۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 10823

شهردار تهران:

ری یکی از نقاط عطف تاریخ است

هزینه کرد بیش از ۲۰۰ میلیارد اعتبار برای پروژه تاریخی گردشگری رازی
ری یکی از نقاط عطف تاریخ است

شهر: شهردار تهران در آیین افتتاح مجموعه تاریخی و گردشگری رازی گفت: ری یکی از نقاط عطف تاریخ است که  در خارج از ایران بیشتر  شناخته شده و  در داخل کشور کمتر به آن پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران صبح چهارشنبه- ۵ خرداد ۱۴۰۰- در آیین افتتاح مجموعه تاریخی و گردشگری رازی در منطقه ۲۰ گفت: در ماه خرداد هستیم، ماهی بسیار پرخاطره که بسیاری از وقایع مهم تاریخ انقلاب در این ماه رقم خورده و باید گفت که ما به خرداد پر از حادثه عادت داریم.

او افزود: در سالگرد فتح خرمشهر که یکی از نقاط عطف در دفاع مقدس و عملیات فتح‌المبین که از اتفاقات نادر دفاع مقدس بود، هستیم.

حناچی ادامه داد: ری یکی از مراکز تمدن بشری و یکی از نقاط عطف تاریخ است که در خارج از ایران بیشتر شناخته شده و در داخل کشور کمتر به آن پرداخته شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه حتی در سال های پیش از ظهور اسلام در ایران نیز تأثیرگذاری ری وجود داشته است، گفت: در اشعار فردوسی و مولوی نیز به این شهر اشاره شده است.

او ادامه داد: ری قبل از قرن هفتم کلانشهر ایران بود و قبل از حمله مغول جمعیتی حدود ۷۰۰ هزار نفر داشت از آن شهر عظیم آثار زیادی باقی نمانده است.

حناچی افزود: دژ رشکان، آتشکده های برجای مانده از دوره ساسانی و چشمه علی به عنوان عنصر طبیعی با بیش از ۶ هزار سال قدمت، برج طغرل و دیواره ای از حرم حضرت عبدالعظیم با خطوط کوفی از مهمترین آثار باقیمانده از ری هستند.

شهردار تهران با بیان اینکه سه لایه تمدنی زیر ری وجود دارد، ادامه داد: ری به عنوان مرکز تمدنی زلزله‌ های سهمگینی را تجربه کرده و در مطالعاتی در دهه ۸۰ دو گسل ری و مشاء فشم مهمترین گسلهای تهران شناخته شدند که خطر گسل ری کمتر از مشاء فشم است اما به دلیل آسیب پذیری جنوب تهران، در صورت زلزله این مناطق  آسیب بیشتری را تجربه می کنند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه ری بزرگان زیادی را در خود جای داده ، عنوان کرد: در ابن بابویه و حرم حضرت عبدالعظیم کسانی مانند فخررازی، شیخ صدوق، زکریای رازی، رجبعلی خیاط، مرشد چلویی و دهخدا آرمیده اند که جمعی از بزرگان معاصر ما را نیز تشکیل می دهند.
او گفت: در طرح جامع تهران، منطقه ری از چشمه علی تا حرم عبدالعظیم به عنوان محور فرهنگی تاریخی شناخته شده و طرح های موضوعی و موضعی در آن تعریف شده است.

شهردار تهران درباره این طرح ها توضیح داد: طرح چشمه علی را دو هفته پیش در کمیسیون ماده پنج به تصویب رساندیم که متضمن حفظ ارزشهای این چشمه است. ساماندهی ابن بابویه با همکاری اوقاف را دست تعقیب داریم. همچنین سیمان ری را از دولت گرفتیم و تبدیل به مجموعه فرهنگی و موزه صنعت خواهد شد.

شهردار تهران اضافه کرد: همچنین مجموعه تاریخی و گردشگری رازی و میدانگاه خورشید نیز بخش دیگری از ماموریت طرح جامع برای ری خواهد بود. علاوه براین دو خط مترو به ری آوردیم و ادامه خط ۶ نیز در این محدوده به بهره‌برداری می‌رسد که امکان دسترسی به حمل و نقل عمومی قطعا در توسعه ری نقش موثری خواهد داشت.

شهردار تهران با اشاره به فعالیت ۳۰ ماهه این دوره از مدیریت شهری و امتداد شعار تهران شهری برای همه، یادآور شد: این شعار به مفهوم تهران برای همه اقشار، همه مناطق و همه گروه‌های سنی است. تلاش کردیم که با اقدامات مناسب مقداری از فاصله جنوب و شمال را کاهش دهیم.

حناچی اضافه کرد: ۵۵ درصد بودجه شهرداری در بخش عمرانی در مناطق جنوبی تهران هزینه می شود، مسأله ای که در این سی ماه اخیر به وجود آمده و پیش از آن این نسبت برعکس بود. پروژه های بزرگی مانند شهید رستگار و باقر شهر و این مجموعه گردشگری از جمله این موارد هستند.

او با اشاره به شرایط سخت اقتصادی در کشور و شهرداری تهران عنوان کرد: در دو سال اخیر بیش از ۲۰۰ میلیارد اعتبار برای این پروژه و مجموعه گردشگری در نظر گرفتیم.  

شرایط کرونایی فقط در حمل و نقل و تنها در مترو و اتوبوسرانی ماهیانه  ۱۰۰ میلیارد تومان به ما هزینه تحمیل کرده است. همچنین مجموعه‌های ورزشی شهرداری تعطیل هستند و علاوه براین باید ضمن تعطیلی، هزینه نگهداری آنها را نیز بپردازیم و در انجام این مأموریت ها تاکنون ریالی از دولت و ستاد کرونا کمک‌ دریافت نکردیم.

شهردار تهران در ادامه به دیگر شخصیت های برجسته ری مانند مرحوم فیروزآبادی و جلال آل احمد اشاره کرد و افزود: درباره بازسازی و ساماندهی مقبره جلال آل احمد، سازمان زیباسازی مامور است.

او گفت: مجموعه تاریخی و گردشگری رازی که محور کانونی آن مجموعه فرهنگی ری، برج طغرل و قبرستان ابن بابویه است و ساختمان آن از برج طغرل الهام گرفته شده است. البته به واسطه اهمیت معماری آن، می توانست بهتر از این باشد. ایده اولیه ای که یکی از مشاوران در اوایل دهه ۸۰ ارائه داده بود بهتر از طرح فعلی بود.

او در پایان تاکید کرد: باید به صورت دائم به ارزشهای مجموعه‌های تاریخی خود بیفزاییم.

خبرنگار: علی سی پی

۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 10823

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =