حمل و نقل شهری معلول نیازهای زندگی  یک جامعه است

شهر: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران دو مولفه مترو و اتوبوسرانی را رکن اصلی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی ذکر کرد و افزود: تهران دارای ۲۵۰ کیلومتر مسیر مترو است. علاوه بر این خطوط اتوبوس تندروی تهران به عنوان لایه بعدی حمل و نقل همگانی تهران فعال است.

به گزارش شهر، سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در وبینار تخصصی TOD شهر تهران، بیان کرد: دیرزمانی است که شهرها و کلان‌شهرهای دنیا از پیامدهای ناشی از افزایش بی‌رویه خودرو و رشد مهارگسیخته خودرومحوری رنج می‌برند. آلودگی هوا و ترافیک شدید شهرها تنها دو نمونه از ملموس‌ترین آثار حاکمیت مطلق خودرو بر شهرهای دنیاست. چه باید کرد؟ آیا افزایش ظرفیت راه‌ها و بزرگراه‌ها هرگز امکان رسیدن به گردپای خودروها را خواهد یافت؟ اگر این راهکار بود، قطعا با توسعه زیرساخت‌ها در کشورهای توسعه یافته دیگر مشکلی با عنوان ترافیک و ازدحام وجود نداشت. 

او با بیان اینکه حمل و نقل نه یک علت، که یک معلول است، معلول نیازهای زندگی آحاد یک جامعه، توضیح داد: در واقع مردم برای دسترسی به فرصت‌ها و رفع نیازهایشان، مجبور به حابجایی هستند و حمل و نقل، باید این امکان را برایشان فراهم آورد. با توجه به محدودیت منابع و نیز سیری‌ناپذیری نیاز جمعیت روزافزون و نیازهایشان، دیگر زمان آن نیست که برای تامین نیاز به جابجایی شهروندان، صرفا به افزایش ظرفیت و توسعه زیرساخت‌ها با هزینه گزاف اندیشید.

هاشمی در ادامه اضافه کرد: روش‌های کاهش مطلوبیت و جذابیت و افزایش هزینه استفاده از خودروی شخصی با عنوان مدیریت تقاضای سفر، چند دهه است که به عنوان راهکار موثر و کارآمد کاهش سهم خودروی شخصی در سفرهای روزانه، جای توسعه سرسام‌آور زیرساخت‌ها را در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا گرفته است. در کنار این راهکار، توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، راه حل مناسب دیگری است که اساسا روی به حداقل رساندن نیاز به جابجایی با خودروی شخصی برای دسترسی به فرصت‌ها و رفع نیازهای روزانه زندگی، تمرکز دارد. در این روش، سکونت و خدمات و اشتغال به طور ترکیبی، در فاصله قابل پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری از یکدیگر یا از ایستگاه‌های مترو و حمل و تقل همگانی استقرار می‌یابند و با تقویت حمل و نقل همگانی، امکان دسترسی شهروندان به نیازهایشان با استفاده از شیوه‌های حمل و نقل پاک و سالم یا حمل و نقل همگانی مطلوب و ایمن و راحت، در بالاترین سطح ممکن فراهم می‌شود.

به گفته او؛ شهر تهران در حال حاضر، دارای ۲۵۰ کیلومتر مسیر مترو است و در افق ۲۰ ساله از حدود ۴۰۰ کیلومتر مسیر مترو برخوردار خواهد شد. علاوه بر این خطوط اتوبوس تندروی تهران به عنوان لایه بعدی حمل و نقل همگانی تهران فعال است.

هاشمی با بیان اینکه در کنار این دو مولفه که رکن اصلی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی را تشکیل می‌دهند، افزود: مسیرهای دوچرخه تهران در دست گسترش و توسعه هستند و به موازات آنها، مناسب‌سازی و تعریض پیاده‌روها و احداث پیاده‌راه‌ها باید در اولویت‌های مدیریت شهری قرار گیرد. اینها بخشی از ملزومات TOD هستند که در حوزه وظایف و اختیارات حوزه حمل و نقل است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان گفت: خوشبختانه، با همکاری و هماهنگی دو معاونت شهرسازی و حمل و نقل در این چند سال، رویکرد واحدی اتخاذ شده و حوزه شهرسازی نیز تغییراتی را در طرح‌های جامع و تفصیلی برای بهبود بافت و ساختار شهر و انطباق طرح‌های توسعه جدید با مبانی TOD در دست اجرا دارد. همه این موضوع‌ها و اقدامات مترتب آن، در این وبینار به اشتراک گذاشته می‌شود به این امید که نقطه‌نظرهای تخصصی و تجربی سایر مدیران و متخصصان از جمله متخصصان جایکا در بهبود فرآیندها و عملکرد مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و شهرسازی به ویژه TOD مفید و موثر واقع شود.

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 11033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =