صرفه جویی ۱۷۸۸ لیتری سوخت در اردیبهشت ۱۴۰۰ از طریق دوچرخه سواری

شهر: طبق آمار اعلامی از سایت تهران هوشمند، ماه گذشته (اردیبهشت ۱۴۰۰) حدود ۲۵ هزار و ۵۳۶ کیلومتر مسیر با دوچرخه با استفاده از اپلیکیشن «دوچرخه» در شهر تهران پیموده شده است.

به گزارش شهر، هزار و ۶۳۲ سفر با اپلیکیشن «دوچرخه» تنها در یک ماه یعنی اردیبهشت ۱۴۰۰ صورت گرفته است. مجموع مسیرهای طی شده در این اپلیکیشن برابر با  ۲۵ هزار و ۵۳۶ کیلومتر است. این مسافت نسبت به اسفند ۱۳۹۹ افزایش داشته چرا که ۲۴ هزار و ۱۵۸ کیلومتر مسیر با دوچرخه در اسفند ماه توسط این اپلیکیشن ثبت شده است.

انجام این تعداد سفر با دوچرخه، ۵ هزار و ۶۱۸ کیلوگرم در کاهش گاز مونوکسید کربن (CO۲) تأثیر داشته است. همچنین یک هزار و ۷۸۸ لیتر مصرف سوخت در اردیبهشت صرفه جویی شده است.

آیا می‌دانید که خودروهای ایرانی به طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر بین ۸ تا ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌کنند؟ روزانه در سفرهای درون شهری که با خودروی شخصی انجام می‌دهید، چند کیلومتر مسیر طی می‌کنید؟ اگر روزانه حدود ۳۰ کیلومتر مسیر رفت و برگشت برای رفتن به محل کار را با خودروی شخصی خود انجام دهید، حدود ۳ لیتر بنزین می‌سوزانید. سوزاندن یک لیتر بنزین که ۰/۷۴ کیلوگرم وزن دارد، ۲/۳ کیلوگرم CO۲ و یک کیلوگرم آب آزاد می‌کند. حالا حساب کنید که هفتگی و ماهانه و سالانه چه مقدار بنزین می‌سوزانید و باعث آلودگی هوای شهری می‌شوید که در آن زندگی می‌کنید.

شاید جالب باشد که بدانید انجام همان یک هزار و ۶۳۲ سفر با دوچرخه برابر با کاشت ۲۶ اصله درخت با عدم تولید CO۲ است.

براساس برنامه ۵ ساله «توسعه دوچرخه سواری در کلان شهر تهران» یکی از پروژه‌ها در بخش اقدامات نرم فزاری، تهیه نرم افزار پایش میزان دوچرخه سواری شهروندان است. در راستای تحقق این برنامه شهرداری تهران و مالک اپلیکیشن پایش دوچرخه سواری شهروندان با نام «دوچرخه» را در بهار ۱۳۹۹ با هدف ترویج دوچرخه شهری به عنوان یک شیوه حمل و نقل پاک تهیه به بهره برداری رساند.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 11017

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =