بیشترین و کمترین پروانه های ساخت در کدام مناطق صادر شدند؟

شهر: صدور پروانه ساخت و ساز یکی مهم ترین نقش را در شهر فروشی ایفا می کند. ساخت و سازهایی که در دوره ای بی رویه ادامه پیدا کرد آنهم به بهانه توسعه و اداره شهر.

به گزارش شهر، مدیریت شهری در دوره پنجم اما این رویه بی ضابطه را تغییر داد و شهر فروشی را متوقف کرد. اداره شهر نیز با مشکل روبرو نشد. تغییر رویکرد اداره شهر در دوره پنجم از خودرومحور بودن به پروژه های کوچک مقیاس و افزایش کیفیت زندگی در ابرشهر تهران صحه ای بود بر نفروختن شهر.

کاهش ۲۶ درصدی پروانه های ساختمانی

توقف شهرفروشی در صدور پروانه ها که سیستمی شده است مشخص است. در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۵ هزار و ۱۲۴ پروانه ساختمانی صادر شده در حالی که در زمان مشابه آن در سال ۹۸ تعداد ۶ هزار و ۹۳۰ پروانه در تهران صادر شده بود. در حقیقت تهران در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ کاهش ۲۶ درصدی صدور پروانه ساختمانی را تجربه کرده است.

در ۹ ماه نخست سال ۹۹ پهنه های این ساخت و سازها شامل ۴ هزار و ۷۴۳ پروانه مسکونی، ۲۸۵ پروانه مختلط (تجاری، اداری و مسکونی)، ۹۵ پروانه کار و فعالیت و یک پروانه فضای سبز توسط مدیریت شهری صادر شده است.

این در حالی است که در ۹ ماه نخست سال ۹۸ پهنه های ساخت و سازها شامل ۶ هزار و ۴۳۱ پروانه مسکونی، ۳۸۶ پروانه مختلط (تجاری، اداری و مسکونی)، ۱۱۱ پروانه کار و فعالیت و ۲ پروانه فضای سبز صادر شده بود.

کاهش 15 درصدی متراژ ساخت و ساز

از سوی دیگر تهران در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۹ چیزی بالغ بر ۷ میلیون و ۵۱۵ هزار متر مربع اجازه ساخت صادر کرده است این در حالی است که سال ۹۸ این متراژ بالغ بر ۸ میلیون و ۸۲۷ هزار متر مربع بوده و با تدابیری که مدیران شهری در این سال اندیشیده اند شهروندان تهرانی کاهش ۱۵ درصدی متراژ ساخت و ساز را شاهد بودند.

در این مورد باید تاکید کرد که در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۹ مناطق ۴، ۵ و ۳ بیشترین متراژ ساخت و ساز را به خود اختصاص داده اند و مناطق ۹، ۱۹ و ۱۰ مجوز کمترین متراژ ساخت و ساز را صادر کرده اند. در حالی که در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۸ مناطق ۴، ۵ و یک بیشترین متراژ ساخت و ساز را به خود اختصاص داده بودند و مناطق ۹، ۱۹ و ۱۲ مجوز کمترین متراژ ساخت و ساز را صادر کرده بودند.

منطقه ۱۵ بیشترین صدور پروانه را به خود اختصاص داد

بیشترین فراوانی صدور پروانه ساخت در ۹ ماه نخست سال ۹۹ را منطقه ۱۵ با ۶۶۷ پروانه، منطقه ۴ با ۴۳۱ پروانه و منطقه ۱۴ با ۳۶۱ پروانه به خود اختصاص داده اند. در مدت مشابه سال ۹۸ نیز این سه منطقه بیشترین پروانه ها را صادر کرده اند. در ۹ ماه نخست سال ۹۸ منطقه ۱۵ با ۶۳۶، منطقه ۴ با ۵۷۱ و منطقه ۱۴ با ۵۳۰ پروانه بیشترین صدور پروانه را در کارنامه خود ثبت کرده اند.

رقابت منطقه ۶ با منطقه ۹

کمترین فراوانی صدور صدور پروانه ساخت در ۹ ماه نخست سال ۹۹ را نیز منطقه ۹ با ۹۲ پروانه، منطقه ۶ با ۱۴۶ پروانه و منطقه ۱۹ با ۱۴۷ پروانه به خود اختصاص داده اند. در حالی که در ۹ ماه نخست سال ۹۸ منطقه ۶ با ۱۲۵، منطقه ۹ با ۱۷۲ و منطقه ۱۲ با ۱۷۳ پروانه کمترین صدور پروانه را به نام خود ثبت کرده اند. مناطق ۶ و ۹ در هر دو سال کمترین پروانه را صادر کرده و برای کسب سکوی اول کمترین صادر کننده پروانه با یکدیگر رقابت می کنند.

خبرنگار: پریسا هاشمی

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 10244

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =