برابری درآمدهای شهرداری تهران در سال ۹۹ با سال ۸۵

شهر: بررسی‌ها نشان می‌هد درآمد شهرداری تهران در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۸۵ نه فقط افزایشی نداشته بلکه؛ تقریبا یکسان بوده است. در سال‌ ۱۳۸۵ درآمد شهرداری تهران ۱۰ هزار و ۸۶۵ میلیارد تومان بوده است و در سال ۱۳۹۹ این رقم به ۱۰ هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش شهر، شاید تصورش سخت باشد اما؛ با یک حساب و کتاب و دو دو تا چهارتا می‌توان فهمید که این اعداد و ارقام با توجه به خزانه خالی، بدهی‌های انباشته بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومانی از دوره قبل، افزایش هزینه‌ها، رکود اقتصادی حاکم بر کشور، تحریم‌ها و ... سبب شده تا مدیریت جدید شهری درآمد زیادی نداشته باشد.

اما فاصله کم درآمدهای شهرداری تهران در سال گذشته نسبت به ۱۴ سال پیش فقط مربوط به تحریم و یا بدهی‌ها نیست؛ مهم‌ترینش شهرنفروشی است. درست نقطه‌ای که به نوعی خط قرمز شهرداری حداقل در سه سال گذشته است. اهمیت این منابع مالی بخش شهرسازی تا آنجاست که درآمد شهرداری تهران از هفت هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۴ به ۱۹ هزار و ۷۹۸ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۷ و ۲۰ هزار و ۷۶۶ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۸ رسید.

نقطه اوج پرواز درآمدهای شهرداری تهران اما؛ در سال ۱۳۸۹ بود؛ در آن سال درآمد این نهاد ۲۴ هزار و ۸۷۱ میلیارد تومان بود، دقیقا همان سالی که کم کم موتور ساخت و ساخت در تهران سرعت بیشتری گرفت و تهران را به کارگاهی ساختمانی تبدیل کرد. بر اساس آمارهای معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در سال ۱۳۸۹، ۱۸ هزار و ۵۷ مجوز تخریب و نوسازی صادر شد.

به عقیده کارشناسان شهری، فروش تراکم، فروش هولگرام، استقراض از سیستم بانکی و فروش املاک شهرداری مهم‌ترین منابع درآمدی مدیران شهری در اواخر دهه ۸۰ تا سال ۱۳۹۶ بوده است.  

پیش از این هم محمد حقانی، معاون سابق خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران گفته بود: حدود ۸۰ درصد از درآمدهای شهرداری تهران فقط به ملک و زمین ختم می‌شود. یکی پروانه می‌گیرد، یکی تغییر کاربری می‌دهد و دیگری زمین می‌خرد و باید این اعداد و رقمی را بدهد.

در سال ۱۳۹۱ باز هم با افزایش درآمدهای شهرداری روبرو هستیم، درآمد ۲۵ هزار و ۶۷۷ میلیارد تومانی. در این سال هم ساخت و سازها که از سال ۱۳۹۰ شدت بیشتری گرفته بود روندش را ادامه داده است؛ به طوری که  ۲۵ هزار و ۶۰۸ پروانه نوسازی و تخریب از سوی شهرداری تهران صادر شد.

از سال ۱۳۹۲ تا ۹۴ درآمدهای شهرداری روند کاهشی داشت و به رقم ۱۸ هزار و ۶۰۶ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۴ سید؛ اما در سال ۱۳۹۵ باز هم خود را به محدوده ۲۰ هزار میلیارد تومان رساند سالی که ۱۰ هزار و ۲۰۷ پروانه ساخت و ساز صادر شد، این در شرایطی بود که در سال ۱۳۹۴ فقط هشت هزار و ۶۰ پروانه از سوی شهرداری تهران صادر شده بود.

روند کاهشی درآمدهای شهرداری تهران همزمان با تغییر مدیران شهری از سال ۱۳۹۶ آغاز شد، در آن سال درآمدها به ۱۶ هزار و ۳۳۲ میلیارد تومان رسید و شهرداری در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۲ هزار و ۱۲۱ میلیارد تومان، ۹۸، ۱۰ هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹، ۱۰ هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان درآمد کسب کرد. این اعداد و ارقام بیانگر تغییر ریل مدیریت جدید شهری از فروش زمین و هوا و املاکی که متعلق به شهر و شهروندانش است به ایجاد شهری زیست پذیر و برای همه است حتی به قیمت کاهش چشمگیر درآمدها.

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 10239

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =