تعیین تکلیف ۲۲۰۰ هکتار از عرصه های بلاتکلیف و فریز شده

شهر: معاون برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهرداری تهران، تعیین تکلیف سه محدوده فریز شده چند هکتاری در این دوره از مدیریت شهری را تشریح کرد.

علی خانی، معاون برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره پهنه هایی از شهر که در این دوره از مدیریت شهری از فریز خارج شدند، گفت: محدوده هایی در شهر بر اساس شرایط طرح تفصیلی، امکان ساخت و ساز و نوسازی نداشتند و هر پلاکی که قصد نوسازی و ساخت و ساز داشت باید برای آن پلاک طرح توجیهی تهیه و در کمیسیون ماده ۵ از آن دفاع و در صورت تصویب در این کمیسیون نسبت به نوسازی اقدام می کرد.

او محدوده فداییان اسلام با مساحت ۵۳۷ هکتاری را از جمله این پهنه ها برشمرد و افزود: در این دوره برای این محدوده که از میدان شوش تا خیابان بسیج در محله شهرری را شامل می شود و مناطق ۱۵، ۱۶، ۲۳ و بخش اندکی از منطقه ۱۲ درگیر آن هستند. طرح تهیه شده و تصویب شورای عالی شهرسازی را اخذ کرده است و به زودی در سامانه طرح تفصیلی خواهد نشست.

با این اقدام مشکلات این محدوده برای نوسازی حل و تکلیف ساکنان محدوده در مورد پهنه تراکم و ضابطه مشخص، روشن شده است و شهروندان می توانند با دریافت پروانه نسبت به نوسازی اقدام کنند.

خانی درباره دلیل فریز این محدوده، توضیح داد: در گذشته قرار بود از قلعه مرغی تا خیابان فداییان اسلام پهنه تجارت جهانی شود و مشاوران، پهنه‌هایی مانند s۲۲۲ روی این محدوده گذاشته بودند که هر اقدامی را منوط به تهیه طرح توجیهی می کرد و مالکان نمی توانستند اقدام خاصی درباره نوسازی انجام دهند. قبل از طرح جامع سال ۱۳۸۶ نیز این محدوده فریز بود که حدود ۳۰ سال پهنه فداییان اسلام با این مشکل مواجه بود. در نهایت در این دوره با تهیه طرح این مشکلات حل شد.

ارسال طرح پهنه کوره های آجرپزی به کمیسیون ماده ۵

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهرداری تهران در ادامه عنوان کرد: همچنین در محدوده کوره های آجرپزی در منطقه ۱۹ نیز پهنه ای به مساحت ۷۳۶ هکتار شرایطی مانند فداییان اسلام داشت و شرایط به گونه ای بود که رغبتی برای گرفتن پروانه در مالکان ایجاد نمی کرد. بر همین اساس برای این محدوده نیز طرح تهیه شده و به دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ ارسال شد. در حال حاضر این طرح در مرحله بررسی است.

تهیه طرح برای پهنه فریز شده منطقه ۱۸

او با بیان اینکه در منطقه ۱۸ نیز پهنه ای فریز شده بالغ بر ۸۰۰ هکتار وجود دارد که سازمان نوسازی پیگیر حل مشکلات مالکان آن است، توضیح داد: این محدوده پیش از این خارج از محدوده شهری و شامل اراضی مزروعی و عرصه‌های بلااستفاده بود که اکنون به محدوده شهری تبدیل شده است. طرح این پهنه نیز تا دو ماه دیگر به کمیسیون ماده ۵ ارجاع می شود.

خانی با اشاره به اینکه تا کنون در مجموع مساحتی بالغ بر دو هزار و ۲۰۰ هکتار از این عرصه های بلاتکلیف در بافت فرسوده که شرایط مساعدی در طرح تفصیلی از نظر نوسازی نداشتند با طرح های تهیه شده توسط سازمان نوسازی تعیین تکلیف شدند که بعضی از آنها تصویب و برخی دیگر نیز در دست اقدام برای تصویب هستند، یادآور شد: فریز شدن یک محدوده و عدم تهیه پروانه مالکان گاهی به دلیل مشکلات حقوقی یا میراثی است و یا اینکه معطل تهیه طرح است که مالکان رغبتی برای نوسازی ندارند.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهرداری تهران گفت: شاید این محدوده ها در ظاهر فریز نباشد ولی عملاً شرایطی مشابه آن دارد که اجازه اقدامی را به مالکان نمی دهد. مثلاً در محدوده فداییان اسلام تک تک مالکان مجبور به تهیه طرح توجیهی و تصویب آن درکمیسیون ماده ۵ تصویب بودند اما سازمان نوسازی در این دوره یک بار برای همه پلاکها طرحی تهیه کرد که در شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شد.

خبرنگار: علی سی پی

۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 10870

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =