احداث مترو در محوطه‌های تاریخی نیازمند مطالعات دقیق است

شهر: عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه احداث مترو در محوطه‌های تاریخی نیازمند مطالعات عمیق و دقیق است از رئیس شورای شهر خواست تا اقدامات و مطالعات در مورد چشمه علی ادامه پیدا کند.

به گزارش شهر، احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در جلسه قبل درباره چشمه علی و اهمیتش مطالبی را گفتم که الان می‌خواهم آنها را تکمیل کنم؛ در جلسه قبل، آقای محسن هاشمی تکمله‌ای درباره مباحث من گفتند و توضیح دادند که انحراف خط مترو در چشمه علی مربوط به این دوره مدیریت شهری نیست و مربوط به دوره قبل است.

او با تاکید بر اینکه احداث مترو در محوطه‌های تاریخی نیازمند مطالعات عمیق و دقیق است، ادامه داد: متاسفانه این مطالعات در مورد چشمه علی انجام نشد و بدون مطالعه به احداث خط اقدام کردند که منجر به آسیب رساندن به این چشمه پر اهمیت  شد.

مسجدجامعی افزود: در محوطه تاریخی چشمه علی، سه چشمه وجود دارد که در این دوره مدیریت شهری تلاش‌هایی برای مشکل قطع آب آنها انجام شد تا این مشکل برطرف شود؛ این تلاش موثر بود و باعث جریان یافتن آب چشمه شد اما جای تکمیل شدن دارد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران خطاب به محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مهندس هاشمی با توجه به اشرافی که به مترو دارید و این مسئله جزء علایق شماست و البته جایگاه مدیریت عالی هم دارید، خواهشمندم این مطالعات و اقدامات مبتنی بر حل مسائل چشمه علی را ادامه دهید.

هنرمندان و ارادت به امیرالمومنین (ع)

مسجدجامعی در ادامه صحبت‌های خود در صحن شورای اسلامی شهر تهران با یادآوری ایام سوگواری شهادت امیرالمومنین، علی (ع) گفت: با توجه به اینکه امروز نام مبارک امیرالمومنین علی (ع) توسط چند تن از اعضای محترم برده شد، من هم نکته‌ای را یادآور می‌شوم که در ارتباط با آثار هنری مربوط به شخصیت و مقام حضرت است.

او افزود: اکنون، سال 1400 هجری شمسی است و در طول قرن گذشته بسیاری از هنرمندان در حوزه‌های مختلف از جمله آواز و موسیقی راجع به امیرالمونین(ع) آثاری ارائه کردند؛ البته منظورم از این سال‌ها تنها سال‌های بعد از انقلاب نیست که اینجا می‌خواهم چند تن از آنان را نام ببرم.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از این افراد، استاد عبدالوهاب شهیدی هستند که خوب است با توجه به پایان قرن و اینکه ایشان هم نزدیک به یک قرن سن دارند و 98 ساله هستند، از آثارشان یاد کنم؛ ایشان در برنامه گل ها اجرای بسیار ماندگاری درباره علی امیرالمونین (ع) داشتند.

او افزود: استاد فرهاد فخرالدینی هم اثر عبدالقادر مراغه‌ای را به‌روز کردند و و آن را اجرا کردند که استاد صدیق تعریف هم خواننده نخست آن در سریال امام علی (ع) بود و بسیار ماندگار شد؛ آقای فخرالدینی تقریباً در همه کنسرت‌های خود آن قطعات را اجرا می‌کردند.

مسجدجامعی در ادامه گفت: استاد قاسم رفعتی هم دو مجموعه 110 بیتی ماندگار از اشعار مرحوم سید مرتضی جزایری را خوانده که درباره علی امیرالمونین (ع) است و آن صدا و شعر ماندگار شده است؛آقای رفعتی مناجات‌های زیبایی هم دارند که در برنامه‌های سحرگاهی ماه رمضان پخش می‌شد و همچنین در آغاز سال نو، در آستان مقدس امام رضا (ع)، پس از تحویل سال قطعاتی می‌خوانند.

او همچنین اضافه کرد: استاد موسوی گرمارودی هم از کسانی است که در همان سال‌های گذشته زیباترین اشعار به سبک نو وکهن را درباره حضرت علی (ع) سرودند و آثار ماندگاری باقی گذاشتند.

مسجدجامعی در انتها یادآور شد: البته دوستان شورا اسامی دیگری را می‌فرمایند که درست است اما من از کسانی نام برده‌ام که در قرن گذشته کار ماندگاری کردند و اکنون هم در قید حیات هستند.

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 10194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =