واکسیناسیون پولی غیر اخلاقی و خلاف قانون اساسی است

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این نکته که در حال حاضر حدود دو سوم اختیارات مصرح قانونی شوراها در ید نهادهای دیگر است از طرح شورا برای خرید واکسن برای کارکنان شهرداری تهران خبر داد و گفت: واکسیناسیون پولی غیر اخلاقی و خلاف قانون اساسی است.

به گزارش شهر به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سید ابراهیم امینی نایب رئیس شورا شهر تهران که ریاست دویست و نودمین جلسه را بر عهده داشت، در نطق پیش از دستور خود گفت: در پایان هفته شورا در آستانه نهم اردیبهشت‌ماه، روز شوراها هستیم. اگرچه شوراها جایگاهی ۴۲ ساله در قانون اساسی ما دارد و فصل هفتم قانون اساسی با ۷ اصل از اصل یکصد تا یکصد و ششم به شوراها اختصاص یافته است، اما متأسفانه قدمت عملی و سابقه تشکیل شوراها به ۲۲ سال پیش برمی‌گردد.

امینی ادامه داد: در دوره بیش از سه سال و نیمه شوراهای پنجم هم، شاهد لوایح، طرح‌ها، آیین‌نامه و بخش‌نامه‌های متعددی بودیم که استقلال و حوزه اختیارات شوراها را هدف قرار داده و متأسفانه درحالی که شوراهای کل کشور و همچنین شورای عالی استان ها باید پیگیر طرح‌ها و لوایح مرتبط با شهرداری و شوراها از جمله مدیریت یکپارچه شهری در مجلس و قوه مجریه باشند، در این دوره به‌صورت روزانه مشغول دفاع از خود در مقابل تیرهای روانه شده از سوی دوست و دشمن بودند.

او گفت: در حالی که عمر شورای پنجم شهر تهران با شرایط دشواری نظیر بحران بی‌سابقه مالی، دیون مانده از دوره های گذشته، کاهش شدید ارزش پول ملی و درآمدهای شهرداری‌های سراسر کشور همراه بود و شوراها و مدیریت شهری در یک سوم پایانی عمر خود با ویروس سخت جانِ کرونا دست و پنجه نرم کردند، در شورای شهر پایتخت با کاهش هزینه‌های اضافی و افزایش انضباط مالی در حیطه‌ های مختلف در کنار افزایش شفافیت و دقت در نظارت ‌های مالی، توانستیم شهر را به‌نحوی مطلوب مدیریت کرده و همچنین فعالیت‌های عمرانی را علیرغم عدم همکاری نهادهای ذی ربط تا جای ممکن پیش ببریم.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا افزود: از جمله اقدامات دیگر شورای پنجم که در مصوبات این شورا نیز به خوبی جلوه‌گر است، اولویت دادن انسان بر ماشین و سازه است. در این دوره تمام تلاش خود را به کار بستیم تا شهر را برای شهروندان، آن هم از همه طبقات فرهنگی و اقتصادی و فارغ از جنسیت و ویژگی‌های مختلف جسمی و ذهنی آماده سازیم. شاید یکی از دلایل عدم بازتاب کافی اقدامات شورا و مدیریت شهری در این دوره نیز همین مسأله باشد که بخش مهمی از پروژه‌های عمرانی که در این چند سال به سرانجام رسیده یا در حال اجرا هستند، در مناطق کمتر برخوردار و در راستای کاهش فاصله مناطق مختلف شهر بوده و مع‌الأسف گویا تلاش برای حقوق افرادی که صدایی در جامعه ندارند و مناطق کمتر برخوردار شهر، بازتاب و بازخورد لازم را نیز ندارد.

نایب رئیس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به امکان پولی شدن بخشی از واکسیناسیون کرونا گفت: در روزهای اخیر همزمان با اوج گیری مجدد ویروس کرونا و مرگ روزانه صدها تن از هموطنانمان در این بلای بزرگ و جهانی، زمزمه ‌هایی مبنی بر مجوز واردات واکسن توسط بخش خصوصی و فروش آن به شهروندانی که از وضعیت مالی مناسب‌تری برخوردار هستند شنیده می‌شود. چنین موضوعی در صورتی که رنگ حقیقت پیدا کند، در کنار ابعاد ناپسند و وجهه ای که از کشورمان به عنوان تنها کشوری که واکسن کرونا؛ این نیاز ضروری بشر امروزین را به مردم خود فروخته است، به جهانیان مخابره می‌کند، مغایر اصول متعدد قانون اساسی کشور هست.

اوادامه داد: چطور می‌توان «رفع تبعیضات‌ ناروا و ایجاد امکانات‌ عادلانه‌ برای‌ همه، در تمام‌ زمینه‌ های‌ مادی‌ و معنوی‌ و پی‌ ریزی‌ اقتصادی‌ صحیح‌ و عادلانه‌ بر طبق‌ ضوابط اسلامی‌ جهت‌ ایجاد رفاه‌ و رفع فقر و برطرف‌ ساختن‌ هر نوع‌ محرومیت‌ در زمینه‌های‌ تغذیه‌ و مسکن‌ و کار و بهداشت‌ و تعمیم‌ بیمه» ‌ در اصل سوم قانون اساسی را به یاد آورد و صحبت از واکسن پولی کرد؟

امینی اضافه کرد: آیا جز این است که صراحت اصل بیست و نهم قانون اساسی که بیان می‌دارد «برخورداری‌ از تأمین‌ اجتماعی‌ از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی‌ سرپرستی، در راه‌ ماندگی، حوادث‌ و سوانح، نیاز به‌ خدمات‌ بهداشتی‌ و درمانی‌ و مراقبت های‌ پزشکی‌ به‌ صورت‌ بیمه‌ و غیره، حقی‌ همگانی است».

رئیس کمیته حقوق شهروندی شورای شهر گفت : دولت‌ موظف‌ است‌ طبق‌ قوانین‌ از محل‌ درآمدهای‌ عمومی‌ و درآمدهای‌ حاصل‌ از مشارکت‌ مردم، خدمات‌ و حمایت های‌ مالی‌ فوق‌ را برای‌ یک‌ یک‌ افراد کشور تأمین‌ کند، حجت را بر همگان تمام کرده و تأمین واکسن بدون تبعیض برای همه اقشار جامعه را به وظیفه حاکمیت تبدیل ساخته است؟

امینی در ادامه گفت: هنگامی که اصل چهل و سوم به صراحت بیان می‌دارد اقتصاد جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ بر اساس‌ ضوابطی نظیر تأمین‌ نیازهای‌ اساسی‌: مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، آموزش‌ و پرورش‌ و امکانات‌ لازم‌ برای‌ تشکیل‌ خانواده‌ برای‌ همه استوار است، پر واضح است که سخن از پولی کردن جان مردم و واکسن پولی به هر بهانه‌ای ولو تحریم و شرایط نامساعد اقتصادی غلط و غیرقابل پذیرش است.

نایب رئیس شورای شهر تهران افزود: امیدواریم متولیان امور با عدول از تصمیم خود، حتی در صورت واردات واکسن توسط بخش خصوصی، با خرید و پخش و تزریق رایگان آن، جان انسان‌ها را تجاری سازی نکنند و اجازه ندهند این بار در زمینه واکسن شاهد احتکارها و اقدامات ناپسندی همانند آنچه در ماه‌های آغازین همه‌گیری کرونا در حوزه اقلام بهداشتی نظیر ماسک، الکل، دستکش و... مشاهده شد، باشیم.

او در پایان باتوجه به طرح پیشنهادی برخی از اعضای شورا مبنی بر خرید واکسن توسط شهرداری تهران گفت: علی‌رغم همه این ها باتوجه به اجازه واردات واکسن، شورای پنجم شهر تهران درنظر دارد در صورت کارشناسی بودن، با تصویب طرحی دو فوریتی بنابر وظایف قانونی خود در ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، با وضع مصوبه‌ای شهرداری تهران را مکلف به تهیه واکسن کرونا برای شاغلین و فعالین حوزه‌های ماموریتی مدیریت شهری و گروه‌های آسیب‌پذیر نظیر کادر بهشت زهرا، کارکنان خدمات شهری در حوزه دفع پسماند، رانندگان وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس و تاکسی، کارکنان میادین میوه و تره بار، کارکنان آتش‌نشانی کند. شورا با این مصوبه در تلاش است تا در حد توان و اختیارات قانونی خود کمکی هرچند کوچک به پیشبرد روند واکسیناسیون کرونا در کشور و همچنین واکسینه نمودن کارکنان زحمتکش شهرداری که در ۱۵ ماه گذشته با جان و دل به ارائه خدمات به مردم پرداخته‌اند، داشته باشد.

شکل گیری جدال زندگی و مرگ به بهانه شیوع کرونا

در ادامه دویست و نودمین جلسه علنی شورای شهر تهران مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور گفت: نهم اردیبهشت ماه، روز شوراهای اسلامی است و این روز را باید روز مردم دانست، روزی که زمینه ساز اداره امور محلی به دست مردم و توسط منتخبان مردم بر پایه مشورت است، سلام و درود می فرستیم به روح پرفتوح حضرت آیت الله طالقانی(رحمه ا ... علیه) که با پیشنهاد و پیگیری ایشان «شوراها» و «مدیریت مردمی در اداره امور» در قانون اساسی مطرح و مورد توجه و تاکید امام (ره) و رهبر انقلاب قرار گرفت.

او افزود: اعتقاد آیت الله طالقانی به شوراها تا آن جا بود که در یکی از سخنرانی های خود گفتند: " بگذارید این مردم مسؤلیت پیدا کنند، این مردم هستند که کشته دادند، این ها از همین توده های جنوب شهر بودند، منطق این ها بوده است. «و امرهم شوری بینهم" »

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در ماه بندگی خدا و در آستانه شب های قدر قرار داریم، تصریح کرد: یاد آوری این نکته که در اسلام و تعالیم قرآن کریم، انسان ها با هم برابرند و از حق زندگی سالم همراه با آسایش و آرامش برخوردارند (مائده، آیه ۳۲) امری ضروری است. این روزها و در میانه دوره چهارم تشدید بیماری کرونا متاسفانه شاهد پایمال شدن حق زندگی همشهریان و هموطنان عزیزمان هستیم، خانواده های بسیاری داغ عزیزی را در دل دارند و جامعه از وجود و نقش آفرینی شهروندانی که می توانستند در بهبود و اصلاح آن نقش آفرینی کند محروم می شود. برای همه مبتلایان آرزوی سلامت و بهبودی دارم، ضمن تسلیت به بازماندگان و خانواده های داغدار برای درگذشتگان از درگاه خداوند متعال غفران و رحمت الهی را خواستارم.

او ادامه داد: به عنوان نماینده مردم تهران در شورای اسلامی شهر تهران براساس عهدی که با مردم بسته ام و سوگندی که در پیشگاه قرآن کریم ادا کرده ام؛ پرسشگر سوالاتی هستم که ذهن و زبان همشهریان من آن را زمزمه می کند؛ آیا حق زندگی سالم همراه با آسایش و آرامش شهروندان  به درستی ادا شده است؟ آیا مسئولان امور تدابیری که برای صیانت از زندگی خود به کار می بندند تا از گزند کرونا آسیب نبینند را برای مردم هم به کارگرفتند؟ آیا پاسخی برای پدران و مادران، همسران و فرزندانی که امید و پناهشان در زندگی را در جدال با کرونا از دست داده اند داریم؟ آیا صیانت و مراقبت از تزریق واکسن کرونا با رعایت اولویت ها آنقدر سخت است که شاهد انتشار اخبار تزریق های غیر قانونی هستیم؟ مگر تامین واکسن رایگان و به موقع سخت است که حرف از واردات واکسن توسط بخش خصوصی و فروش واکسن می زنید؟

فراهانی گفت: گمان نمیکنم هیچ پاسخی جبران کننده زخم ها و آسیب های این عزیزان باشد. چرا که بی تدبیری، بی مسئولیتی و بی توجهی های مسئولان امر و افرادی که نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بی تفاوت بودند زمینه ساز سلب حق زندگی هم میهنان عزیزمان در جدال با کرونا شده است. شکل گیری جدال زندگی و مرگ به بهانه شیوع کرونا شایسته این مردم نیست!

او با اشاره به اینکه مردم صاحبان اصلی شهر و کشور هستند، افزود: همان مردمی که فارغ از قومیت، زبان، مذهب و دین بر پایه عشق و علاقه به ایران عزیز جنگ را اداره کردند، در برابر تحریم ها دوام آوردند و در این دوران کرونا پشت و پناه هم هستند. مردمی که بر اساس قانون اساسی حق انتخاب دارند و محرم کشور هستد و تنها مطالبه شان از مسئولین «زندگی، آزادی و فرصت تلاش برای آرامش و آسایش» است حقوقی که در قرآن و قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است و انتظار دارند باری از زندگی شان برداشته شود نه آنکه بار اداره شهر و کشور بر زندگی شان تحمیل شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: کارهای زیادی باید انجام شود، برای پدری که شغلش را از دست داده و نمی داند بدون بیمه ای که به آن دلگرم باشد چگونه می تواند از عهده  هزینه داروی فرزند بیمارش برآید.   مادری که با دستفروشی چرخ زندگی خود و فرزندانش را می چرخاند و نمی داند در روزهای کرونایی چگونه می تواند پول اجاره خانه اش را جور کند.  کودکی که می داند پدر و مادرش هزینه خرید تبلت و اینترنت ندارند و نمی داند چگونه درس های مدرسه اش را یاد بگیرد تا عقب نماند.

فراهانی ادامه داد: کارهای زیادی باید انجام شود برای هزاران نفر مانند این ها تا حق زندگی این همشهریان عزیز ما ادا شود.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: مقصود من را اشتباه متوجه نشوید؛ مردم شریف و خوبی که من در محلات جنوبی شهر تهران در میان آن ها بزرگ شده ام و به بچه محل بودن با آن ها افتخار می کنم یا در ملاقات های روزمره ام می بینم انتظار ندارند که دولت یا شهرداری همه مشکلات آن ها را حل کند، این مردم شریف می دانند و باور دارند که باید سخت تلاش کرد.

او ادامه داد: مردم نمی خواهند مالیات و عوارض شان توسط دولت و شهرداری به هدر رود این حق مردم  است و به حق می خواهند و انتظار دارند تا سرمایه های عمومی و دارایی های شهر و کشور درست اداره شود.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: مردم از مسئولان دولت و مدیران شهرداری و من و شما این چیزها را بهتر می دانند، از دولت و شهرداری، مجلس و شورای شهر انتظار حل همه مشکلات را ندارند ولی عمیقاً حس می کنند که با یک تغییر کوچک در اولویت ها و عملکردها همه مردم شهر و کشور از نتایج بهتری برخوردار می شوند.

فراهانی اضافه کرد: مردم می دانند که ما چه کاری را می توانیم و چه کاری را نمی توانیم انجام بدهیم، آن ها می دانند که بهتر از این ها از ما بر می آید و بهتر عمل کردن را می خواهند و وای بر من و هر مسئولی که لحظه ای از این بهتر عمل کردن دریغ کرده باشیم.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در انتخابات سال ۱۳۹۶ تکرار غرور آفرین مردم برای تهران زمینه ساز گام برداشتن شورا و شهرداری برای بهتر عمل کردن بود، گفت: امیدوارم آنچه با یاری خداوند متعال و همراهی شهروندان مشارکت جو، شورایاران دلسوز و نخبگان عزیز انجام داده ام مورد قبول و رضایت شما مردم خوب شهرم تهران قرار گیرد، که رضایت خداوند در رضایت شما است.  

اودر پایان گفت: امیدوارم در پرتو الطاف الهی و عنایات امام مهربانی و رحمت حضرت رضا(ع) شاهد پایان یافتن شرایط ناشی از فراگیری ویروس کرونا و آغاز دوباره تلاش برای زندگی  باشیم و در فردای پایان کرونا همه با هم یک صدا زمزمه کنیم؛ آن گونه که همایون شجریان عزیز روایت کرد و خواند: خوب شد، دردم دوا شد، خوب شد.

۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 10056

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =