توسعه شهر از نتایج بلندمدت تصویب طرح جامع مدیریت پسماند است

بر اساس آخرین آمار موجود در سال ۱۳۹۹، روزانه حدود شش هزار تن پسماندهای خانگی و غیرخانگی و قریب به سی هزار تن پسماند ساختمانی و عمرانی در شهر تهران تولید می شود.

به گزارش شهر, محمدحسین بوچانی، رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از تصویب طرح جامه مدیریت پسماند در شورای اسلامی شهر ابراز خرسندی کرد و گفت: بر اساس آخرین آمار موجود در سال ۱۳۹۹، روزانه حدود شش هزار تن پسماندهای خانگی و غیرخانگی و قریب به سی هزار تن پسماند ساختمانی و عمرانی در شهر تهران تولید می شود.

بوچانی در ادامه با اشاره به فقدان یک نظام یکپارچه که بتواند مراحل مختلف مدیریت پسماند از تولید و جمع آوری را ساماندهی کند اظهار داشت: حجم عظیم پسماند، ضمن اینکه سیستم مدیریت شهری را با چالش‌های اجرایی و اقتصادی روبرو ساخته، محیط‌ زیست انسانی را نیز با مخاطرات جدّی مواجه کرده و نارسایی‌های اجتماعی مهمی همچون زباله‌گردی را نیز موجب شده است.

او تشریک مساعی تمام ذینفعان از جمله استانداری تهران، شورای اسلامی شهر تهران، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، اداره کل محیط زیست استان تهران، معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران (سازمان مدیریت پسماند) و مناطق ۲۲گانه شهر تهران، از ویژگی‌های شاخص این طرح برشمرد.

بوچانی ‌یکی دیگر از دستاوردهای مهم طرح را، تهیه چشم‌انداز ۲۰ساله مدیریت پسماند تهران نامبرد و گفت: کلانشهر تهران دارای مدیریت پسماندی هوشمند و نوآورانه، مشارکتی و پایدار با کمترین تولید پسماند و بیشترین بازیابی منابع خواهد بود.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین خروجی‌های طرح جامع مدیریت پسماند تدوین لایحه بود.

او افزود: سیستم موجود مدیریت پسماند شهر تهران علی‌رغم بهبود عملکرد نسبی در بخش‌های تکنولوژیکی و توجه جدی به فرایندهای پردازش و بازیافت، به ‌منظور ارتقاء بهره‌وری و بهبود بلندمدت و رفع نواقص و نارسایی‌های موجود، نیازمند نگاهی تمام‌شمول و جامع‌نگر در ابعاد مختلف است که همین امر، ضرورت تدوین لایحه را بیش از پیش نمایان ساخت.

بنا به این گزارش، به استناد بند (ج) ماده (۲) و ماده (۷) قانون مدیریت پسماندها مصوب ۲۰/۰۲/۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی و ماده (۴) آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها مصوب ۱۰/۰۵/۱۳۸۴ هیأت وزیران و در راستای اجرای ماده (۵۸) مصوبه برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران (۱۴۰۲-۱۳۹۸)، «طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران» در دویست و هشتاد و پنجمین جلسه رسمی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران که بصورت فوق العاده در روز یکشنبه ۲۲فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار شد به تصویب اعضای محترم رسید.

۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
کد خبر: 9875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =