راه اندازی نخستین مرکز کسب و کار محلی

معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۹ ضمن تشریح اقدامات شاخص سال ۹۹، از جلب حداکثری مشارکت مردمی در قسمت غربی پایتخت خبر داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۹؛ علیرضا خامسیان با اعلام این خبر گفت: یکی از هدف گذاری های اصلی ما در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۹، جلب مشارکت شهروندان در اداره شهر است که تلاش شده در کنار دیگر رسالت های اجتماعی به آن بپردازیم.
او افزود: در این راستا سعی شده تا با تشکیل یک بانک اطلاعاتی از ظرفیت نخبگان مردمی موجود در این منطقه، نیازهای اجتماعی و فرهنگی را به وسیله آنها شناسایی کنیم.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۹ یکی از چالش های موجود در این منطقه را کمبود سرانه فرهنگی عنوان کرد و گفت:  یکی از دغدغه های به حق شهروندان و نخبگان، کمبود سرانه های فرهنگی است که در این راستا با نظر خواهی از نخبگان و نمایندگان شهروندان اقداماتی در راستای جبران این کمبود صورت گرفته است.
او با اشاره به اقدامات شاخص فرهنگی صورت گرفته در قسمت غربی پایتخت، به افتتاح اندیشه سرای دکتر قریب اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۹۹ اندیشه سرای دکتر قریب با محوریت کتابخانه افتتاح و فعالیت خود را آغاز کرد، که در این مجموعه بالغ بر ۸ هزار عنوان کتاب با موضوعات مختلف از جمله زمین شناسی موجود است و همچنین موزه کوچکی با ۱۶۰ گونه سنگ با ارزش با گونه زمین شناسی در آن مجموعه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته که در تلاشیم با تمهیدات اندیشیده شده کافه کتابی را نیز در این مجموعه راه اندازی کنیم.
خامسیان یکی دیگر از فعالیت های معاونت امور اجتماعی و فرهنگی را افتتاح مجموعه توتیا دانست و گفت: در سال ۹۹ با همکاری سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران و موسسه تاک اولین مجموعه کسب و کار محلی در تهران را در منطقه ۹ با عنوان مرکز تسهیل و توسعه کسب و کارهای محلی و خرد با نام (توتیا) افتتاح و توسط کارشناسان و مشاوران از ابتدا تا پایان سال به بیش از ۱۰۵ نفر خدمات مشاوره ارائه شده است.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۹ در ادامه تصریح کرد: در این مدت بروز رسانی مدل توانمند سازی با رویکرد توسعه کسب و کار های فرد طبق شناخت منطقه و بستر سازی برای اجرای مدل در محلات هدف، مورد توجه قرار گرفت و همچنین در این مرکز کارگاه های توجیهی برای مدیران سرای محلات نیز انجام شد.
 خامسیان اظهار داشت: از دیگر اقدامات مهم این مرکز می توان به تامین خط اعتباری بانکی ویژه توسعه کسب و کارهای فردی در محلات هدف با ضمانت های گروهی به جای وثایق معمولی از طریق صندوق کارآفرینی امید اشاره کرد که یکی از دغدغه های بزرگ کارآفرینان بود.
او با اشاره به فعالیت های مهم ورزشی در منطقه و اجرای جشنواره های ورزشی گفت: یکی دیگر از فعالیت های مهم معاونت در سال گذشته در حوزه ورزش اجرای جشنواره های بزرگ ورزشی بوده است و همچنین تلاش شده با بهینه سازی و نوسازی زمین های چمن مصنوعی کوثر، شمشیری و مجموعه ورزشی شهید فراهانی کمبود سرانه ورزشی را جبران کنیم.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۹ در ادامه گفت: در این اقدام زمین چمن کوثر به متراژ ۹۸۰ متر مربع، شمشیری به متراژ ۶۰۰ متر مربع و مجموعه ورزشی شهید فراهانی به متراژ ۴ هزار و ۹۱۰ متر مربع بازسازی و نوسازی شد.
او با اشاره به افتتاح خیابان اجتماعی در سال گذشته خاطر نشان کرد: یکی از اولویت های مدیریت شهری این دوره در موضوع رویدادهای فرهنگی – ملی و مذهبی به ویژه به منظور ارتقاء تعاملات و نشاط اجتماعی را می توان به اجرای پرفورمنس های سه گانه با عنوان "جور دیگر " برای بازپس گیری محلات و شهر از خودروها و نقش انسان در شهر دانست.
خامسیان به توانمند سازی زنان در حوزه بانوان اشاره و عنوان کرد:در این بخش به ویژه حوزه ی زنان سرپرست خانوار بسترسازی هایی برای کسب و کارهای خرد محلی که مدیریت آن به عهده خود زنان می باشد انجام گرفته است و همچنین توسط خیرین فعال منطقه توانستیم نیازمندان را شناسایی و از طریق سامانه سمات به تامین بخش هایی از نیازهای معیشتی آنان رسیدگی کنیم.
 معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه فعالیت های اداره آموزش های شهروندی را از دیگر اقدامات شاخص معاونت دانست و اظهار داشت: در راستای مشارکت کودکان و دانش آموزان در اداره شهر ارتباط بسیار مطلوبی با آنها برقرار و فعالیتی با عنوان پویش نامه به شهردار را در منطقه اجرا کردیم که در این راستا ۹۰ درصد از دانش آموزان منطقه در این طرح شرکت و نظرات خود را در موضوعات مختلف مدیریت شهری به شهردار منطقه اعلام کردند.
او از فعالیت های حوزه آسیب های اجتماعی سخن به میان آورد و گفت: با گشت های شبانه اجتماعی و رصد به موقع مکان هایی که زمینه آسیب های اجتماعی را فراهم می کردند، توانستیم در ۶ ماهه دوم سال به صورت قابل توجهی این آسیب ها را کاهش داده و در تلاشیم در سال ۱۴۰۰ نیز شناسایی نقاط بی دفاع شهری که فعالیت های آن از سال ۹۹ آغاز شده بود را ادامه دهیم و در بهینه سازی این نقاط به ویژه برای تردد بانوان اقدامات اساسی صورت گیرد.
خامسیان در خاتمه با اشاره به فعالیت های سرای محلات افزود: با تشکیل بانک اطلاعاتی از حضور شهروندان در سرای محلات در راستای استفاده بهینه از فعالیت های آنها و ساماندهی مدیریت سرای محلات و ارتقا جایگاه آنها در نظر شهروندان به عنوان محلی برای گپ و گفت های هم محلی ها و شهروندان توانستیم در این بخش نیز گام های مهم و اساسی برداریم   .

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 9911

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =