«سوگ آنلاین» تألمات داغداران کرونا را کاهش داد

شهر: برگزاری مراسم «سوگ آنلاین» روش جایگزینی بود برای برگزاری مراسم و مناسک سوگواری خانواده متوفیان در شرایط شیوع ویروس کرونا. تاکنون ۲۲۷ مراسم سوگ آنلاین اجرا شد که ۱۰ هزار و ۴۸۳ نفر در آن شرکت کردند.

به گزارش شهر، جهت سیاست گذاری هایمان از اسفند ۹۸ تا اردیبهشت سال جاری ۱۰ نظرسنجی درباره کرونا از مردم تهران انجام شده است. از سوی دیگر ۵۸ دستورالعمل بهداشتی و خود مراقبتی اختصاصی برای سازمان های شهرداری تهران تهیه شده است. البته محتوای آموزشی خودمراقبتی عمومی و کارکنان شهرداری و شهروندان در ساختارهای متفاوت مانند میادین میوه و تره بار، اتوبوس و مترو، بهشت زهرا، گرمخانه ها و... تهیه شد.

شهرداری پنج کمپین تبلیغی (تولید محتوای چندرسانه ای و تبلیغ بلیبوردهای شهری) را برگزار کرده است. در خانه می مانیم، فاصله اجتماعی، ‌ماسک، شهر سالم شهروند سالم و محدودیت های جدید کرونایی از جمله کمپین های برگزار شده توسط شهرداری تهران است. کمپین من ماسک می زنم به منظور تشویق شهروندان، مدیران و کارمندان شهرداری تهران به استفاده از ماسک و انتشار ۱۲۰۰ تصویر با ماسک در فضای مجازی برگزار شد.

آموزش های شهرداری جهت حفظ سلامت شهروندان تهرانی

شهرداری تهران آموزش های حضوری و غیرحضوری را به پایتخت نشینان ارائه کرد. آموزش های حضوری قبل از شیوع کرونا انجام شد. ۹۳۴ کلاس برای ۲۰ هزار و ۱۹۵ نفر از شهروندان، ۱۸۰ کلاس برای ۵ هزار و ۴۴۶ نفر از پرسنل خدماتی مناطق و ۱۵ کلاس برای ۶۳۵ نفر از پرسنل خدماتی سازمانهای تابعه برگزار کرد.

در این میان معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نگاه ویژه ای به برخی مشاغل داشت و به ۴ هزار و ۹۰۴ نفر از کارگران مراکز اسکان کارگری و ۴ هزار و ۲۰۰ نانوایی سنتی جهت رعایت پروتکل های بهداشتی، کاهش شیوع کرونا و حفظ شان شهروندان آموزش های لازم را ارائه کرده است.

بررسی وضعیت شرایط ۲۴ هزار خانوار تهرانی در دوره شیوع کرونا

شهرداری تهران طرح سلامتیار را نیز اجرا کرده و جهت دلجویی، بررسی وضعیت سلامت و احصای نیاز های ضروری اعضای کانون های سالمندان، افراد دارای معلولیت و دیابت با ۲۴ هزار خانوار تماس تلفنی برقرار کرد و برای رفع نیاز های ضروری اعضای کانون های سالمندان، افراد دارای معلولیت و دیابت ۳ هزاربسته پک میوه، ۳۵۲ هزار بسته بهداشتی، ۵ هزار بسته حمایتی به آنها ارائه کرد.

تشکیل کارگروه مداخلات روانی و اجتماعی در بحران

شهرداری تهران شورای سلامت مجازی در محلات برگزار کرد. شش ماهه اول ورود کرونا به ایران شورای سلامت ناحیه ای با حضور ۲۵ هزار و ۳۵۳ نفر به صورت هفتگی و به تعداد ۲ هزار و ۸۱۲ جلسه برگزار کرد. نشست ها و جلسات این شورا در شش ماهه دوم به صورت فصلی برگزار شد. در شش ماهه دوم ۲۴۶ جلسه با حضور ۲ هزار نفر برگزار شد. جلسات شورای سلامت به صورت منطقه ای نیز تشکیل می شد و شورای سلامت منطقه ای ۲۲ جلسه با حضور ۲۵۰ نفر برگزار کرده است.

البته شهرداری در این بین از ارائه خدمات مشاوره و روانشناختی بصورت مجازی، تلفنی و حضوری غافل نشد. در این راستا کارگروه مداخلات روانی و اجتماعی در بحران با مشارکت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، اعضای هیئت علمی دانشگاهها و متخصصین تشکیل و چیزی بالغ بر ۲۲هزار و ۷۰ مورد خدمت به شهروندان تهرانی ارائه شد.

اجرای سوگ های آنلاین

خانواده ها در شرایط کرونا عزیزان خود را از دست می دادند اما نمی توانستند برای آنها سوگواری کنند. برگزاری مراسم «سوگ آنلاین» روش جایگزینی بود برای برگزاری مراسم و مناسک سوگواری خانواده متوفیان در شرایط شیوع ویروس کرونا. تاکنون ۲۲۷ مراسم سوگ آنلاین اجرا شد که ۱۰ هزار و ۴۸۳ نفر در آن شرکت کردند. از سوی دیگر کمپین سوگ در پنجشنبه و جمعه آخر سال و توزیع ۱۷ هزار پک بین خانواده های داغدار متوفیان کرونایی نیز برگزار شد.

همکاری شهرداری تهران و وزارت بهداشت در جهت شکست کرونا

با اوج گیری هایی که شیوع کرونا در تهران داشت، شهرداری را بر آن داشت تا باب همکاری های تازه ای را با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شروع کند. شهرداری در اجرای طرح غربالگری شهروندان در ارتباط با ابتلا به کرونا مشارکت ۲۴۱ خانه سلامت با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همکاری داشت.

ضمن آن که در اجرای طرح شهید سلیمانی با هدف بیماریابی سریع و ردیابی ارتباطات بیماران ۸۵ خانه سلامت مشارکت داشت. پس از شروع واکسیناسیون نیز شهرداری تهران در واکسیناسیون شهروندان تهرانی با اختصاص ۲۲ سوله بحران و مجموعه ورزشی برای ایجاد مراکز تجمیعی واکسیناسیون و ۵ بوستان برای ایجاد مراکز واکسیناسیون خودرویی اختصاص داد.

اهدای کمک های شهرداری تهران به بیمارستانهای دولتی ریفرال ویژه کرونا در قالب طرح سپاس (۲۲ بیمارستان-هرمنطقه یک بیمارستان) شامل ماسک، دستکش، گان و ...نیز تاکنون انجام شده است.

خبرنگار:پریسا هاشمی

۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
کد خبر: 11168

برچسب‌ها

اخبار مرتبط