۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹
کد خبر: 10513

شهردار تهران شخصا به مناسب سازی اتوبوس های جدید نظارت می کند

تجهیز چهارراه های تهران به سیستم هشدار صوتی چراغ های راهنمایی و رانندگی برای روشندلان
شهردار تهران شخصا به مناسب سازی اتوبوس های جدید نظارت می کند

بهروز مروتی، فعال حقوق معلولان در تهران درباره مناسب سازی پایتخت برای معلولان و سالمندان، گفت: شهرداری برای خرید ۸۰۰ اتوبوس اقدام کرد. درباره مناسب بودن این اتوبوس ها پرس و جو کردیم و مشخص شد خوشبختانه پیروز حناچی، شهردار تهران شخصا بر مناسب بودن اتوبوس ها نظارت داشته اند.

نشست «بررسی عملکرد مدیریت شهری دوره پنجم با محوریت دسترس پذیری – تهران شهری برای همه» در فضای مجازی برگزار شد. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با حضور در این نشست و اشاره به بخش های مختلف که برای مناسب سازی تهران برای استفاده همه شهروندان گفت: در بحث مناسب سازی پیاده راه ها، تمام مناسب سازی هایی که صورت گرفت با رعایت اصول فنی شهرسازی انجام شده است. در حمل و نقل عمومی نیز اتوبوس ها مجهز به رمپ های مخصوص عبور ویلچر شده اند. اتوبوس های قدیمی به این رمپ ها مجهز شده یا در حال تجهیز به رمپ های مخصوص ویلچر هستند. در مترو نیز به موضوع قابل دسترس بودن برای معلولان و تردد آنها توجه شده است. آسانسورهای مترو در گذشته جدی گرفته نمی شد و به پله های برقی اکتفا کرده بودند. اما در مدیریت جدید شهری  ایستگاه مترویی در شهر تهران نداریم که بدون آسانسور افتتاح شود. مصوبه ای داشتیم که سیستم هشدار صوتی چراغ های راهنمایی و رانندگی را به نتیجه رسانده ایم. ۴-۵ چهارراه مجهز به این آلارم ها بودند اما سیستم های آنها نیز قدیمی شده بود. این سیستم هشدار صوتی چراغ های سبز، زرد و قرمز به روشندلان اعلام می کند. سیستم های قدیمی را به روز و برخی از چهارراه ها را به این سیستم مجهز کردیم. دسترسی معلولان به ساختمان ها نیز در ضوابط شهرسازی لحاظ شده و این ضواب بسیار جدی پیگیری می شود.

بیش از ۵۰هزار میلیارد تومان بدهی شوخی نیست

او افزود: اعتبار خوبی برای سرویس دهی رایگان برای دانش آموزان معلول و نابینا اختصاص داده ایم. عوارض طرح ترافیک و بلیت حمل و نقل عمومی با تخفیف های ویژه در اختیار معلولان قرار می گیرد.

محمد علیخانی با اشاره به این که حوزه اطلاع رسانی ضعف از ما بوده است، گفت: مرکز مطالعات شهرداری جهت جمع آوری عملکرد اعضای شورای شهر دوره پنجم اقدام به جمع آوری اطلاعات و مصاحبه ها کرد و پس از جمع آوری اطلاعات اعلام کرد که بسیاری از کارهای خوب انجام شده، اطلاع رسانی نشده است. البته ما فکر کردیم برخی رسانه ها مانند صدا و سیما این عملکرد را پوشش می دهند، اما اینگونه نبود. به عنوان مثال چند روز پیش مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین قطعه از خط 10 مترو، به عنوان بلند ترین خط مترو کشور برگزار شد. صدا و سیما در خبرها این عملیات را به قرارگاه انبیا تمام کرد و نه اسمی از مترو، شهرداری و حمل و نقل در خبرهای صدا و سیما نبود و فقط نام پیمانکار را برد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران تاکید کرد: بدهی بالای ۵۰هزار میلیارد تومان برای شهرداری شوخی نیست. در این شرایط فعالیت بسیار سخت است. اما فعالیت جدید مدیریت شهری متوقف نشد.

ورود مینی بوس های مناسب سازی شده برای استفاده معلولان تهران

او افزود: این که ادعا کنیم تمام پروژه های شهر تهران مناسب سازی و سپس افتتاح می شود، را قبول ندارم. اما تمام ایستگاه های مترو با مناسب سازی افتتاح می شود. ما باید نظارت داشته باشیم و خروجی مصوبات را رصد کنیم.

وی درباره افزودن به تعداد ون های معلولان اظهار کرد: برای اضافه کردن به ون ها فراخوان دادیم اما متاسفانه در داخل کشور کسی در این فراخوان شرکت نکرد. طبق آخرین مذاکره با شرکت واحد، قرار شد که مینی بوس ها را برای معلولان مناسب سازی کنند که اعتبار این بخش از بین نرود. اگر شرکتی وجود دارد که می تواند این ون ها را در اختیار دارد، ما از او آن استقبال می کنیم و می تواند پای میز مذاکره شرکت واحد برسد.

اختصاص ۱۵میلیارد تومان به استفاده معلولان از حمل و نقل عمومی

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به مصوبات گفت: تبصره ۳۱ بودجه ۱۴۰۰ شهرداری ۱۵درصد از ردیف ها را صرفا به مناسب سازی برای معلولان اختصاص داده است و سرجمع اعتبار آن ۳۰۰ میلیارد تومان است. ضمن آن که ۳۰ میلیارد تومان نیز برای کارت بلیت حمل و نقل عمومی و ۲۰ میلیارد تومان برای حمل و نقل کودکان استنثنایی در نظر گرفته شده است. دسترسی به آسانسورها و دسترس پذیر کردن شهر برای معلولان و سالمندان در دستور کار مدیریت پنجم بوده و طبق آن حرکت می کند. در بند ۲ ماده ۴۷ برنامه ۵ساله نیز ضوابط به دسترس پذیری برای گواهینامه های ساختمان و صدر پروانه ها اشاره کرده است. ستاد مناسب سازی  مصوبه سال ۸۴ اما در دوره مدیریت پنجم شهر تهران احیا شد. ۹۰ ایستگاه مترو در برنامه مناسب سازی قرار دارد. بهسازی ۱۵۴ آسانسور در خطوط ۱، ۲، ۵ و ۷ و ۷  مترو انجام شده است. اطلاع رسانی با زبان اشاره در نمایشگرها و آموزش راهبران مترو و رانندگان اتوبوس نیز در این راستا انجام شده است. ۳۰۲ ایستگاه اتوبوس به رمپ ورودی و مسیر ویژه نابینا مجهز شده و تجهیز ۲۳ ایستگاه باقی مانده است. ۱۱۰۹ اتوبوس به رمپ ویلچر مجهز شده است. ۶۲ خودرو ون و ۷۴ اتوبوس مجهز، به جانبازان و معلولان خدمت می کنند. حتی سرویس بهداشتی فرنگی نیز در پایانه شرق و بیهقی برای استفاده معلولان نصب شده است. خروجی کنترل ترافیک هشدار دهنده برای نابینایان سر چهارراه ها نصب شده است.

او با اشاره به کارت بلیت رایگان مختص معلولان، گفت: در سال ۹۸ تعداد ۲۲ میلیون تراکنش در مترو و تعداد ۳۳ میلیون تراکنش در اتوبوسرانی انجام شده که مجموع اعتبار آن ۱۵ میلیون تومان بوده است. در سال ۹۹ این آمار اما به دلیل استفاده کمتر از حمل و نقل عمومی در دوره پاندومی کرونا ۳۰ درصد کاهش یافته است.بعد از یک دوره ناموفق در حمل و نقل، شاهد جهشی در امور حمل و نقل پایتخت بودیم.

محمد علیخانی تاکید کرد: از نام های مقدس از میدان امام حسین (ع) استفاده شد و المان های بی معنا در آن ساخته شده است. اما مردم و کسبه اطراف میدان امام حسین (ع) بعد از این جریان را بیچاره کرده است. سعی کردیم مشکل آنها را حل کنیم و در راستا مناسب سازی و دسترس پذیر شدن شهر برای معلولان و سالمندان پیاده راه ۱۷ شهریور ساماندهی شد.

ورود ۸۰۰ اتوبوس مناسب سازی شده برای معلولان

بهروز مروتی، فعال حقوق معلولان در تهران نیز با حضور در این نشست، درباره مناسب سازی پایتخت برای معلولان و سالمندان، گفت: شهرداری برای خرید ۸۰۰ اتوبوس اقدام کرد. درباره مناسب بودن این اتوبوس ها پرس و جو کردیم و مشخص شد خوشبختانه پیروز حناچی، شهردار تهران شخصا بر مناسب بودن اتوبوس ها نظارت داشته اند.

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹
کد خبر: 10513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =