تیتر یک پرونده
-
پل و زندگی شهری/۱۶
پلهای تهران؛ پل روشندلان
پل غیرهمسطح روشندلان با طول ۹۰۰ متر، حد فاصل کوچه اعتمادی تا خیابان شهید مفتح جنوبی قراردارد و دارای ۶ باند است، به طوری که ۲ باند وسط آن ویژه سامانه اتوبوس تندرو (BRT) خط یک و ۴ باند شمال و جنوب آن ویژه وسایل نقلیه است.
-
پل و زندگی شهری/۱۵
طراحی مجدد پل دیگری برای پل «سبز زندگی»
شهر: پل دیگری برای جایگزینی ایده نخست پل سبز زندگی درحال طراحی است. یکی از علتهای طراحی مجدد این پل، بزرگی عرشه پل قدیمی گیشا برای نصب در همان نقطه قبلی است چرا که قرار بود قسمتهایی از پل قدیمی گیشا پس از تقویت، مجدد نصب شود.
-
پل و زندگی شهری/۱۴
جمع آوری پل حافظ-طالقانی متوقف شد
شهر: پل حافظ-طالقانی پس از انجام بررسیهای کارشناسانه، حائز اولویت اجرایی در شهر تهران تشخیص داده نشد و با ملاحظات و رأی کمیته شبکه معابر شورای عالی ترافیک تهران برچیده نمیشود.
-
پل و زندگی شهری/۱۳
پل کریمخان، نخستین پل فلزی تهران که بتنی شد
شهر: پل کریمخان از نظر شریانهای حیاتی در رده پلهای با اهمیت متوسط بوده و نخستین پل فلزی شهر تهران است که با هدف نوسازی و کاهش هزینه تعمیر و نگهداری به یک پل کامپوزیت بتنی تبدیل شد.
-
پل و زندگی شهری/۱۲
پل ستارخان، پل مهم غرب تهران
شهر: بر اساس مستندات موجود، پل ستارخان از دیدگاه شریانهای حیاتی، در رده پلهای مهم تهران قرار دارد.
-
پل و زندگی شهری/۱۱
مدیریت، تعمیر و نگهداری پلها، راهی برای کاهش هزینه ها و افزایش تاب آوری
پلها در شهر تهران از مهمترین زیرساختهای شهری هستند که هر اقدامی درباره آنها می تواند مستقیما بر حیات شهری موثر باشند. به بیان پژوهشگرانی همچون «سالاماک» و «فراس»، پلها می توانند نماد پیوند یا جدایی در شهر باشند. همچنین این سازه ها به طور مستقیم بر برنامه ریزی شهری در حوزه های مختلف از جمله شهرسازی، مدیریت بحران و حمل و نقل تاثیرگذار هستند و از این حوزه ها تاثیر می پذیرند.
-
پل و زندگی شهری/۱۰
چرا پلها حذف میشوند؟
پل از زیرساختهای حیاتی شبکه حملونقل محسوب میشود که بر اثر بسته شدن آنها شبکه حملونقل با مشکلات زیادی ازجمله ترافیک شدید مواجه میشود. به همین دلیل معمولاً با عمر مفید حداقل ۱۰۰ساله طراحی و ساخته میشوند.
-
پل و زندگی شهری/۹
سبز زندگی، پلی برای رویش حیات در پایتخت
شهر: سال گذشته، همین روزها بود که آخرین پایه فلزی پل گیشا برداشته شد. پلی ۶۲۰ متری که ۳۸ سال در بزرگراه فرحزاد (جلال آل احمد) پابرجا ماند تا عبور دهنده هر روزه خودروها در شمال غرب پایتخت باشد.
-
پل و زندگی شهری/۸
اتصال خشت و آهن در موج خاطره
شهر: انتخاب ۱۰ پل به عنوان زیباترین پلهای دنیا از میان تعداد بیشمار پلهای ساخته شده در جهان کار چندان آسانی نیست. لیست پلهای تاریخی، طولانیترین پلها، مرتفعترین پلها و حتی شگفتانگیزترین پلها و... طی سالها از سوی بسیاری از شبکهها و سایتهای مختلف انتخاب شده و بی شک این لیست هم مانند بسیاری از این لیستها کموکسریهایی دارد اما این لیست تعدادی از زیباترین پلهای تاریخی دنیا را در برمیگیرد.
-
پل و زندگی شهری/۷
۱۰ پل برتر دنیا برای دوچرخه سواران کدامند؟
شهر: چه بخواهی و چه نخواهی دوچرخه سواری برای سرگرمی، ورزش یا دلایل اقتصادی انجام می شود و در این بین دوچرخه سواری در جاده های پر ازدحام شهر می تواند بسیار مشکل باشد. رویای مسیر ویژه برای دوچرخه سواران زمانی به واقعیت پیوست که تعدادی از کشورها مانند دانمارک و هلند توجه ویژه ای به یک معماری برای دوچرخه نشان دادند.
-
پل و زندگی شهری/۶
هزینه تعمیر و نگهداشت پل حافظ سالانه، ۴۰۰ میلیون تومان
شهر: آمار دقیقی از هزینه ساخت پل سواره رو در تهران وجود ندارد، اما آنچه مسلم است به صرفه بودن ساخت پل جدید نسبت به تعمیر و نگهداری این سازهها است مثلا هزینه تعمیر و نگهداشت پل حافظ سالانه حدود ۴۰۰ میلیون تومان است.
-
پل و زندگی شهری/۵
حافظ، پلی با چهار دهه خاطره
شهر: هر آمدنی یک رفتنی دارد و هر بودی یک نبود. پل حافظ-طالقانی بعد از گذشت چهار دهه؛ از تیرماه امسال برچیده خواهد شد تا طبق مطالعات ترافیکی، ترافیک محدوده پل رفع شود.
-
پل و زندگی شهری/۴
پلهای تهران در راستای روان سازی ترافیک ساخته شدند
شهر: یکی از مهمترین ضرورتهای ساخت پل، کاهش گلوگاههای ترافیکی است که برهمین اساس تمامی پلهای سواره رو شهر تهران پس از انقلاب اسلامی، در راستای روان سازی ترافیک ساخته شدند.
-
پل و زندگی شهری/۳
پل های شهری باید متناسب با فضای شهر طراحی شود
پل ها در سابقه شهرسازی یک تجربه جهانی و یک عنصر در فضای شهرسازی بودند اما در سال های اخیر و با شروع دوره معماری مدرن، پل ها به صورت تهاجمی به فضای شهری وارد شده و غلبه نگاه ترافیکی بر نگاه اجتماعی و انسانی و حتی معمارانه سبب شد که بیشتر رفتار ترافیکی از پل ها مورد انتظار باشد.
-
پل و زندگی شهری/۲
تهران با ۷۶۳ پل، نمادی از توسعه یافتگی است
شهر: پل نمادی از توسعه شهری است و شاید تهران با ۷۵۳ دستگاه پل، نمادی از توسعه یافتگی یک شهر در جهان امروز به حساب بیاید. البته که این آمار مربوط به سرشماری سال ۱۳۹۵ است و بعد از این تاریخ حدود ۱۰ پل دیگر به این آمار اضافه شده است.
-
پل و زندگی شهری/۱
تاریخچهای کوتاه و خواندنی از پلها
شهر: پلها تاریخچهای عجیب اما در عین حال خواندنی دارند. شاید ندانید که نخستین پلها با استفاده از شاخ و برگ درختان برای عبور از رودخانه ساخته شده یا پلهای سنگی پیش از رومیان باستان در چین بنا شده است.