از تشکیل کارگروه پنجگانه تا تعامل همه جانبه با ستاد مقابله با کرونا

معاونت خدمات شهری از جمله نهاد هایی است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در صف نخست مقابله با این ویروس در پایتخت قرار داشت فعالیت های خدماتی این نهاد همچنان در سطح شهر ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار شهر، بیش از ۱۶ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می گذرد، ویروسی منحوس که جهان را با چالش جدی رو به رو کرده است.

اسفند  سال ۹۸ بود که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ورود ویروس کرونا به کشور را تایید کرد که این ویروس در کوتاه ترین زمان ممکن بلای جان مردم شد.

ویروس کووید ۱۹ در ابتدای شیوع به دلیل ناشناخته بودن هزینه های بسیاری را به مدیریت شهری بسیاری از کشورها تحمیل کرد و موجب خسارت های بسیاری شد، به گونه ای که مدیران بسیاری از شهرهای جهان در مقابله با این بیماری تا هفته ها سردر گم بودند.

مدیریت شهری پایتخت از همان ابتدا براساس تصمیمات نهادهای بالادستی و زیر نظر ستاد ملی مقابله با کرونای کشور اقدامات و برنامه های خود را در خصوص مهار و کنترل این ویروس آغاز کرد.

یکی از نهادهای مدیریت شهری پایتخت که از ابتدا با ویروس منحوس کرونا به مقابله جدی پرداخت حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران بود، زیرا این معاونت به دلیل داشتن زیر مجموعه های متعدد ارتباط بیشتری نسبت به سایر نهادها و معاونت شهرداری با مردم داشت.

نهادهایی مانند سازمان مدیریت پسماند، میادین میوه و تره بار، آتش نشانی، بهشت زهرا زیر مجموعه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران هستند که از زمان شیوع ویروس کرونا ارتباطی بسیار نزدیک با شهروندان و شهر داشته است.

اصغر عطایی مدیر کل امور خدمات شهری شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهر در تشریح اقدامات شهرداری تهران از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز گفت: با اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور کارگروه پنجگانه ستاد مرکزی به ریاست شهردار تهران تشکیل شد.

مدیر کل امور خدمات شهری شهرداری تهران در معرفی کارگروه های تشکیل شده برای مقابله با ویروس کرونا گفت: پنج کار گروه بهداشت محیط و دفع پسماند، آموزش و فرهنگ سازی و مشارکت مردمی، تامین و توزیع ارزاق عمومی، اطلاع رسانی، بودجه – پشتیبانی و منابع انسانی با شیوع ویروس کرونا در تهران تشکیل شد.

عطایی در پاسخ به این سوال که کار ضد عفونی پایتخت با شیوع ویروس کرونا به چه شکل برنامه ریزی و اجرا شد، بیان کرد: ضد عفونی پایانه های تاکسی و اتوبوس، اتوبوس های بی آر تی، بازار بزرگ تهران، محدوده های بیمارستانی، اماکن عمومی از جمله تره بار، پمپ بنزین، مراکز معاینه فنی، ساختمان های اداری، سراهای محله و بوستان ها در دستور کار قرار گرفت و انجام شد.

او در پاسخ به این سوال که کار ضد عفونی سازمانی مانند میادین میوه و تره بار که روزانه چندین هزار نفر از شهروندان به آن مراجعه می کنند به چه شکل انجام شد گفت: در سازمان میادین میوه و تره بار با نصب اتاقک جداسازی مشتری از متصدی، ممنوعیت تبادل وجه نقد، ارایه سرویس غیر حضوری، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی از جمله اقداماتی است که در دوره کرونا در میادین میوه و تره بار انجام شد.

مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران در تشریح اهم اقدامات انجام شده در بوستان های پایتخت به منظور قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا گفت: ضد عفونی المان های بوستان ها از جمله نیمکت ها و آلاچیق ها، نصب علایم هشدار دهنده، آموزش نیروهای انسانی شاغل در بوستان ها و تعطیلی ۲۲۶۹ بوستان محله ای، منطقه ای و فرا منطقه ای مطابق با تصمیم ستاد کرونا و اجرای فاصله گذاری اجتماعی بخشی از اقدام هایی است که در دوره ویروس کرونا انجام شد.

عطایی در پاسخ به این سوال که در بخش مدیریت پسماند در دوره شیوع ویروس کرونا چه اقدام هایی در مدیریت شهری انجام شد، گفت: ضد عفونی ماشین آلات، افزایش تعداد دفعات جمع آوری پسماند، جلوگیری از تفکیک غیر مجاز، استفاده از دستگاه بی خطر سازی زباله (اتوکلاو) و پرداخت بهای خدمات به شکل غیر حضوری بهای خدمات از اهم اقدام های انجام شده در سازمان مدیریت پسماند بود.

او در تشریح اقدام های انجام شده در بخش سازمان بهشت زهرا(س) گفت: با شیوع ویروس کرونا و اعلام رسمی آن از سوی نهاد های ذی‌ربط شیوه نامه داخلی عملیات مدیریت جان باختگان ناشی از ویروس کرونا تدوین شد.

مدیر کل امور خدمات شهری شهرداری تهران ادامه داد: ارایه خدمات تدفین به شکل ۲۴ ساعته، تجهیز بهشت زهرا به سردخانه ۴۰ فوتی و تخصیص و تجهیز آمبولانس ویژه انتقال جان باختگان ناشی از ویروس کرونا از اهم اقدام های انجام شده در دوره کرونا در سازمان بهشت زهرا (س) بود.

عطایی در پاسخ به این سوال که چه میزان شهرداری تهران در بخش آگاهی بخشی عمومی برای مقابله با کرونا موثر عمل کرد، گفت: سازمان زیباسازی شهرداری تهران یکی از زیرمجموعه های معاونت خدمات شهری شهرداری تهران است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا با تبلیغ و اکران های محیطی نقش موثری در آگاهی بخشی مردم داشت.

او با اشاره به اقدام های انجام شده شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از زمان شیوع ویروس کرونا گفت: ضد عفونی جایگاه گاز سی ان جی با استفاده از ۴۰ دستگاه مه پاش، تعطیلی مراکز چهارگانه خرید و فروش خودرو، روزبازارها و بازار فروش گل و پرنده از اقدام هایی است که زیر نظر معاونت خدمات شهری شهرداری تهران انجام شد.

او ادامه داد: شهرداری تهران با توجه به تمام محدودیت های موجود اما با شیوع ویروس کرونا و همه گیری آن لحظه ای از خدمت رسانی به شهروندان در مسیر حفظ سلامت آن ها عقب ننشست و با همکاری و تعامل با ستاد مقابله با کرونای شهر تهران فعالیت کرد.

خبرنگار :نیما پاینده

۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 10992

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =