محله نفرآباد چگونه پس از سالها احیا شد؟

شهر: محله نفرآباد با رویکرد معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی پس از سال ها احیا شده و ساکنان آن از بلاتکلیفی خارج شدند.

به گزارش شهر، محله نفرآباد با قدمتی بالغ بر ۴۰۰ سال در دهه ۸۰ در بلاتکلیفی فرو رفت و مجموعه تملکات در این محله به جای اینکه مسئله اصلی و مشکل محله را حل کند، رهاشدگی را به این محله هدیه کرد. قدمت این محله از سن «تکیه نفرآباد» تخمین زده شده است.

پس از فریز شدن این محله، آسیب های اجتماعی به آن هجوم آورد و شهرداری در جهت آسیب های اجتماعی و افزایش کیفیت زندگی در نفرآباد یک طرح تفصیلی برای آن تهیه کرد تا پس از خارج شدن از فریز ساکنانی که ۱۵ سال بلاتکلیف بودند را به سوی نوسازی خانه هایشان سوق دهد.

۱۴ مرداد ۹۹ کاوه علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از تصویب طرح تفصیلی نفرآباد در کمیسیون ماده ۵ خبر داد تا این محله پس از سال ها از فریز شدن خارج شود. این طرح بالاخره در دیماه به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید تا رونق ساخت و ساز، توسعه گردشگری و فعالیت متناسب اقتصادی در آن از سر گرفته شود. در همین راستا کلنگ ساخت پاتوق عموعباس به وسعت ۵۶۰ متر مربع در ۱۶ بهمن ۹۹ به زمین خورد.

اما اصلی ترین کار بر عهده سازمان نوسازی شهر تهران بود چرا که موظف شد ضمن تعریف سازمان اجرایی و بهره گیری از مشارکت حداکثری مردم، زمینه اجرای مطلوب طرح را فراهم نماید. در هفدهمین جلسه کمیسیون ماده پنج طرح موضوعی نفرآباد در دستور کار قرار گرفته و دستورالعمل پیشنهادی چگونگی برخورداری املاک خاص از تراکم مجاز ساختمانی مورد بحث و بررسی مبسوط قرار گرفت و با پیشنهاد کارگروه فنی در خصوص مواردی که از لحاظ اصول فنی امکان احداث بنا در سطح اشغال مجاز فراهم نباشد، با کاهش سطح اشغال و رعایت سقف تراکم ساختمانی و در حداکثر یک طبقه مازاد موافقت شد؛ همچنین بنا شد در خصوص اراضی و املاک با مساحت حداقل هزار مربع اقدام مشابه صورت گیرد و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران دستورالعمل لازم را به مناطق ۲۲ گانه ابلاغ کند.

طبق طرح شهرداری؛ بخشی از زمین‌های تملک شده تبدیل به فضای عمومی می‌شوند. یک طبقه زیر این اراضی‌ نیز تبدیل به پارکینگ‌های کوچکی با ظرفیت فضای پارک حداقل ۲۵ دستگاه خودرو خواهد شد. جهت حفظ ساختار تاریخی این محله نیز تصمیم بر این شد که بسیاری از معابر تعریض نشوند. بنابراین به جای اینکه دسترسی خودروها تا ورودی همه پلاک‌ها باشد، هفت پارکینگ جمعی محله‌ای، یک طبقه زیر زمین ساخته می‌شود تا اهالی با پیاده روی حداکثر پنج دقیقه‌ای  به منزل برسند.

امکان ساخت مسکن در بخشی از فضاهای رها شده طبق طرح وجود دارد. البته مسکنی که طراحی شده یک مسکن خاص است که تلاش می‌شود ویژگی‌های سکونت تاریخی ۴۰۰ ساله در محله حفظ شود. این نوع مسکن با اصول معماری بومی تلفیق می‌شود. بخشی دیگر از فضاهای رها شده به پروژه‌های مسکونی با تراکم حداکثر ۱۸۰ درصد (حداکثر سه طبقه) تبدیل می‌شوند. به علت مجاورت محله با حرم شاه عبدالعظیم حسنی (ع) اجازه ساخت و ساز بیش از سه طبقه وجود ندارد. برای دو پروژه این شکلی درحال دریافت پروانه هستیم تا بتوانیم با مشارکت سرمایه گذار و سازنده اقدام به ساخت و ساز کنیم؛ این اقدام سبب تشویق و ترغیب اهالی محله به نوسازی می‌شود.

طرحی که شهرداری به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسانده است به خواسته اهالی محله نیز اهمیت داده و آن را در طرح خود لحاظ کرده است. اهالی محله نفرآباد سه خواسته اصلی داشتند. ۱) تعیین تکلیف فضاهای رها شده‌ای که تبدیل به معضل شده و به کانون آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده است. ۲) تأمین خدمات و ارتقای کیفیت محله که در دل پروژه‌های خدماتی محله به آن توجه شده است. ۳) خارج کردن محله از فریز. حدود ۱۳ سال پیش، مردم در این محله دچار بلاتکلیفی شدند چرا که نه کسی ملکی در این محله می خرید، نه کسی اجازه ساخت و نوسازی به منازل داشت. مهم‌ترین خواسته اهالی محل صدور مجوز نوسازی بود. درحال حاضر مالکان که علاقه‌مند به نوسازی هستند، می‌توانند با تشکیل پرونده اقدام به نوسازی کند.

۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 10764

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =