اختصاص ۱۵درصد ردیف های بودجه به مناسب سازی معلولان

شهر: تبصره ۳۱ بودجه ۱۴۰۰ شهرداری ۱۵درصد از ردیف ها را صرفا به مناسب سازی برای معلولان اختصاص داده و سرجمع اعتبار آن ۳۰۰ میلیارد تومان است. ضمن آن که ۳۰ میلیارد تومان نیز برای کارت بلیت حمل و نقل عمومی و ۲۰ میلیارد تومان برای حمل و نقل کودکان استنثنایی در نظر گرفته شده است.

به گزارش شهر، «تهران، شهری برای همه» شعار است که پیروز حناچی با آن به شورای شهر تهران رفت و برنامه هایش در راستای عدالت اجتماعی او را به شهرداری پایتخت رساند. مناسب سازی شهر برای معلولان، کودکان و سالمندان در دستور کار قرار گرفت.

مناسب سازی ایستگاه های جدید مترو و اتوبوس، تفرجگاه و تفریحگاه ها، پیاده راه ها، پلازها و... در دستور کار قرار گرفت. از سوی دیگر پروژه های کوچک مقیاس که در محلات جهت افزایش ارتقا کیفیت زندگی جای پروژه های بزرگ شهری مانند ساخت اتوبان ها و بزرگراه ها را گرفت تا نگاه انسان محوری به شهر در پروژه های شهری لمس شود. مناسب سازی در این پروژه های کوچک مقیاس نیز مد نظر مدیران شهری قرار گرفت.

تبصره ۳۱ بودجه ۱۴۰۰ شهرداری ۱۵درصد از ردیف ها را صرفا به مناسب سازی برای معلولان اختصاص داده و سرجمع اعتبار آن ۳۰۰ میلیارد تومان است. ضمن آن که ۳۰ میلیارد تومان نیز برای کارت بلیت حمل و نقل عمومی و ۲۰ میلیارد تومان برای حمل و نقل کودکان استنثنایی در نظر گرفته شده است.

دسترسی به آسانسورها و دسترس پذیر کردن شهر برای معلولان و سالمندان در دستور کار مدیریت پنجم بوده و طبق آن حرکت می کند. در بند ۲ ماده ۴۷ برنامه ۵ساله نیز ضوابط به دسترس پذیری برای گواهینامه های ساختمان و صدر پروانه ها اشاره کرده است.

ستاد مناسب سازی  مصوبه سال ۸۴ اما در دوره مدیریت پنجم شهر تهران احیا شد. ۹۰ ایستگاه مترو در برنامه مناسب سازی قرار دارد. بهسازی ۱۵۴ آسانسور در خطوط ۱، ۲، ۵ و ۷ و ۷  مترو انجام شده است.

تجهیز چهارراه های تهران به هشدارهای صوتی

شهرداری اقدام به اطلاع رسانی با زبان اشاره در نمایشگرها و آموزش راهبران مترو و رانندگان اتوبوس کرده است. ۳۰۲ ایستگاه اتوبوس به رمپ ورودی و مسیر ویژه نابینا مجهز شده و تجهیز ۲۳ ایستگاه باقی مانده است. ۱۱۰۹ اتوبوس به رمپ ویلچر مجهز شده است.

۶۲ خودرو ون و ۷۴ اتوبوس مجهز، به جانبازان و معلولان خدمت می کنند. حتی سرویس بهداشتی فرنگی نیز در پایانه شرق و بیهقی برای استفاده معلولان نصب شده است. خروجی کنترل ترافیک هشدار دهنده برای نابینایان سر چهارراه ها نصب شده است.

در سال ۹۸ تعداد ۲۲ میلیون تراکنش در مترو و تعداد ۳۳ میلیون تراکنش در اتوبوسرانی انجام شده که مجموع اعتبار آن ۱۵ میلیون تومان بوده است. در سال ۹۹ این آمار اما به دلیل استفاده کمتر از حمل و نقل عمومی در دوره پاندومی کرونا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

در حوزه ساخت و سازها نیز رمپ تردد معلولان یا بالابر و آسانسورها مورد توجه قرار گرفته و اگر این تجهیزات و ضوابط در ساخت و سازی انجام نشود، پروانه ساخت و پایانکار صادر نخواهد شد.

سال گذشته نقشه هزار و ۴۰۰ کیلومتر از ۱۲ هزار کیلومتر پیاده رویی که شهر تهران باید داشته باشد، تدوین و طراحی شد و و ۶۰کیلومتر پیاده روهای تهران بهسازی شده است. بیش از ۴۰ ساختمان و ۴۰ بوستان در سطح تهران بهسازی شده است.

اگر سالی ۵۰۰ کیلومتر پیاده راه ساخته و بهسازی شود باید ۲۴ سال در این حوزه کار شود. از خرداد سال گذشته تاکنون بیش از ۳۵۰ کیلومتر از پیاده راه‌های طراحی شده بهسازی و به اتمام رسیده که این اقدام کمتر از یک‌سال رخ داده است.

۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 10531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =