هوای دوچرخه سواران را داشته باشیم

تغییر در زیرساخت‌های شهری با رویکرد تهران ۱۴۰۰ باید با اولویت دهی به حمل و نقل عمومی انسان محور همراه باشد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۶، پیمان پورنصر شهردار منطقه ۱۶، همزمان با ۳ ژوئن روز ملی دوچرخه، با اشاره به تاثیر دوچرخه سواری بر میزان کاهش آلودگی هوای شهر و تندرستی شهروندان اظهار داشت: تغییر در زیرساخت‌های شهری با رویکرد تهران ۱۴۰۰ باید با اولویت دهی به حمل و نقل عمومی انسان محور همراه باشد، در این صورت و با یکپارچه سازی و ترکیب بسترهای حمل و نقل انسان محور، شهروندان به استفاده از حمل و نقل پاک  و ایمن ترغیب می‌شوند.

پورنصر با بیان اینکه این امر از جمله اولویت های مهم در منطقه است، گفت: از جمله اقدامات موثر مدیریت شهری منطقه در حوزه حمایت از دوچرخه سواران، می توان به آگاه سازی، اطلاع رسانی، نمایش و ارائه پیام ها، مفاهیم و محتوای متنی، صوتی، تصویری و بصری و استفاده از تمام ظرفیت های ممکن، پخش کلیپ، تیزر، موشن گرافی، اجرای طرح ساختمان دوستدار دوچرخه در محلات نه گانه، احداث بیش از ۱۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری و ... اشاره کرد.

او افزود: منطقه ۱۶ با تعداد بیش از ۱۰ «ساختمان دوستدار دوچرخه» و احداث بیش از ۱۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری ایمن در محلات نه گانه در زمره مناطق پیشرو در ایجاد تسهیلات برای ترویج فرهنگ دوچرخه سواری قرار دارد و به استقبال برنامه های تهران ۱۴۰۰ رفت.

کریم پور معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه نیز در این باره اظهار داشت: فرهنگ استفاده از دوچرخه با ایجاد زیرساخت های ترافیکی- عمرانی نهادینه می گردد، راه اندازی بیش از ۱۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در منطقه برداری شد، ایجاد زیرساخت های لازم عاملی برای ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه است، احداث مسیر دوچرخه سواری در سطح منطقه در دستور کار قرار داشت، که امید است با ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری و پارکینگ های مخصوص دوچرخه در محلات نه گانه شاهد کاهش بار ترافیکی و بهبود وضعیت هوا باشیم، کاهش ترافیک درون شهری، صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش آلودگی های زیست محیطی و افزایش سلامت شهروندان از مهم ترین مزایای گسترش مسیرهای دوچرخه سواری و پارکینگ های مخصوص دوچرخه در منطقه است، با ایجاد زیرساخت ها و فرهنگ سازی و ایجاد ایمنی برای شهروندان، این عزیزان راغب به استفاده از دوچرخه در مسیرهای کوتاه و دسترسی های محلی می شوند.

او با اشاره به اینکه منطقه ۱۶ پیشگام در استفاده از دوچرخه جهت اقدامات اجرایی و بازدید های میدانی است، گفت: عملیاتی نمودن شعار استفاده از وسایل نقلیه پاک با استفاده از دوچرخه در بازدید های میدانی مدیران شهرداری منطقه بصورت یک اقدام نهادینه اجرایی شده است.

در حال حاضر بازدیدهای معاون شهرسازی و معماری منطقه از زونکن های ساختمانی و رسیدگی به درخواست شهروندان و بازدید های شهرداران نواحی شش گانه و گشت های نگهداشت شهر  عوامل اجرایی شهربان و معبربان با استفاده از دوچرخه انجام می شود.

او خاطر نشان کرد: معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منطقه تاکنون با تجهیز ۹ بیش از ۱۰ ساختمان به تسهیلات توقف ایمن دوچرخه، گامی دیگر برای توسعه دوچرخه‌سواری برداشته که در فاز اول این پروژه، ساختمان های تحت تملک شهرداری، شامل ساختمان اصلی شهرداری منطقه، نواحی ۶ گانه، خدمات شهری به تسهیلات توقف ایمن دوچرخه مجهز شده و در فاز بعدی تسهیلات بلندمدت نظیر دوش، رختکن، کمد و...، برای کارکنان دوچرخه‌سوار منطقه ایجاد می شود و با شناسایی ساختمان های دیگر اعم از موزه محلی نازی آباد، مدارس، بیمارستان، فرهنگسرای بهمن و ... و یا افزایش تقاضا دیگر ساختمان ها نیز به تسهیلات توقف ایمن مجهز می شوند، موقعیت دقیق ساختمان‌های دوستدار دوچرخه در محدوده محلات نه گانه منطقه ۱۶،   از طریق فضای مجازی در کانال های محلی در اختیار شهروندان قرار گرفت. تغییر در زیرساخت‌های شهری باید با اولویت دهی به حمل و نقل عمومی انسان محور همراه باشد، در این صورت و با یکپارچه سازی و ترکیب بسترهای حمل و نقل انسان محور شهروندان به استفاده از حمل و نقل پاک ترغیب می‌شوند.

شهروندان، مدیریت شهری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت ورزش و جوانان، دانش آموزان و دانشجویان از جمله ذی نفعان ایجاد و توسعه حمل و نقل پاک هستند و در این راستا تعامل ارگان‌ها با یکدیگر و یکپارچه سازی برنامه‌های سازمان‌ها اهمیت زیادی دارد،  چنانچه ساختار حمل و نقل ترکیبی منطقه را توسعه بدهیم، بیشترین تعداد سفرهای روزانه پاک در منطقه انجام می‌شود.

امیدواریم با اقداماتی که در منطقه در راستای حمایت از دوچرخه سواران انجام شده است، که با رضایت این عزیزان شاهد توسعه حمل و نقل پاک و ایمن در منطقه باشیم.

۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 10982

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =