کلنگ ساخت یادمان ملی سرباز وطن به زمین زده شد

شهر: کلنگ ساخت یادمان ملی سرباز وطن با نماد سرو در بالاترین نقطه مجموعه عباس آباد با حضور شخصیت ها و مسئولان کشوری و لشگری به زمین زده شد.

به گزارش خبرنگار شهر آیین کلنگ زنی یادمان ملی سرباز وطن با حضور پیروز حناپی شهردار تهران، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سردار بهمن کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، محمد سالاری، مجید فراهانی، صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، غلامحسین محمدی رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری و مشاور شهردار تهران و علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستانها و فضای سبز شهرداری تهران برگزار شد.

مهدی حجت، معاون پیشین شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: بعد از شهادت سردار سلیمانی، مسئولان مجموعه عباس آباد به این نتیجه رسیدند در کنار مجموعه موزه دفاع مقدس و بقیه موزه ها جای یک نماد خالی است. به همین دلیل طی نامه نگاری با شورای شهر اجازه ساخت این نماد داده شد. ۵ مهر ماه جلسه هیات داوران تشکیل و تصمیم گرفته شد مسابقه عمومی برگزار شود.

او با بیان اینکه با جایزه خوبی که شهردار تهران در نظر گرفت مشارکت بسیار بالا بود و ۱۰۰ اثر برای ما ارسال شد، افزود: اثر برگزیده از نماد سرو استفاده کرده است که در فرهنگ ایران عقبه زیادی دارد و نماد آزادگی، استقامت، است. نمادی است که سر فرود نمی آورد، حواشی ندارد و اطراف خود را خراب نمی کند. الماس نیز در این نماد وجود دارد که ترکیب مناسبی با سرو دارد. با توضیحاتی که برای کیفیت محوطه داده شد، این اثر برگزیده شد.

معاون سابق شهردار تهران ادامه داد: مناسب ترین نقطه را برای آن در نظر گرفتیم، چون در بالاترین نقطه مجموعه‌ عباس آباد واقع است و زیر تپه نیز در آینده می تواند ساخته و به انتهای موزه دفاع مقدس متصل شود.

حجت با بیان اینکه این نماد بین المللی و کاملا منطبق با فرهنگ ایران است، یادآور شد: اجرایی شدن این پروژه با توجه به باد، زلزله، قیمت، ماندگاری، لطافت بین بلور الماس و سرو و... در نظر گرفته شده است.

افتتاح نماد مقاومت در روزهای پایداری غزه

به گزارش خبرنگار شهر، سید محمد حسین حجازی، مدیرعامل شرکت اراضی عباس آباد در این مراسم گفت: دی ماه سال ۹۸ وقتی سرلشکر سپهبد سلیمانی شهید شدند با توجه به نگاه ملی که مقام معظم رهبری نسبت به تپه های عباس آباد داشتند، پیشنهاد نماد را دادیم که به سرعت شهردار تهران و معاون شهرسازی شهرداری تهران آن را قبول کردند.

 او با اشاره به اینکه سرو نماد مقاومت است، افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر که موضوع پایداری در منطقه ای مانند غزه را شهاد هستیم، این نماد نیاز بود. در شورای شهر، اعتبار آن نیز تصویب شد و توسط معماران مجید مجیدی، حجت، بهشتی و... داوری شد. ۱۰ اثر برتر را معرفی کردیم و اثر مقام اول مسابقه امروز کلنگ زده می شود.

حجازی ادامه داد: این نماد با فونداسیون حدود۹۰ متر است و مرحله بعدی آن مجموعه فرهنگی است که زیر آن ساخته می شود. همجواری آن با موزه داعش که پیش از این قرار بود شهید سلیمانی آن را افتتاح کند که البته این امر میسر نشد، مهم است.

او در پایان گفت: از حمایت های بی دریغ همه به ویژه شهردار تهران که دغدغه این اثر را داشتند، تشکر می کنم. این اثر دستوری انجام نشد بلکه دلی بود. ما سربازان وطن زیادی داشتیم و داریم ولی وقتی عزیزانی خون بهای امنیت کشور را می دهند، یادشان را گرامی می داریم.

حاج قاسم تواضع و اخلاص کم نظیری در رفتارشان بود

در ادامه این مراسم محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران گفت: ساخت این نماد به سرعت بعد از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در شورای شهر تهران تصویب شد و از مصوباتی است که به سرعت به مرحله اجرا رسید. نگران بودم کلنگ ساخت آن بعد از دوره ما به زمین زده شود که خوشبختانه این اتفاق نیافتاد و آغاز ساخت آن به این دوره رسید.

او افزود: خوشبختانه در فضای متخصصان و معماران به ساخت این نماد اعتراضی ندیدیم که این نکته مثبتی است. روز گذشته سالروز سوم خرداد بود و امروز عملیات ساخت نماد سرباز وطن را آغاز کردیم. تا جایی که حاج قاسم سلیمانی را می شناختم تواضع و اخلاص کم نظیری در رفتارشان بود. کسانی که با ایشان بودند هیچ وقت نگفتند با قدرتی که داشت دنبال منیت باشد.

محسن هاشمی با اشاره به اینکه در حال آماده سازی خاطرات آیت الله هاشمی برای چاپ شدن است گفت: آیت الله هاشمی به عنوان فرمانده لشکر از ایشان به عنوان فردی که کنجکاو بودند و سخنان شان تخصصی بوده یاد کرده است. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ایشان باوری قوی به حق مردم و خدا داشتند. ایشان حق الناس را رعایت می کرد و دیدیم که مردم چگونه ایشان را بدرقه کردند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز سالروز ترور آیت‌الله هاشمی است. ابتدا شهید قرنی و بعد شهید بهشتی و بعد ایت الله هاشمی ترور شدند. در آن واقعه امام راحل (ره) پیام های مهمی داشتند و برای مثال فرمودند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است و با تلاش های احمقانه نمی توانند انقلاب ما را خراب کنند. من امروز شبیه آن جمله را در وصف سردار سلیمانی می گویم که «قاسم زنده است».

محسن هاشمی گفت: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر هستیم و حضور پای صندوق های رای لازم و واجب است. اگر حق انتخاب برای مردم ایجاد نشود آن جمله مقام معظم رهبری که گفته اند «مصیبت بزرگ قهر کردن مردم با صندوق رای است» اتفاق می افتد.

نگاه حناچی به دفاع مقدس جناحی نبوده است

سردار بهمن کارگر، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هم با درود به روح طیبه حضرت امام (ره) و شهدای کشور و تشکر از زحمات شورای شهر و شهردار تهران گفت: لقب سرباز وطن را حاج قاسم برای خود در نظر گرفت. هر کسی که در کشور حتی در عرصه های اجتماعی و اقتصادی فعالیت می کند سرباز وطن است.

او افزود: فعالیت ها در مجموعه های ما نباید جناحی باشد چون متعلق به همه مردم و همه جناح ها است. در جنگ همه حضور داشتند و اگر بخواهیم ارزش ها ماندگار شوند، باید مردم را در خط مقدم بدانیم. حتی کسانی که در جنگ دعا می کردند نیز در این ارزش ها سهم داشتند. 
او با بیان اینکه سردار سلیمانی یک ماه قبل از شهادت گفته بودند که دستت را می بوسم اگر این کار را بکنی و یادمان سرباز وطن را به نتیجه برسانی، عنوان کرد: معمولاً کمتر از کسانی که آخر خدمتشان است تشکر می شود اما من تشکر می کنم از شهردار تهران و شهادت می دهم که هر چه خواستم دریغ نکردند و از ما جلو هم می زدند. این موزه کم خرج نیست و موزه حاج قاسم از جمله همت های مدیریت شهری است.

سردار کارگر اضافه کرد: از امکانات شهر تهران برای استان تهران هم استفاده کردیم و شهردار تهران درباره دفاع مقدس جناحی نگاه نکردند. حتی در کاری که برای پیشکسوتان می خواستیم انجام دهیم نیز کمک کردند.

حاج قاسم نگران بود از مسیر شهدا دور شود

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این مراسم گفت: نحوه زیست شهید سردار قاسم سلیمانی و شهادتشان و نحوه نامگذاری بعد از شهادتشان بدون هیچ گونه طلبی برای خود بود. رفتار یک عارف، مجاهد و مرد اخلاق در اخلاقش وجود داشت. رفتارش با مادر و پدر، فقرا و ضعفا، مردان حکومت، عدم حضور در جناح، اشتیاق به شهادت بسیار قابل اهمیت است. او نگران بود از مسیر شهدا دور شود.

او با اشاره به این مطلب که شهادت امر بسیار مهمی است و نماد سرو برای طراحی نماد سرباز وطن امری هوشمندان بوده است تاکید کرد: آیت الله مدنی در مهاباد تبعید بود. بعضی شایع کردند ایشان سواد زیادی ندارد. به مهاباد رفتم و از ایشان پرسیدم سواد شما چقدر است؟ ایشان ۱۲ درس خارج را بدون مراجعه به کتاب می دانستند و مقام علمی شان آن قدر بالا بود که آیت الله خویی نماز را به ایشان می سپردند.

آقامحمدی گفت: ایشان می فرمودند من خیلی دعا می کردم دو چیز برایم مسجل شود یکی شهادت یکی سیادت. به گفته خودشان دایما به حرم امیرالمومنین می رفتند تا جواب بگیرند. که در یکی از دفعات مراجعه به محضر امیرالمومنین شرف یاب شده که آن حضرت فرموده بودند «نگران نباش که شهید می شوی»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شهادت را به هر کسی نمی دهند. اگر حاج قاسم بی تاب شهادت بود راه را بلد بود.

۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
کد خبر: 10801

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =