۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰
کد خبر: 10684

اسکن درختان کهنسال در منطقه ۶ تهران آغاز شد

آموزش توموگرافی در بوستان لاله
اسکن درختان کهنسال در منطقه ۶ تهران آغاز شد

شهردار منطقه ۶ تهران از اسکن درختان کهنسال تهران از درختان بوستان لاله بصورت پایلوت خبر داد و گفت: فازهای بعدی توموگرافی درختان کهنسال بر روی درختان خیابان ولی‌عصر(عج) و همچنین بوستان ساعی انجام می‌شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۶ تهران، تورج فرهادی، شهردار منطقه ۶ تهران با اعلام اینکه این منطقه مرکزی تهران از سوی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران به عنوان منطقه پایلوت اسکن درختان کهنسال انتخاب شده است، گفت: طرح توموگرافی (اسکن) درختان کهنسال با تکیه بر دانش و طراحی شرکت‌های دانش‌بنیان در تهران کلید خورده و هدف اجرای این طرح، بیماریابی و شناسایی پوسیدگی‌ها و عارضه‌های درخت جهت حفظ درختان کهنسال و شناسایی درختان خطرساز است.

فرهادی با اشاره به ارزش بالای مادی، معنوی، فرهنگی و زیست‌محیطی درختان کهنسال، افزود: برنامه‌ریزی برای تیمار و رسیدگی ویژه به درختان کهنسال نیازمند این است که از وضعیت ریشه، تاج و داخل تنه درخت که قابل رویت نیستند، شناخت داشته باشیم؛ بنابراین نیازمند اسکن بخش‌های غیرقابل رویت درختان هستیم تا بتوانیم بیماری‌ها و عارضه‌های احتمالی آنها و همچنین وجود لانه جوندگان یا حشرات در تنه را شناسایی کنیم. در غیراینصورت علاوه بر اینکه درختان کهنسال را از دست می‌دهیم، خطر سقوط آنها جان و مال شهروندان را نیز تهدید می‌کند.

شهردار منطقه ۶ تهران، علت بخشی از آسیب‌هایی که ممکن است در درختان بروز پیدا کند را  آسیب به ریشه درختان در پی عملیات عمرانی پیاده‌راه‌سازی و جدول‌کاری حاشیه نهرها و باغچه‌ها دانست و افزود: اسکن درختان، این آسیب‌های احتمالی را نشان می‌دهد. همچنین اسکن درخت نشان می‌دهد که وضعیت استقرار و ثبات درخت در داخل خاک به چه شکلی است یا وضعیت استحکام یا سستی ریشه چگونه است.

او خاطرنشان کرد: در حین اسکن درخت می‌توان با مشاهده اجزا و بافت‌های مرده داخل تنه درخت و اندازه‌گیری تراکم بافت‌های مرده، برای سبک‌سازی، هرس و سربرداری درخت تصمیم‌گیری کرد تا درخت به جوان‌سازی بپردازد. همچنین ممکن است ترک یا حفره پوسیده در داخل تنه درخت باشد که این هم باز در توموگرافی مشخص می‌شود. همچنین اسکن درخت در زمینه شناسایی آفات و قارچ‌های بیماری‌زا در داخل ریشه و تنه و به طور کلی بیماری‌های درخت و همچنین تدوین برنامه کوددهی کمک می‌کند.

فرهادی تاکید کرد: با وجود اینکه ظاهر برخی درختان بسیار سالم و سرزنده با تاج بسیار زیبا به نظر می‌رسد، اما یکباره با وزش یک باد نسبتا شدید، سقوط می‌کنند. دلیل هم بخاطر این است که یا ریشه درخت پوسیده بوده و یا انواع و اقسام قارچ‌ها در داخل ریشه وجود داشته که از روی ظاهر درخت معلوم نبوده است اما وقتی درخت را اسکن می‌کنیم، از پوسیدگی یا آفات احتمالی موجود در ریشه مطلع می‌شویم و فرصت اقدام برای بهبود وضع درخت را از دست نمی‌دهیم.

  شهردار منطقه ۶ تهران با بیان اینکه اسکن یک درخت در عرض زمانی کوتاه حدود نیم ساعت انجام می‌شود، ابراز امیدواری کرد: نتایج این کار الگویی ماندگار برای مناطق دیگر تهران و سایر شهرها هم بشود و ماندگار شود تا درختان کهنسال را به عنوان سرمایه‌های زیست‌محیطی حفظ کنیم و مردم نیز با امنیت و آسایش داخل معابر تردد کنند.

 آیین آغاز توموگرافی (اسکن) درختان کهنسال بوستان لاله با برگزاری یک دوره آموزشی برای متولیان فضای سبز مناطق ۲۲گانه پایتخت و با مشارکت سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران همراه بود.

۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰
کد خبر: 10684

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =