افتخار ساخت یادمان ملی «سرباز وطن» بیش از ساخت برج میلاد است

شهر: یادمان ملی «سرباز وطن» المانی ۹۰ متری و شبیه به درخت سرو است. مدیرعامل شرکت یادمان سازه معقتد است که افتخار ساخت این یادمان بیش از ساخت برج میلاد است و برای مدیریت شهری بسیار با ارزشمندتر از برج میلاد خواهد بود.

جواد قربانی اصیل، مدیرعامل شرکت یادمان سازه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با شهر، ضمن اشاره به کلنگ زنی یادمان ملی «سرباز وطن» در سالگرد آزادسازی خرمشهر، بیان کرد: مسابقه، طرح و ایده یادمان ملی سرباز وطن پس از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی اتفاق افتاد که آقای حجازی در شرکت نوسازی اراضی عباس آباد این ایده را مطرح کرد.

او با اشاره به ارائه این طرح به شورای اسلامی شهر تهران، گفت: درنهایت شورای اسلامی شهر تهران این طرح را مصوب کرد تا یادمان «سرباز وطن» بر تپه‌های عباس آباد ساخته شود. کل عملیات طراحی، اجرای مسابقه و داوری توسط شرکت نوسازی اراضی عباس آباد اتفاق افتاد.

قربانی اصیل در ادامه اضافه کرد: پس از نهایی شدن طرح، از شرکت یادمان سازه دعوت شد که به لحاظ تجربه‌ ساخت سازه‌ها و یادمان‌های خاص شهر تهران نظیر برج میلاد و شهر آفتاب، اجرای این پروژه را هم به دست بگیرد. در نهایت تفاهم نامه‌ای به امضای طرفین رسید و اجرای این پروژه به شرکت یادمان سازه واگذار شد.

مدیرعامل شرکت یادمان سازه با بیان اینکه خلاء چنین پروژه‌ای در کشور احساس می‌شد، گفت: در سراسر پایتخت‌های مطرح جهان، زمانی که مهمانان و دیپلمات‌های خارجی وارد کشوری می‌شوند، جزو تشریفات و پروتکل‌های آن کشور است که مهمانان به سربازان گمنام وطن ادای احترام کنند. علی رغم اینکه ایران در عرصه مقاومت و فداکاری زبانزد خاص و عام است، این موضوع مغفول مانده است. زمانی‌که مهمانان خارجی به کشور وارد می‌شوند، این اقدام از پروتکل‌ها خارج است چرا که یادمانی برای انجام این کار وجود ندارد.

او درباره یادمان «سرباز وطن» توضیح داد: این طرح شامل یک المان ۹۰ متری است. یادمان ملی «سرباز وطن» شبیه به درخت سرو، نماد فداکاری و شهدا است. تمایز این المان با دیگر نمادهای تهران در روح کالبدی آن یعنی یاد شهدا به ویژه سردار دل‌ها است.

قربانی اصیل در ادامه تأکید کرد که افتخار ساخت این یادمان بیش از ساخت برج میلاد است و برای مدیریت شهری بسیار با ارزشمندتر از برج میلاد خواهد بود.

او با بیان اینکه شرکت یادمان سازه تمام همت و تلاش خود را بکار خواهد بست تا با دقت و سرعت بالا این پروژه به سرانجام برسد، گفت: اسامی تمامی شهدا روی این المان ذکر نمی‌شود. تا به این لحظه هیچ اسمی روی این پروژه قرار نگرفته اما به نام یادمان ملی سرباز وطن که در راه کشور به شهادت رسیده، خواهد بود. ساخت این المان از لحاظ روانی و معنوی نیاز هر شهری است. شهر تهران هم نشان می‌دهد که این امنیت و آرامشی که دارد مدیون فداکاری سربازان میدان و وطن است. با نگاهی که این المان از لحاظ قرارگیری جغرافیایی دارد، روحیه جهاد و مقاومت در اذهان متبلور خواهد شد.

مدیرعامل شرکت یادمان سازه درباره زمان اتمام پروژه، توضیح داد: مدت زمان اجرای پروژه از زمان خوردن کلنگ بر زمین، ۱۲ ماه است. فاز دوم (طراحی) درحال اتمام است و اگر که به معارضی برخورد نکنیم، پروژه ظرف یک سال آینده به اتمام خواهد رسید.

به گزارش شهر، سال گذشته مسابقه یادمان ملی سرباز وطن با هدف ساخت سازه‌ای با هویت ملی توسط شهرداری تهران برگزار شد. در این مسابقه ملی ۱۰۰ اثر از سوی طراحان به دبیرخانه ارسال شد که از میان آثار ارسالی ۱۰ اثر برگزیده و از سه اثر برتر تقدیر شد. اثر نخست از نظر هیأت داوران نیز به عنوان اثر برتر مجوز ساخت دریافت کرد. درنهایت چهارم خرداد ۱۴۰۰، کلنگ ساخت یادمان ملی سرباز وطن با نماد سرو در بالاترین نقطه مجموعه عباس آباد با حضور شخصیت‌ها و مسئولان کشوری و لشگری به زمین زده شد.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 10866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =