مطالبات شهرداری از محل عوارض پایدار؛ ۲۲ هزار میلیارد تومان

شهر: کل مطالبات شهرداری در قالب سه آیتم عوارض پایدار، شامل؛ عوارض نوسازی، بهای خدمات مدیریت پسماند، عوارض غیر مسکونی و بهای خدمات مدیریت پسماند غیر مسکونی و عوارض شهر سازی در مجموع به مبلغ ۲۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، از هفت برنامه شهرداری در بخش مالیه برای امسال خبر داد و افزود: مدیریت بر منابع با رویکرد کاهش هزینه‌ها، انجام اقدامات اجرایی برای تحقق بودجه ۱۴۰۰ بر مبنای تجربه سال ۱۳۹۹ در فضای کرونا و رکود تورمی، ارتقاء سیستم وصولی درآمدهای پایدار با اولویت فیش‌های انبوه) کدهای ۴ گانه و عوارض خودرو و استمرار رشد وصولی‌ها، تعیین تکلیف لوایح مالیات بر ارزش افزوده و درآمد پایدار شهرداری‌ها در مجلس شورای اسلامی (تصویب مفاد جایگزین ایرادات شورای نگهبان به انواع درآمدی دوگانه مذکور)، هوشمندسازی سامانه‌های مالی و اقتصاد شهری، انتشار اوراق مشارکت و تامین منابع مالی پروژه‌ها و عرضه سهام موسسه همشهری و شرکت شهروند در فرابورس، هفت راهبرد برای امسال است.

امامی در توضیح مدیریت منابع و مصارف، گفت: عملکرد درآمدی شهرداری تهران در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ نشان می‌دهد، سهم درآمدهای پایدار افزایش پیدا کرده به طوری که مثلا در سال ۱۳۹۶، از درآمد ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهم درآمدهای پایدار بوده و این رقم در سال ۱۳۹۹، با در نظر گفتن درآمد ۲۶ هزار میلیارد تومانی به هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

معاون شهردار تهران به اقدامات قانونی در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران اشاره کرد و توضیح داد: حفظ، برقراری و دریافت سهم متناسب از منابع ملی موجود و جدید بخشی از این اقدامات است. در سال گذشته نیز مواردی مانند مصوبه بسته محرک درشرایط سخت اقتصادی و نیز درشرایط بحرانی ناشی ازگسترش ویروس کرونا) منجر به کسب درآمد یک هزار میلیارد تومانی برای شهرداری تهران شد.

 به گفته امامی؛  در خصوص مطالبات مدیریت شهری از دولت، دستگاه‌های دولتی و سایر ارگان‌ها برای نخستین بار در سال ۹۷ به صورت منسجم و در قالب یک کارگروه انجام پذیرفت و در این ارتباط بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات احصاء و شناسایی شد.

او گفت: کل مطالبات شهرداری در قالب سه آیتم عوارض پایدار، شامل؛ عوارض نوسازی، بهای خدمات مدیریت پسماند، عوارض غیر مسکونی و بهای خدمات مدیریت پسماند غیر مسکونی و عوارض شهر سازی در مجموع به مبلغ ۲۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

به گفته معاون شهردار تهران؛ همچنین بابت جرایم رانندگی، طرح کاهش آلودگی هوا، بافت فرسوده، یارانه بلیط اتوبوس و مترو، مبلغ چهار هزار و۴۰۰ میلیارد تومان و در حدود ۳ هزار میلیارد تومان  از ارگان های نظامی شناسایی شده، ( البته در مرحله تعیین قیمت کارشناسی است) که جمع کل آن ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

امامی ادامه داد: نکته مهم آن است که این مبالغ تا پایان آذر سال ۹۹ است که قطعا در پایان سال مالی و ثبت آن در سیستم مالی، این مبالغ افزایش خواهد یافت.

معاون شهردار تهران، افزود: در ادامه این روند تا پایان سال ۹۷ در قالب اوراق تسویه خزانه نوع ۱ و نوع  ۲ ،اسناد خزانه اسلامی بیش از سه  هزار میلیارد تومان و در سال ۹۸ بیش از هزار و هشتصد و پنجاه و دو میلیارد تومان (۱۸۵۲ میلیارد تومان) و در سال ۹۹ بالغ بر مبلغ پانصد و نود و شش میلیارد تومان (۵۹۶ میلیارد تومان ) در قالب تسویه مطالبات با بدهی شهرداری به بانک ها و وزارت دارایی تسویه و تهاتر شد؛ که در مجموع بالغ بر ۵ هزار و پانصد و میلیارد تومان با احتساب مبالغ نقدی دریافت شده از دستگاههای دولتی مورد تسویه و تهاتر قرار گرفته است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، ارسال تمامی پرونده‌های شرکت‌های هواپیمایی به کمیسیون ماده ۷۷ پس از صدور اخطار و پیش آگهی به آن شرکت‌ها، برای بررسی و پیگیری بدهی عوارض معوقه پنج درصد فروش صندلی‌های پروازی آن شرکت‌ها در سال‌های ۱۳۹۶ تا  ۱۳۹۹، شناسایی و ثبت مبلغ ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان  بابت ۶۰ درصد جرائم راهنمایی ورانندگی از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۸ و شناسایی و ثبت مبلغ یک میلیارد تومان بابت طرح ناحیه کاهش آلودگی هوا از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸ را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای تسویه دیون با دولت عنوان کرد. 

۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 11014

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =