۶۰ درصد پلاکهای نوسازی شده دهه اخیر تجمیعی است

شهر: حدود ۶۰ درصد از پلاک های نوسازی شده از سال ۸۹ در شهر تهران به پلاک های تجمیعی اختصاص داده شده است. علاوه بر این از سال ۹۹ تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ از ۳ هزار و ۳۵ پلاک نوسازی شده تعداد ۲۲۲۳ پلاک در پروانه‌های تجمیعی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، شکل گیری برخی از محلات و مناطق شهرهای بزرگ بنا به دلایل متعدد به گونه‌ای است که با ضوابط و معیارهای شهرسازی و معماری امروز به ویژه در کلان شهرها مغایرت دارد. این بافت به مرور زمان فرسوده‌تر شده و علاوه بر فرسودگی ابنیه، شبکه تاسیسات شهری آنها نیز فرسوده شده و کارکردهای شهری خود را از دست می دهند.

دلایل زیادی وجود دارد که مردم ترجیح می‌دهند منازل خود را در این بافت‌ها، نوسازی نکنند. نوسازی و بهسازی این نوع بافت‌ها، توجه و اهتمام ویژه دولت و شهرداری‌ها و همکاری مردم را می‌طلبد.

بافت‌های فرسوده شهری، محلات فرسوده‌ای در فضای شهری است که مسائل و پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و شیوه خود را دارد .این محلات و بافت‌ها از یک سو دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری است و از طرف دیگر به جهت فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش سوزی و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن دارای مشکلات رو بنایی و زیر ساختی هستند.

بافت فرسوده به بلوک هایی اطلاق می‌شود که هر سه شرط؛ ناپایداری( ۵۰درصد از بناهای موجود در بلوک ناپایدار بوده و از استحکام لازم برخوردار نباشند)، نفوذناپذیری( حداقل ۵۰ درصد معابر بلوک دارای عرض کمتر از ۶ متر باشند) و ریزدانگی (حداقل ۵۰ درصد عرصه ساختمان‌ها در آن بلوک شهری مساحتی کمتر از ۲۰۰ مترمربع داشته باشند) را دارا باشند.

با وجود مشکلات فراوان برای نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران اما شهرداری تهران و به ویژه سازمان نوسازی در این دوره از مدیریت شهری گام های موثری را برای رفع فرسودگی از بافت های قدیمی شهر انجام داده است که به آن اشاره می شود:

 ۵.۳ درصد، (۳۲۶۸) هکتار از مساحت شهر تهران از فرسودگی رنج می‌برد که این مساحت ۱۱ درصد از بافت مسکونی تهران را شامل می‌شود. همچنین ۱۵ درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می کنند.

 در بین مناطق ۲۲ گانه مناطق ۱۰ و۱۲ به ترتیب با ۵۲.۳ درصد (۴۲۷.۷ هکتار) و ۳۷ درصد (۵۹۲.۷ هکتار)، بیشترین و منطقه ۲۲ بار ۲ دهم درصد، (نه دهم هکتار) کمترین بافت فرسوده را دارند.

 بر اساس این گزارش از سال ۸۹ تاکنون ۳۳.۵ درصد از پروانه های صادر شده به پروانه های تجمیعی اختصاص داده شده و سهم پلاکهای تجمیعی از کل پلاک ها  ۵۹.۴ درصد است. علاوه بر این از سال ۹۹ تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ از ۳ هزار و ۳۵ پلاک نوسازی شده تعداد ۲۲۲۳ پلاک در پروانه‌های تجمیعی انجام شده است. در واقع از سال ۹۹ پروانه‌ های تجمیعی ۴۷.۵ درصد از کل تعداد پلاک های نوسازی شده را شامل شده و تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ این عدد ۴۷ درصد بوده است.

نسبت تعداد پلاک های نوسازی شده به پلاک های فرسوده تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ در مناطق ۲۲ گانه ۴۶.۱ درصد و نسبت مساحت نوسازی شده به مساحت بافت فرسوده در این مناطق ۴۴.۴ درصد را نشان می دهد. این در حالی است که این دو شاخص در سال ۱۴۰۰ تا کنون به ترتیب ۱۵  و ۲ صدم درصد بوده است.

همچنین این گزارش نشان می دهد که معابر آزاد شده در اردیبهشت ۱۴۰۰ نسبت به اردیبهشت ۹۹ با رشد ۱۵۷ درصدی به ۱.۲۶ هکتار و تخفیفات مربوط به نوسازی نیز در این بازه زمانی با رشد ۱۰۵ درصدی به ۳.۸۵ میلیارد تومان رسید.

خبرنگار: علی سی پی

۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 11035

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =