۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 9884

جشنواره فرهنگ اقوام و مردم ایران در مترو تهران

فراخوان مسابقه عکس و چند رسانه‌ای مترو منتشر شد
جشنواره فرهنگ اقوام و مردم ایران در مترو تهران

شهر: مترو تهران به عنوان بزرگترین سامانه حمل و نقل درون شهری روزانه شاهد میلیون‌ها مسافر با تنوع فرهنگی از گوشه و کنار ایران است؛ یعنی حرکت یک جریان زنده فرهنگی در شهر زیرزمینی تهران. این جریان زمینه‌ سازی می‌کند تا با اجرای برنامه‌ و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی به معرفی این آداب و رسوم پرداخته شود.

سیدمجتبی تقوی‌نژاد، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران و رئیس این جشنواره در گفت‌وگو با شهر، درباره اهداف و چگونگی برگزاری این مسابقه بیان کرد: گوشه و کنار این سرزمین از فرهنگ و آداب و رسومی برخوردار است که برای اهالی آن جذابیت هایی را به همراه دارد. البته این آداب ممکن است برای افرادی که از دور وارد آن می شوند بسیار جذاب‌تر هم به نظر بیاید.

او در ادامه اضافه کرد: در حقیقت می توان گفت که آداب و رسوم هر نقطه جغرافیایی برگرفته از تاریخ و فرهنگ آن است. بدون شک یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سفر، ارتباط با مردمی است که در مسیر یا مقصد سفر شما زندگی می‌کنند. توانایی برقراری ارتباطی مؤثر با مردم آن منطقه می‌تواند شما را در مسائل مختلفی نظیر آشنایی با آداب و رسوم آن دیار کمک کند. همچنین افراد با تکیه‌ بر این توانایی قادر خواهند بود در طول سفر خود با افراد مختلفی ملاقات کنند و دوستان خوبی را برای خود بیابند. با توجه به حضور طیف گسترده و متنوعی از اقوام و فرهنگ‌های مختلف کشور، شرکت مترو تصمیم گرفت تا از ظرفیت مناسب گذرگاه‌های فرهنگی مترو برای معرفی آن به مسافران و شهروندان استفاده کند.

تقوی نژاد با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی انجام شده در این زمینه بیان کرد: در گذشته نیز برنامه‌های متنوعی جهت معرفی فرهنگ و آداب رسوم کشورمان برگزار شده است. از برپایی نمایشگاه‌های عکس و پوستر تا برگزاری جشنواره موسیقی اقوام با عنوان آوای سرزمین من. شرکت مترو این بار در نظر دارد تا از نگاه مسافران به معرفی فرهنگ و آداب رسوم مردم کشور  بپردازد. به همین منظور با مشارکت مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران مسابقه عکس و چند رسانه‌ای فرهنگ اقوام و مردم ایران برگزار می‌شود. این مسابقه زمینه مناسبی برای بروز خلاقیت علاقمندان به هنر عکاسی و آثار چند رسانه‌ای است. علاوه بر این گنجینه ارزشمندی از تصاویر و آثار چند رسانه‌ای را برای نمایش عمومی در اختیار خواهیم داشت که هم از طریق برپایی نمایشگاه‌ها و گالری‌های عکس در معرض تماشای مسافران قرار می‌گیرند و هم از طریق نمایشگرهای داخل قطار و ایستگاه‌های مترو به تماشا گذاشته می‌شوند. هم‌چنین با توجه به حضور گردشگران خارجی در مترو زمینه آشنایی بیشتر آن‌ها را با اقوام و آداب و رسوم مردم کشور فراهم می‌شود.

تقوی‌نژاد در تشریح نحوه برگزاری و شرکت در مسابقه گفت: علاقمندان می‌توانند از اول اردیبهشت الی دهم تیر  ۱۴۰۰ آثار خود را از طریق نشانی tehranpicturefestival.ir ارسال کنند. هم‌چنین داوری آثار در تاریخ ۱۵ تیر انجام  و مراسم اختتامیه، اهدای جوایز و افتتاحیه نمایشگاه ۲۰ الی ۳۰ تیر  ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

حسن غفاری، دبیر جشنواره مسابقه عکس و چند رسانه‌ای فرهنگ اقوام و مردم ایران نیز در گفت‌وگو با شهر، در این باره گفت: از سه ماه قبل و با مشورت صاحب‌نظران در زمینه‌های مردم شناسی، عکس و مستند اجتماعی برنامه مطالعاتی این مسابقه انجام شد.

او  افزود: بسیاری از مردم از مترو به عنوان وسیله‌ای مطمئن، راحت و ارزان استفاده می‌کنند و این موقعیتی است که از مترو به عنوان فضای فرهنگی و پیام رسان استفاده کنیم. به همین منظور در دو محور این مسابقه برگزار می‌شود؛ که اولی فرهنگ عمومی اقوام شامل فضاهای اجتماعی عشایری، روستایی و شهری و نیز پوشاک غذا و آداب و رسوم و دومین محور حضور اقوام در سامانه های حمل و نقل مانند فرودگاه‌ها، راه‌آهن و به ویژه مترو با پوشش محلی که معرف فرهنگ منطقه خاص خود است.

غفاری با اشاره به گروه داوری جشنواره بیان کرد: گروه پنج نفره داوران متشکل از  فیلمساز، عکاس، مستند ساز اجتماعی و مردم شناس است که پس از داوری و گزینش آثار برگزیده به ده اثر برتر جوایز ارزنده اهدا می‌شود. در بخش عکس به هشت نفر و بدون رتبه‌بندی تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی و در بخش چند رسانه‌ای نیز به دو نفر تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ ۶۰ میلیون ریال جایزه نقدی تعلق می‌گیرد. هم‌چنین قرار است از دو پیشکسوت عکاسی که در زمینه معرفی فرهنگ اقوام کشورمان آثار برجسته‌ای را ارایه داده‌اند با اهدای نشان جشنواره تقدیر به عمل بیاید.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 9884

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =