثه تأسفبار فوت چندی از کوهنوردان، طی دو ماه در ۱۰ محل در مبادی ورودی کوهستانهای شمال تهران در داخل شهر نصب شد.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 9693

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =