حضور ۱۵۰ آتش نشان/ بکارگیری همه دستگاه ها و تجهیزات

شهر: آتش سوزی شب گذشته در پالایشگاه ری تا بامداد امروز طول کشید و ساعت ۴ بامداد اعلام شد که حریق در حال مهار است. اما ساعت ۸:۳۴ دقیقه مجددا انفجار و آتش سوزی در یکی دیگر از مخازن پالایشگاه رخ داد.

به گزارش خبرنگار شهر، ساعت ۱۹:۱۸ دقیقه روز چهارشنبه ۱۲ خردادماه حریق در پالایشگاه ری واقع در جنوب تهران به آتش نشانی اعلام شد.

بلافاصله نیروهای آتش نشانی شهر تهران از ۶ ایستگاه به همراه چندین دستگاه تانکر آب، خودرو کف شیمیایی و... در محل حضور یافتند.

جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی در همان ساعات اولیه با حضور در محل حادثه با اعلام اینکه نیروهای بیشتری در حال اعزام به محل حادثه هستند گفت: عوامل آتش نشانی پالایشگاه ری، ستاد بحران‌های مرتبط و عوامل شهرداری تهران در محل حضور دارند.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد که یکی از مخازن پالایشگاه دچار آتش سوزی شده است. نیروهای آتش نشانی از چند طرف با استفاده از سیستم‌های موجود در پالایشگاه و امکانات آتش نشانی تهران و پالایشگاه ری در حال عملیات خنک سازی مخازن اطراف هستند و همچنین بخش دیگر نیروها درحال حمله ور شدن به آتش هستند.

تانکرهای آب تهران برای اطفاء حریق پالایشگاه ری بسیج شد

اصغر عطایی، مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران نیز در ساعت ۲۱ شب گذشته در گفت‌ و گو با شهر، درباره حادثه آتش سوزی پالایشگاه ری، تاکید کرد: نیروهای آتش نشانی با تمام بضاعت و امکانات خود از دقایق ابتدایی حادثه به محل اعزام شده‌اند.

به گفته او نیروهای آتش نشانی مشغول عملیات اطفاء حریق هستند و با تمامی مناطق شهر تهران هماهنگ شده تا تانکرهای آب با حجم بالای ۱۰ هزار لیتر خود را در لحظات اولیه آبگیری و به محل حادثه اعزام کنند. درحال حاضر این اقدام انجام شده است.

خلاء وجود شورای هماهنگی مدیریت بحران

رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان  پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت و گو با شهر درباره این آتش سوزی گفت: ظاهرا آتش سوزی از حدود ۱۹:۳۵ شروع شده و علت آن هم روشن نیست آتش سوزی در دو نقطه بود که در یک نقطه آتش تقریبا مهار شده است و در دیگری از گسترش آتش به سایر مخازن تاکنون جلوگیری شده است.

به گفته او با همکاری سایر دستگاه های ذیربط، هماهنگ شده است تا از مخاطرات جدید در محوطه حادثه دیده جلوگیری شود و نیروهای آتش نشانی با تمام توان مشغول هستند، البته فرماندهی میدان با آتشنشانی تهران است و سایر بخش ها نیز کمک می کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا ضوابط مقاوم سازی و ایمن سازی در پالایشگاه مراعات شده بود گفت: تا جایی که ما می دانیم این ضوابط رعایت شده بود اما تا وقتی شورای هماهنگی مدیریت بحران فعال بود کارگروه سوخت هماهنگی های لازم برای این کار را انجام می داد اما از وقتی وظایف این شورا به خود دستگاه ها محول شده است ما دیگر از وضعیت آنها اطلاع نداریم و دوستان باید در این باره اطلاع رسانی کنند.

اعزام ۲۵ تانکر آب شهرداری به محل حادثه

فرهاد افشار، شهردار منطقه ۲۰ نیز در گفت و گو با خبرنگار شهر درباره آتش سوزی پالایشگاه شهید تندگویان در جنوب تهران گفت: تمامی عوامل امدادی در حال اطفا حریق هستند. شهرداری تهران نیز نیروهای ۶ ایستگاه اتش نشانی را در محل مستقر کرده تا بتوانند هم مخازن سوخت مجاور را خنک کنند و هم اطفاء حریق را انجام دهند.

افشار اضافه کرد: تا کنون ۲۵ تانکر آب ۱۲ و ۲۸ هزار لیتری وارد مجموعه کردیم و خدمات پشتیبانی به نیروهای سازمان آتش نشانی ارائه کردیم. البته جای هیچ نگرانی نیست و متخصصین پالایشگاه و عوامل آتش‌نشانی در حال اطفای حریق هستند. ضمن اینکه معاون خدمات شهری شهرداری تهران و عوامل این معاونت، همچنین فرمانده سپاه استان تهران و شهرستان ری نیز در محل برای انجام کمکها و اقدامات لازم حضور دارند.

خودروی آتش نشانی آتش گرفت

آخرین ساعات شب گذشته زنگنه، وزیر نفت نیز به پالایشگاه ری رفت تا از نزدیک شاهد مدیریت این حادثه باشد.

اما ساعت ۴:۱۲ دقیقه بامداد، جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی درباره روند کار گزارشی ارائه کرده و گفت: آتش‌نشانان آتش همه مخازن را مهار کرده‌ و در حال مهار آتش آخرین مخزن هستند. مواد داخل مخازن قابلیت انفجار ندارد و خبرهایی مبنی بر دیده و شنیده شدن انفجار در ساعت‌های اول آتش‌سوزی درست نیست.

اما ساعت ۸:۳۴ دقیقه مجدد انفجار و آتش سوزی در یکی دیگر از مخازن پالایشگاه رخ داد و در این حادثه به دلیل پرتاب شدن آتش یکی از خودروهای آتش نشانی نیز دچار حریق شد. عوامل آتش نشانی سریعا حریق این خودرو را مهار کردند اما هنوز اطفای این حریق ادامه دارد.

آتشی که نمی خواهد خاموش شود

آتش نشانان شهر تهران با به کارگیری بیش از ۶۰ خودروی عملیاتی و در قالب یک گروه ۱۵۰ نفره در کنار ماموران آتش نشانی پالایشگاه شهید تندگویان و همچنین سایر نیروهای اعزامی از شهرهای اطراف در حال تلاش هستند تا غول آتش پالایشگاه را خاموش کنند.

اما گویا این آتش قصد سرد شدن نداشته و همچنان با تمام قوا در حال سوختن است. آتشی که به گفته برخی از مسئولان پالایشگاه باید تا نیمه شب به طور کامل می سوخت و خاموش می شد.

۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 10972

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =