به مطالبات مردم پشت نکردیم

حجت نظری از اعضای شورای شهر تهران در یادداشتی نوشت: این شورا از نظر قرارگرفتن در معرض تخریب ها و هجمه های ناجوانمردانه در مقایسه با چهار دوره قبل قطعا رتبه اول را دارا است.

به گزارش شهر، حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در یادداشتی که در اختیار ویژه نامه روز ملی شوراها قرار گرفته است، نوشت: پنجمین دوره از شورای اسلامی شهر تهران نیز به ماه های پایانی فعالیت خود رسید و شاید بتوان حداقل با پایان یافتن این دوره، امکان بررسی عملکرد و اقدامات این شورا را به دور از جوسازی ها، هجمه ها و سانسورهای رسانه ای و با اتکا به مصوبات و آنچه برجای گذاشته، بررسی کرد.

متأسفانه این دوره از مدیریت شهری با حواشی بسیار زیادی مواجه شد که گرچه در عمده موارد نتوانست مانع از حرکت شورا و شهرداری به سمت تحقق اهدافش شود اما هم حرکت آن را کند کرد و هم حجم بالای انتشار حواشی، اجازه نداد تا مردم از آنچه در شهر برایشان انجام شده به خوبی با خبر شوند. مشکلات و مسائل جانبی نظیر مسائل اقتصادی و حدود ۲ سال پایانی نیز شیوع کرونا، مزید بر علت شد تا اقدامات قابل توجه شورای شهر پنجم کمتر به چشم بیاید.

با وجود این، نه به عنوان عضوی از شورای شهر تهران که به عنوان کنشگری که سالها قبل از حضور در شورا در حوزه اجتماعی و فرهنگی فعال بودم و پس از این نیز با جدیت بیشتری کنشگری خود را ادامه خواهم داد، معتقدم که این شورا در موارد متعددی رتبه اول را میان پنج دوره از شوراهای شهر به خود اختصاص داده است.

این شورا از نظر قرارگرفتن در معرض تخریب ها و هجمه های ناجوانمردانه در مقایسه با چهار دوره قبل از خود، قطعا رتبه اول را دارا است. در مقابل، این شورا از نظر میزان درصد جلسات علنی نیز همینطور بوده و جز یک مورد، تمام جلسات آن علنی و قابل اطلاع برای مردم بود و باز هم رتبه اول به آن اختصاص م ییابد.

از نظر بنده شورای شهر پنجم در توجه به مردم و مطالبات آنان نیز در مقایسه با دیگر دوره ها، در رتبه نخست قرار دارد و در همین شورا بود که برای نخستین بار به رسمیت شناختن حق مردم برای اعتراض و دارا بودن فضایی مختص به آن، ضرورت قرنطینه شهر و تامین واکسن، ضرورت بازگرداندن شهر به تمام شهروندان و فراهم کردن امکان حضور آنان، ضرورت توسعه ورزش همگانی برای همه، امکان مشارکت مردم در طرح ها و لوایح شهری و... مطرح شد و مفتخرم که در تمامی این موارد به نمایندگی از مردم نقشی محوری برعهده داشتم.

شورای پنجم از نظر جلسات و مصوبات نیز عملکرد قابل قبولی داشته و گرچه انتقاد جدی به عملکرد برخی از معاونتها و مدیران شهرداری در اجرای کامل مصوبات وجود داشته و دارد اما معتقدم آنچه در این دوره از مدیریت شهری ریل گذاری آن انجام شد، در دوره های آتی، شرایط را برای فعالیت، مناسب تر خواهد کرد.

از جمله اقدامات مهم این دوره از مدیریت شهری، اصلاح بودجه به نفع مردم و با تمرکز بر مناطق جنوبی شهر، جلوگیری از شهرفروشی و پیشخور کردن منابع پایتخت، حفاظت از شهر در برابر خطر سیلاب با تکمیل کمربند سبز شمال تهران و بهسازی مسیل ها، به رسمیت شناختن مشاغل سیار و بی کانون و حمایت از دستفروشان، افزایش سرانه ورزشی در پایتخت با تمرکز بر نیمه جنوبی شهر، ارجحیت دادن توسعه و تکمیل پروژه هایی نظیر مترو به پروژه های عمرانی تبلیغاتی و بی حاصل مانند پل صدر، توجه به پروژه های محلی و کوچک مقیاس به جای ابرپروژه ها، تأکید بر نقش و جایگاه انسان در شهر به جای ایجاد تسهیلات برای تردد خودروها و... اشاره کرد و معتقدم که اگر شرایط شیوع کرونا نبود، امروز انسان محوری که در شهر تهران ایجاد شده، بسیار ملموس و قابل مشاهده بود.

گرچه نمی توان عملکرد چهارساله را در چند کلمه و یک یادداشت خلاصه کرد اما از دیگر افتخارات این شورا این بود که نه شورای شهرداری که همواره شورای مردم بود. این را با استناد به حجم تذکرات انجام شده نسبت به شهرداری و شخص شهردار تهران می توان به اثبات رساند.

شهروندان تهرانی حتما به خاطر دارند که روزگاری در ماجرای رسیدگی به قصور شهردار تهران در یک ماجرا، رویکرد شورای وقت، اعطای مدال شجاعت و نشان لیاقت به شهردار وقت بود که از نظر افکار عمومی قصور کرده بود و قبل از آن نیز تمام هم و غم شورا، رساندن شهردار به صندلی ریاست جمهوری بود. اما شورای شهر پنجم، با صراحت از شهرداری که خود انتخاب کرده بود، انتقاد کرده و هیچ گاه به مردم و مطالبات آنان پشت نکرد.

بیان این موارد به معنای عدم پذیرش اشتباه و کمبودهای این دوره از شورای شهر نیست و اتفاقا معتقدم در این دوره اشتباهاتی هم وجود داشت که متأسفانه ناشی از عدم همراهی و هماهنگی درون و برون بخشی بود. مواردی نظیر جوانگرایی در مدیران شهری، توجه به زنان در پست های مدیریتی، تسهیل بیشتر فعالیت سازمان های مردم نهاد، فراگیر شدن فعالیت های منجر به نشاط اجتماعی و...از جمله این موارد بود که به آن توجه نشد، اما خوشبختانه در همین موارد نیز مصوبات شورا، راه را برای مدیران آتی شهر هموارتر کرده است.

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 10152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =