اجرای ۸۰ پروژه اجتماع محور در محلات کم برخوردار

شهر: در سه سال گذشته ۸۰ پروژه توسعه اجتماع محور در مناطق و محلات کم برخوردار از سوی شهرداری تهران اجرا شده است. 

به گزارش شهر، سکونتگاه‌های غیررسمی و نبود حداقلی‌ترین امکانات در نیمه جنوبی پایتخت سبب شد تا مدیران شهری از راهکار «پروژه های توسعه اجتماع محور» موسوم به پروژه‌های «تام» برای حل این چالش‌ها استفاده کنند. ناظران شهری بر این باورند که حل معضلات شهری به خصوص در مناطق کم برخوردار جز با مشارکت پایین به بالا امکان پذیر نیست درواقع تا خواست و نظر شهروندان و ساکنان محلات برای هرگونه تغییر کالبدی و یا فرهنگی و اجتماعی از سوی مدیران شهری دریافت نشود، مداخله مستقیم نه فقط تاثیرگذار نیست بلکه سبب نارضایتی و ایجاد مشکلات بیشتری در محلات می‌شود.

نمونه‌اش بوستان میثاق در محله باغ آذری است که باوجود دارا بودن ظرفیت‌های لازم برای خلق مکانی جذاب و دلپذیر برای برقراری تعاملات اجتماعی ساکنان محله، در حال حاضر فضایی رها شده و محل تمرکز انواع آسیب‌های اجتماعی است و در وضعیت موجود مورد استفاده اهالی محلی قرار نمی‌گیرد. اما؛ حالا ارتقاء کیفیت عملکردی - فضایی بوستان میثاق در دستور کار دفتر توسعه محله ای باغ آذری قرار گرفته است.

توجه ویژه مدیریت شهری در این دوره به دفاتر توسعه محلی به عنوان حلقه واسط میان محلات و شهرداری در موضوعات کالبدی، سبب شد تا محلات، محور توسعه شهر قرار بگیرند. به طوری که شهرداری تهران در بودجه سال ۱۳۹۸ به میزان ۳۷۰ میلیارد تومان و در بودجه سال ۱۳۹۹ چیزی نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان برای توسعه محلات در نظر گرفتند اما؛ وجود تعداد زیاد محله‌هایی که سال‌ها به حاشیه رانده شده بودند و جایی در طرح‌های توسعه‌ای شهر نداشتند، سبب شد تا در سال ۱۴۰۰، اعتبار این بخش در بودجه شهرداری تهران به سه هزار میلیارد تومان برسد.

آمار نشان می‌دهد چیزی در حدود ۸۰ پروژه توسعه اجتماع محور در مناطق و محلات کم برخوردار از سوی شهرداری تهران اجرا شده است. 

۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
کد خبر: 10799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =