۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 10248
خط ۱۰ طولانی‌ترین خط مترو پایتخت

شهر: هفت ماه پس از تصویب طرح جامع حمل و نقل ریلی شهر تهران، کلنگ ساخت خط ۱۰ مترو تهران بر زمین زده شد. این خط به طول ۴۳ کیلومتر و ۳۴ ایستگاه جزو طولانی‌ترین خطوط مترو تهران بشمار می‌رود.

به گزارش شهر، طبق آخرین نسخه طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت که بهمن ۱۳۹۸ در شورای عالی ترافیک کشور مصوب شد، شهرداری تهران می‌بایست چهار خط متروی دیگر به طول تقریبی ۱۵۲ کیلومتر به همراه دو خط اکسپرس به طول حدود ۵۴ کیلومتر احداث کند تا مجموع طول خطوط مترو تهران به ۵۰۴ کیلومتر برسد.

در این طرح ۴ خط جدید ۸، ‌۹، ‌۱۰ و ۱۱ طوری طراحی و جانمایی شده‌اند که پیوستگی خطوط فعلی و جدید حفظ کنند و همچنین بسیاری از مناطق کم برخوردار صاحب ایستگاه‌های متعدد شوند.

آنچه که باید درباره خط ۱۰ بدانید

خط ۱۰ مترو تهران نخستین خطی است که مطالعات آن از میان خطوط جدید، به پایان رسیده و در شهریور سال گذشته کلنگ آن بر زمین زده شد. این خط به طول ۴۳ کیلومتر و دارا بودن ۳۴ ایستگاه جزو طولانی‌ترین خطوط پایتخت به شمار می‌رود که از مناطق ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۲۲ عبور می‌کند.

همچنین خط ۱۰، تنها خط شرقی-غربی مترو تهران است که شرقی‌ترین نقطه شهر را به غربی‌ترین نقطه متصل می‌کند و دارای بیشترین ایستگاه‌های تقاطعی است؛ این خط هفت ایستگاه تقاطعی با سایر خطوط متروی تهران (به جز خط ۲) دارد.

خط ۱۰ مترو شامل بخش غربی و شرقی است که بخش غربی به طول ۲۵ کیلومتر و ۲۱ ایستگاه از ایستگاه وردآورد تا نمایشگاه بین المللی ادامه می‌یابد. بخش شرقی به طول ۱۹ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه از نمایگشاه تا تقاطع با توسعه خط ۴ است.

از جمله دلایل اولویت ساخت بخش غربی خط ۱۰ مترو تهران می‌توان به پوشش مناطق ۵، ۲ و ۲۲ که دارای پتانسیل مسافری بالا و فاقد پوشش مناسب سیستم حمل و نقل ریلی انبوه بر هستند، پوشش مناسب مسافران کرج به تهران، امکان تأمین مالی از طریق مجتمع ایستگاهی و پتانسیل‌های مناطق ۲، ۵ و ۲۲، شروع عملیات اجرایی با استفاده از امکانات موجود و ظرفیت قراردادی خط هفت، اولویت طبق ماطلعات ترافیک انجام شده توسط مشاور امکان سنجی خطوط و دراختیار بودن مطالعات مهندسی، اشاره کرد.

فاز نخست بخش غربی خط ۱۰ از میدان دریاچه خلیج فارس تا میدان کتاب به طول ۱۴ کیلومتر و ۵۰۰ متر با ۱۲ ایستگاه است.

ایستگاه‌های فاز نخست بخش غربی شامل ایستگاه میدان دریاچه خلیج فارس، ایستگاه اتریش، ایستگاه کوهسار، ایستگاه کتاب و هشت ایستگاه عبوری است. فاز دوم بخش غربی نیز از وردآورد تا دریاچه به طول ۶ کیلومتر و پنج ایستگاه است. بخش شرقی خط ۱۰ نیز شامل سه فاز خواهد بود.

میدان دریاچه شهدای خلیج فارس در واقع نقطه شروع ساخت نخستین قطعه از قطعات پنجگانه خط ۱۰ است؛ قطعه نخست بیش از ۱۴ کیلومتر طول داشته و از میدان دریاچه شهدای خلیج فارس تا میدان کتاب امتداد خواهد یافت.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 10248

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =