چاه‌های آب تهران هوشمند می‌شوند

رئیس اداره محیط زیست شهرداری تهران از هوشمندسازی چاه‌ها برای آبیاری فضای سبز با هدف جلوگیری از هدررفت منابع آب در تهران خبر داد.

به گزارش شهر، شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در نشست خبری به مناسب هفته محیط‌زیست، گفت: با وجود آنکه نیم قرن از تصویب کنوانسیون های محیط زیستی می‌گذرد، همچنان دنیا با مشکل محیط زیست دست و پنجه نرم می کند. امسال موضوع تنوع زیستی به عنوان شعار روز محیط زیست در نظر گرفته شد و شهرداری تهران هم شعاری با عنوان اکنون زمانی برای محیط زیست است انتخاب کرد. یکی از دلایلی که روز جهانی محیط زیست امسال به تنوع زیستی اختصاص پیدا کرد موضوع شیوع کرونا بود زیرا اگر تنوعات زیست محیطی فراموش شوند مشکلات عمده ای برای زندگی بشری ایجاد می شود.

انصاری ادامه داد: در روزهای کرونا اهمیت موضوع ارزش های زیستی و تنوع زیستی بیش از هر چیزی به ما نشان داده شد و مشخص شد که بهم ریختگی نظم زیستی چه مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. اکوسیستم ها خودشان یک خود تنظیمی و یک خود ترمیمی دارند و اگر مردم به این خودترمیمی آسیب نرسانند گونه های مختلف زیست می تواند به بقای بشر کمک کند. کرونا باعث شد تا کارخانه‌ها کمتر فعالیت کنند و به دنبال آن گازهای گلخانه ای کمتری هم تولید شدند، از سوی دیگر کاهش رفت و آمدهای مردم در طبیعت هم باعث شد تا حیوانات زندگی بهتری را تجربه کنند.

او افزود: باید امید داشته باشیم که کرونا یک تجدید رفتار را برای ما نسبت به طبیعت ایجاد کند. البته روی نازیبای کرونا استفاده زیاد مواد شوینده و ضدعفونی کننده بوده و همچنین متاسفانه در این ایام پلاستیک هم بیش از اندازه مصرف شده و در کنار آن  تفکیک نشدن پسماندها باعث شد تا حجم انبوهی از زباله ها  قبل از آنکه تفکیک شوند در خاک دفن شدند.

تدوین بانک اطلاعات تنوع زیستی تهران

انصاری از ایجاد بانک اطلاعات تنوع زیستی شهر تهران با هدف بررسی وضعیت گونه‌های گیاهی و جانواری تهران خبر داد و گفت: ۱۳۰۸ گونه گیاهی در تهران وجود دارد که از این میان ۱۶۷ گونه انحصاری هستند، ۱۸۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه پستاندار و ۱۳ گونه خزنده هم در تهران وجود دارد که لازم است محل زیست این گونه ها از جمله رود دره ها و مناطق تحت حفاظت توجه ویژه ای شود.

او با اشاره به مصوبه روز گذشته شورای شهر تهران در ثبت توچال به عنوان میراث طبیعی شهر تهران، افزود: این مسئله باعث ساماندهی ساخت و سازها و تبدیل شدن این منطقه کوهستانی به زون طبیعی می شود.

رئیس اداره میط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از تغییر الگوی کشت گیاهان در فضای سبز شهر تهران بیان کرد: الگوی کشت با توجه به محدودیت منابع آبی شهر تهران حایز اهمیت است، از همین رو کاشت چمن با توجه به اقلیم تهران به تدریج حذف شده و سعی می‌شود از گیاهان کم آب بر و همساز با اقلیم بهره ببرده شود.

توجه ویژه به بازچرخانی آب

مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره مصرف آب بیان کرد: این اداره کل به مصرف بهینه مصرف آب بخصوص در بوستان ها و فصاهای سبز شهر تهران توجه دارد، از همین رو در حوزه بازچرخانی آب و استفاده از منابع آب سطحی برنامه ریزی انجام شده تا به منابع آب های زیرزمینی فشار وارد نشود. اخیرا هم کارگروهی با همه مسئولان این حوزه تشکیل شد و باید برای استفاده از این منابع آب برنامه ریزی کنیم. ذخیره سازی آب باران هم در دستور کار قرار گرفته است.

او با بیان اینکه کارواش ها از دو منظر مصرف بی رویه آب و استفاده از مواد شیمیایی مورد توجه این اداره کل قرار دارد، گفت:  با توجه به محدودیت منابع زیرزمینی باید به سیستم های بازچرخانی استفاده شود. در این راستا ۴۵۱ واحد کارواش در شهر تهران شناسایی و پایش شده اما از آنجا که قوانین بالادستی در حوزه برخورد با متخلفان در این زمینه متخلفان این حوزه، در اختیار اداره کل محیط زیست تهران قرار می گیرند.

انصاری از هوشمندسازی چاه‌ها برای آبیاری فضای سبز به منطور جلوگیری از هدررفت منابع آب نیز خبر داد و گفت: در سطح شهر تهران پروژه های توسعه زیربنایی متعددی وجود دارد و به همین دلیل ارزیابی های زیست محیطی باید مدنطر قرار گیرد، به همین منظور با توجه به مصوبه شورای شهر تهران کمیته فنی غربالگری پروژه ها تشکیل شده است.

او  از توسعه نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس و توسعه انرژی های تجدید پذیر و اصلاح الگوی مصرف در ساختمان ها هم اشاره کرده و گفت: پایش آلاینده های محیط زیست و مدیریت منابع از حوزه دیگر فعالیت است. هرچند پایش آلودگی هوا توسط شرکت کنترل کیفیت هوای انجام می شود اما طرح هایی در این زمینه پیش بینی شده که از جمله آنها به روز رسانی اطلس پایش منابع آب و شناسایی منابع آلاینده است.

رئیس اداره محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: گشت و پایش محیط زیست به زودی در تهران با خودروهای اختصاصی و تجهیزات مد نطر راه اندازی شده تا امکانات نمونه برداری داشته باشند. شناسایی منابع و کانون های آلودگی، کاهش کانون های آلودگی و همکاری مشترک با سازمان محیط زیست از اهداف این گشت هاست.

پرونده بوی بد تهران هنوز بسته نشده است

انصاری با بیان اینکه پرونده بوی بد تهران هنوز بسته نشده است گفت: سال گذشته همکاری‌های مشترکی با اشرکت کنترل کیفیت هوا درباره انتشار بوی نامطبوع در تهران شروع شد. از سال ۱۳۹۷ یک مرتبه و درسال گذشته ۵ مرتبه بوی نامطبوع در سطح شهر تهران منتشر شد بنابراین با هدف شناسایی کانون‌های انتشار بو، اداره کل محیط زیست شهرداری تهران به همراه سایر دستگاههای ذیربط کار خود را آغاز کرد.

او افزود: این سنجش ها توسط دستگاههای پرتابل سنجش بو که خریداری شده بود انجام شده و در این پایش‌ها در چندین مورد از سنجش، دی اکسید گوگرد بالا تشخیص داده شد. همچنین گروهی علمی شامل اساتادان متخصص آلودگی هوا که با توجه به نقشه های محیط زیست و انتشار بوتشکیل شده که  بتوانند این موضوع را بررسی کنند. اما تاکنون برای منبع انتشار این بو به نتیجه مشخص نرسیده ایم ولی این پرونده همچنان باز است و در دستور کار قرار دارد و باید این بو رفع شود.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، درباره آلودگی صوتی و آلودگی‌های بصری نیز گفت: معممولا آلودگی صوتی ازآن به عنوان آلودگی خاموش یاد می شود چرا که بعضا مورد خاموشی قرار می گیرد. پایش این آلودگی نیز توسط شرکت کنترل کیفیت هوا انجام می شود و ۱۶ ایستگاه پایش آلودگی صوتی داریم البته دراین راستا اقداماتی همچون نصب عایق های صوتی برای منازلی که در جوار بزرگراهها هستند انجام شده که تاثیر گذار نیز بوده. همچنین توسعه فضای سبز نیز می تواند از طریق گیاهان موجب جذب آلودگی صوتی شود.

انصاری افزود: شورای شهر تهران نیز مصوبه ای در خصوص شکایت از خودروهای دیزلی داشت که بر اساس آن این خودروها باید معاینه فنی دریافت می کردند که صوت آنها نیز اندازه گیری می شود. در حقیقت شهرداری تهران بارویکرد انسان محوری و کاهش خودرو محوری در این راستا گام برداشته است.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 1043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =